Transistorkoppling
Transistorkoppling
Hej!
Jag har kört fast på en uppgift om transistorkopplingar. Det är uppg 4.19 i kompendiet som finns länkat nedan.
http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/ ... /Pana4.PDF
Kan nån ge vägledning hur man ska tänka för a uppgifte. Jag har räknat på KVLmen får inte rätt svar.
Jag har kört fast på en uppgift om transistorkopplingar. Det är uppg 4.19 i kompendiet som finns länkat nedan.
http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/ ... /Pana4.PDF
Kan nån ge vägledning hur man ska tänka för a uppgifte. Jag har räknat på KVLmen får inte rätt svar.
Re: Transistorkoppling
Fundera på:
Vad har du för spänning på gaten?
När transistorn just börjar leda, vad har du för spänning på emittern?
När du har emitterspänningen, vilket motstånd bestämmer då strömmen?
Vad har du för spänning på gaten?
När transistorn just börjar leda, vad har du för spänning på emittern?
När du har emitterspänningen, vilket motstånd bestämmer då strömmen?
Vad intressant att source är bytt ut mot emitter och att drain är bytt mot collector.
Nåväl, det framgår ju att Uce ska vara ung. 6V. Då spänningen över Re är angivit kan man enkelt räkna ut spänningen över Rc, det ger då strömmen också och sedan är resten enkelt.
Nåväl, det framgår ju att Uce ska vara ung. 6V. Då spänningen över Re är angivit kan man enkelt räkna ut spänningen över Rc, det ger då strömmen också och sedan är resten enkelt.
Icecap: Reagerade på det själv, men jag gissade att det antagligen var för att det är en Jfet som ju är någon form av blanding mellan bipolär och fet.
JFET är rent faktisk urtypen av FET! MOSFET kom en del senare. Eller rättare:
JFET är "Depletion mode"-FET medan
MOSFET är "Enhancement mode"-FET.
Jag tror att felen är medvetna för att eleverna ska associera rätt i funktionstänket. Bara synd att de kan bli förvirrade av det hela...
JFET är "Depletion mode"-FET medan
MOSFET är "Enhancement mode"-FET.
Jag tror att felen är medvetna för att eleverna ska associera rätt i funktionstänket. Bara synd att de kan bli förvirrade av det hela...
Det finns även MOSFET som är av typen "Depletion".På svenska utarmningstyp.
J:et i JFET står för junction d v s gate är en backspänd PN-övergång.
I en MOSFET så är gate isolerad från drain och source.
J:et i JFET står för junction d v s gate är en backspänd PN-övergång.
I en MOSFET så är gate isolerad från drain och source.