Fjärrutlösare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Kalf

Fjärrutlösare.

Inlägg av Kalf »

Jag har en RF sändare och motagare som skall styra en fjädermekanism. Motagaren har reläer. Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa detta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Undrar lite över "fjädermekanismen":
Är det en egen konstruktion som trycker på avtryckaren på kameran, eller menar du en såndär 'sladd' med fjädrande knapp som finns till vissa (oftast äldre) kameror? Vet tyvärr inte vad de heter, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Är själv nyfiken på att bygga liknande system till min digitalkamera.

Du kan använda en elektromagnet som trycker eller drar "fjädermekanismen". Du kan då koppla ett relä (från mottagaren) till elektromagneten och en strömkälla.
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

JimmyAndersson skrev:Undrar lite över "fjädermekanismen":
Är det en egen konstruktion som trycker på avtryckaren på kameran, eller menar du en såndär 'sladd' med fjädrande knapp som finns till vissa (oftast äldre) kameror? Vet tyvärr inte vad de heter, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Är själv nyfiken på att bygga liknande system till min digitalkamera.

Du kan använda en elektromagnet som trycker eller drar "fjädermekanismen". Du kan då koppla ett relä (från mottagaren) till elektromagneten och en strömkälla.
Det är inte till en kamera dock. Jag har funderat på elektromagnet jag också och kommer nog använda detta. Men jag vet inte riktigt vilken jag skall ha. Jag vill ha en som är ganska kraftig. Var köper man dessa hyffsat billigt?

EDIT: Det jag skall göra är en sak som skuter iväg tennis bollar ut i lufet så jag vill ha en formel på hur mycket kraft det krävs för en tennisboll att färdas ca 1-1,5m upp i luften. Om någon är bra på fysik ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mitt första inlägg:

Är det en belastad låsning (dvs en liten hake) som bara ska släppa iväg lasset eller? För isf kan ju en solenoid typ denna fungera.

Annars är det ju svårt att få magnetism över några längre avstånd då intensiteten snabbt minskar.

///V-G
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

v-g skrev:Mitt första inlägg:

Är det en belastad låsning (dvs en liten hake) som bara ska släppa iväg lasset eller? För isf kan ju en solenoid typ denna fungera.

Annars är det ju svårt att få magnetism över några längre avstånd då intensiteten snabbt minskar.

///V-G
Detta var min första idé men sen gick jag mer åt en magnet som drar, men jag kom snabbt på det du just sa att det är svårt att få detta och fungera. Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa detta då det måste vara enkelt att ladda om.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kalf: läs reglerna! Man citerar INTE föregående inlägg.

Vad du behöver är en mekanism som, kanske med en motor, spänne upp en fjäder och, när den är spänd upp, har en utlösning som släpper iväg kraften.

Jag hade löst det med en torkarmotor, fjäder och lite mekanik. När motorn kör 1 varv hinner den att spänna själva skjutmekanismens fjäder till låtning och sedan på returen utjösa spärrhaka. Om man vill kan man utlösa hakan på annat sätt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

en tanke bara på med tanke på att nu skulle använda era digitalkameror.
Var försiktiga med displayen och magneter. Det är inte en bra kombination.

vet inte hur man ska göra det annars men det var bara en tanke så att ni inte förstör dem...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

citizendildo: Displayer och magneter......vad har de med varandra att göra?

Att de gamla CRT inte gillade magneter är en HELT annan sak än de LCD/OLED som sitter på digitalkameror!

Så där är du på djupt vatten.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

aaa ok... nu ska du inte va så duktig;). Jag hade bara för mig att nya lcd osv var lika känsliga.

men men, mna ska ändå va försiktigt med magneter.

jag skulle då inte utsätta min kamera för ett magnetfält utöver jorden magnetism medvetet iaf.
Tror personligen inte den mår så bra av det. Vad andra än säger.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Jag är också lite försiktig med kameran och magnetfält, men inte pga displayen, utan minneskortet. Men det får nog vara rätt så höga nivåer innan man behöver oroa sig. Typ, ett stort ställverk.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva bildsensorn kan bli påverkat skulle jag tro...om det är t.ex. en CCD. Det är ju laddning som flytts och laddning är elektroner och elektroner reagerar på magnetfält. Så jag tror att det faktisk kan finnas en risiko för att bilden blir knasigt med ett "starkt" magnetfält när bilden tas.

Om det sedan finns metall runt kring som kan "ta åt sig" magnetismen..tror jag inte (kostar för mycket att bearbeta).

LCD/OLED är totalt okänsliga till en viss grad, jag kan inte svara för extrema magnetfält men det är ju inget som finns utanför labbet så det är lugnt.

Men generellt vill jag ge dig rätt:
Var försiktig med magneter och elektronik, man vet aldrig helt säkert....

Det som är problemet med CRT är masken, den kan bli magnetisk och därmed har en felfärgad fläck men den funktion och matrial finns inte på LCD/OLED.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

aaa ok, ja det låter som en rimlig förklaring.

Jag har upplevt en del dumma saker med magneter o så. En stark magnet o mina kreditkort osv.

Så det är försiktighet med magneter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min kamera har aluminium-chassi. Aluminium ska tydligen kunna bli magnetiskt och alltså även skydda mot magnetism genom att "plocka upp" magnetismen.
Man kan kanske annars förlänga elektromagnetens "arm" med t.ex en plaststav på någon decimeter eller två och montera elektromagneten i en avskärmande låda. Det kanske skulle hjälpa lite?

Klockor som sitter i instrumentpanelen i bilar använder ibland en motor (eller elektromagnet) som spänner en fjäder för att dras upp. Ganska kul lösning egentligen.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Aluminium har kass Permeabilitet enligt min gamla fysikbok..
1,00002 i jmf med vakuum som har 1,0 , dvs ~samma som vakuum.
Det som är bra är järn eller annat material med högre permeabiltet.
Då det leder undan magnetfältet. (järn har typ 2000).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl bara CRT och magnetiska lagringsmedia som störs av fasta magnetfält i normala nivåer. Så det är nog ingen risk.
Skriv svar