3D printer projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: 3D printer projekt

Inlägg av cobree »

Jag funderade också på aluminium, men tror att det funkar med plast, beställt hem axlar och kulleder, leverans av prusa den 18 januari....
Tittar på att beställa pcb samt bygga ihop RAMBo styrning
aske
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 april 2012, 17:55:13

Re: 3D printer projekt

Inlägg av aske »

Känner mig fortfarande allmänt skeptisk till buntband.
Har inte funderat på styrningen än. Bara försökt bestämma mig för vilken skrivare jag vill bygga.

Har en idé på några delar som jag vill ha i aluminium/stål. Motor/bottenfästena, slädarna, topbitarna samt bordet och locket. Det borde skapa en ganska stabil plattform.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: 3D printer projekt

Inlägg av malx »

Buntband är inga som helst problem OM de bara används för låsning och inte infästning.
Om inte ritningarna är uppdaterade sen bilden så har dock killen här missat att göra klackar för lagren, det känns lite sådär...

Normalt sett gör man klackar som man kan se på bilden här.
Kullagret "snäpps" fast och buntbanden behövs igentligen inte förrän det hela börjar belastas allt för kraftigt.
(Men givetvis bra att använda buntband direkt så det inte börjar glappa)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aske
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 april 2012, 17:55:13

Re: 3D printer projekt

Inlägg av aske »

Har inte några program på den här datorn och har inte hittat någon info om det.

Finns en version som heter Rostock mini. Har någon info om det är samma motorfäste som ordinarie Rostock och samma huvud? Skulle vara oehört smidigt då det redan finns delar för att använda kuldelar på ordinarie Rostock.

Min lägenhet är inte stor nog för att ha så stora saker i, och ser inte mig skriva ut så stora saker så tänkte bygga minin med bara 3d-skrivna delar (övergav aluminiumet).
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: 3D printer projekt

Inlägg av cobree »

Snygg rendrering vad gör du den i för program
Användarvisningsbild
Moore
Inlägg: 148
Blev medlem: 7 oktober 2005, 23:27:26
Ort: Stockholm

Re: 3D printer projekt

Inlägg av Moore »

Har själv precis slängt iväg en beställning på delarna i första inlägget! Ser fram emot att få bygga ihop den! :D
mippen
Inlägg: 744
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: 3D printer projekt

Inlägg av mippen »

Satt själv och funderade på att beställa delar.
Vilken längd på 8mm stängerna har ni valt?
"räcker" det med 500mm eller skall man köra 1000mm?
Känns som den snabbt blir väldigt hög i sin konstruktion.
aske
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 april 2012, 17:55:13

Re: 3D printer projekt

Inlägg av aske »

Vad jag har läst är det svårare att få den stabil när den blir högre. Om du har tittat på bilderna så kan du se stödstruktur som bl.a extrudern sitter på. Kan vara värt att nämna att Rostock Max finns, använder aluminumprofiler som jag tror ökar stabiliteten. Finns fler varianter men inga vars namn jag har i huvudet.

Just nu försöker jag få ner priset lite på min. Tänkte köpa stegmotorer på ebay (länk i slutet på inlägget). Hör även med skolan ifall jag kan få skriva ut lite delar på skrivaren där. Ska även se vilken elektronik jag ska använda, TS nämnde att han skulle göra några kort t.ex.

Sist men inte minst försöker jag ta reda på avstånden mellan paret av glidstänger, då jag vill använda Rostock Mini samt köpta kulleder (finns att skriva ut för det till ordenarie Rostock).

http://viewitem.eim.ebay.se/Nema-17-Ste ... 95876/item

Edit:
Gör en Rostock, men använder 500mm stänger
Finns billiga glidlager på Ebay, sparar man kanske några kronor iaf då frakten från TS källa ökade priset.
Senast redigerad av aske 10 januari 2013, 09:13:14, redigerad totalt 2 gånger.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: 3D printer projekt

Inlägg av malx »

cobree skrev:Snygg rendrering vad gör du den i för program
Autodesk Inventor. (kullagren har jag inte ritat, jag ids sällan lägga ner den tiden)
Användarvisningsbild
Moore
Inlägg: 148
Blev medlem: 7 oktober 2005, 23:27:26
Ort: Stockholm

Re: 3D printer projekt

Inlägg av Moore »

mippen skrev:Satt själv och funderade på att beställa delar.
Vilken längd på 8mm stängerna har ni valt?
"räcker" det med 500mm eller skall man köra 1000mm?
Känns som den snabbt blir väldigt hög i sin konstruktion.
Jag körde på 1000mm så kan man kapa till dem efter eget behag sen. Verkar som killen på reprap har sina 762mm långa om jag tolkat det korrekt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: 3D printer projekt

Inlägg av Andax »

Linjär lager för 8 mm stång har jag hemma (köpt på ebay 12 st för $6 fri frakt). Är det någon som råkar ha lite stång hemma över som man kan köpa kanske 350-400 mm långa 6 st?
Användarvisningsbild
Moore
Inlägg: 148
Blev medlem: 7 oktober 2005, 23:27:26
Ort: Stockholm

Re: 3D printer projekt

Inlägg av Moore »

Någon som vet ett ställe som har bra priser på plast?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D printer projekt

Inlägg av Agwan »

Någon som vet ungefär vad man får för precision med en Rostock? Om man anstränger sig lite.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: 3D printer projekt

Inlägg av malx »

Moore skrev:Någon som vet ett ställe som har bra priser på plast?
Vad är bra pris?
Biligaste PLAn du kan få tag på Europa får du nog från Sverige:
http://www.supply3dpla.com
Men priser på plast beror otroligt mycket på fraktkostnaden som är en stor del. Du kommer knappast under 30 Euro kilot någonstans (inklusive frakt) och det priset når du inte utan att köpa flera kilo.

Sen är det väldigt stor skillnad på plast och plast också. Det må vara PLA (eller ABS) som grund i allt men tillsatser med t.ex. färg skiljer sig kraftigt. Visa billiga kinaplaster har haft skräp i sig och andra ojämn tjocklek. Jag har tre typer PLA som skiljer sig enormt. En PLA är relativt mjuk och seg och funkar med 180 grader, en annan är hård, skör och kräver 205 grader. (tredje någonstans mittimellan). De som håller på mycket brukar hela tiden ange att dyr bra plast lönar sig men jag har inte testat utan har hållt mig till billiga.

Från supply3dpla ovan har jag testat silver och röd (ganska orange) av den vanliga PLA:n och svart av deras "R1001". Jag har helt klart lyckats bäst med R1001 men sådant kan ju bero på inställningar också. (R1001 är dock aningen genomskinlig vilket inte jag är jätteförtjust i). Har funderat på att testa någon annan leverantör just för att förhoppningsvis hitta en "rödare" röd plast, helst så lite genomskinlig som möjligt.

Några alternativ jag funderat på (ingen aning om kvalité):
http://reprap-3d-printer.com
http://www.formfutura.com/cart.php
http://fabber-parts.de/shop/index.php?k=3&lang=eng
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: 3D printer projekt

Inlägg av sm7tjc »

Jag är lite sugen på att pröva på 3D printing. Det vore ju enkelt att hänga på en extruder på fräsen och testa lite. Lyckas det så kan man ju skriva ut delarna till en "riktig" printer.
Priserna på plasten verkar ju helt sanslösa. Den som gör tråden tjänar ganska bra.
Tyvärr missade jag en skruvextruder som såldes här på forumet för ett tag sedan. Jag kommer inte ihåg vem som köpte den.
Det är ganska enkelt att göra ett verktyg för att extrudera tråd (en platta med ett hål i). En bra ABS i granulatform kostar ungefär 20:-/Kg.
Skriv svar