20A+ (30-40A) nätaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

20A+ (30-40A) nätaggregat

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Behöver lite mer ström till en laddare än de andra aggregaten jag har. Så var o svänga ihop ett, ville inte köpa, blir så dyra när de är lite större och jag redan köpt saker till det. Först tänkte jag bara köra ett oreglerat aggregat med likriktning och sedan stabba det med några feta kondingar. Inser efter ett tag att detta inte kommer funka. Laddaren gillade inte den oreglerade strömmen så fick ta o pilla ihop en kraftig relgering istället.

Letade lite på nätet för att hitta lämpligt schema men kunde inte hitta något som passade mitt ändamål direkt. Trafon som jag har levererar 2*12 volt, seriekopplade lindningar nu så jag har 24 volt ut. Precis lagom , dock i överkant för den tänkta regleringen.

Hittade ett schema med MJ2955, 6 st parallellkopplade för att klara av 30A. Modifierat detta att passa med mina TIP42 PNP TO-220 trissor istället. Har 10st av dessa för att kunna hantera strömmen. Varje trissa har 6A kontinuerligt och 10A? peak, kan kyla bort 65watt som mest. Vilket torde funka ok!

Pillat ihop schema, anpassat värdet på motstånd och så. Etsat kretskort och lött ihop i em. Och se på fasen, det funkar kanon på första försöket! Trots nästan 29 volt in, får jag en fin variabla 13-15 volt ut. Helt perfekt för mitt ändamål! Mycket enkelt och mycket osofistikerat men det funkar. Blir mindre värme än jag först trodde. Har kunnat belasta det med en 60 watt H4 lampa, fast med 15 istället för 12 volt. Så skulle tro den drar 6A, ca. Utan kylning på transistorerna, ligger bara lösa lödda på kortet som synes på bilderna nedan utan att bli för varma. Inget annat på kortet blir heller onormalt varmt eller så. Så det funkar faktiskt kanon över förväntan!

Nåja, bilder följer: Effekttrissorna är som sagt TIP42, effektmotstånden är 0.33 Ohm istället för 0.22 Ohm i det ursprungliga schemat för att sänka strömmen något genom trissorna och fördela lasten lika. Övriga motstånd är 1 watt, utom ett som är på 2watt och ett på 0.6 watt. Så tämligen enkelt!

Fler bilder på hela nätagget kommer längre fram, just nu är det bara på trafo, kondig och kortet samt schema och layout.

Bilder följer:
Originalschemat:
power supply.pdf
Mitt schema:
schema [1600x1200].jpg
Layout:
Layout [1600x1200].jpg
Konding, trafo, färdigt kort!
DSC03144 [1600x1200].JPG
DSC03139 [1600x1200].JPG
DSC03135 [1600x1200].JPG
DSC03134 [1600x1200].JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar

Re: 20A+ (30-40A) nätaggregat

Inlägg av gkar »

Stiligt!

Ta en titt på figur 3:
http://www.fairchildsemi.com/ds/TI/TIP42.pdf

Slå upp hur många volt du har över transistorn vid 29Vin - Vut, så ser du hur många A du kan belasta med konstant (DC kurvan) / transistor. 13V ut ger ca 4A.
Du bör du kanske inte räkna med att lasten fördelar sig exakt jämnt över alla parallella transistorerna, utan ha 30% marginal eller så.
Sedan bör du kanske inte lasta dem med 100% av sin specade maxström om man vill att det skall hålla länge och vara robust.
Om du inte kan bibehålla dem på 25C(vilket man aldrig kan...) bör du ta en titt på figur 4.

Å andra suidan, för labbruk kan man misshandla saker kortvarigt ganska friskt!..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Att förtenna kortet som du gjort gör det inte så mycket bättre som man kan tro. Jag rekommenderar att du löder till exempel avskalad 1,5mm2 enkardelig tråd på baksidan.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack för kommentarer, uppskattas!

Kortet är nte bara förtennat, har lagt på rejält med tenn. Sitter nog motsvarande 6 mm2 på baksidan av banorna. Väl medveten om att det inte räcker att bara lägga en tunn sträng med tänn på dem. Men kanon du sa det, annars hade nog banorna brunnit ganska så snabbt!

Jaa, har nu efterhand börjat kolla lite mer noga på det också med hur mycket de klarar av. Och det var betydligt mycket mindre än jag trodde. Har faktiskt börjat kika på ett par andra trissor att sätta där. Så blir nog iväg till lokala butiken och köpa ett 10-tal nya trissor och löda på dem istället för de jag har. De var lite väl klena faktiskt. De som jag har hade nog funkat, men väl dumt o chansa, även om det bara är tänkt att bli ett slit o släng aggregat... Men men, återkommer med uppd under dagen!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo jag såg att det var tjockt. Men nu är koppar en mycket bättre ledare än både tenn och bly och har ungefär 10ggr lägre resistivitet. Vad lödtenn har för resistivitet vet jag inte. Med 10ggr högre resistivitet så måste du ha 10ggr så stor tvärsnittsarea för att få samma resistans som för koppar.

Men visst gör tennet nytta.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Beprövad metod ;)

Skriv svar