Fulltankalarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

Hej

Har läst i forumet av och till i några år och funnit det mycket intressant.
Reggade mig nu för att jag stött på ett litet problem. Hoppas att jag skrivit i rätt kategori.

Flyttade ut i obygden för ett litet tag sedan (träffat en ny kvinna :) ) och eftersom hennes hus ligger 4,2 ljusår ifrån civilisationen så finns det givetvis inget kommunalt VA. Dock så finns det en sluten tank kopplat till toaletterna, det övriga spillvattnet tar en annan väg som jag inte har satt mig in i ännu.

Till denna slutna tank är vist nog ett "fulltankalarm" installerat, tyvärr har det inte fungerat under detta sekel. Istället har man kört med en lång pinne som har använts som fysiskt nivåmätare. Ibland glömmer man när man kollade nivån senast och då kan det bli som helgen innan nyårsafton, fullt. :doh:

Nåväl, jag tänkte ge mig på det här larmet och kolla vad som är fel och om det kan åtgärdas mot en mindre kostnad, bytas ut eller låta det vara som det är.
Larmet är tillverkat av "ema instrument ab" i Malmö och jag hittade denna sidan:
http://www.afriso.se/products/va-alarm- ... ppstankar/
Vårt larm är troligen äldre än deras utgångna men väldigt likt.

Jag har plockat isär lådan och börjat kolla hur det är kopplat men frågan är, kan man kontrollmäta en konduktiv givare som sitter i tanken genom dom två trådarna som kommer ut vid lådan?

Ber om ursäkt om jag är otydlig om något, behövs mer information så ska jag försöka vaska fram det.
E Kafeman
Inlägg: 3310
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fulltankalarm

Inlägg av E Kafeman »

Principen är att en växelspänning skickas ut på ena ledaren. Den andra ledaren tar emot signalen och via frekvens-selektiv förstärkning, likriktning och nivåjämförelse, fördröjning och efter viss hysteres slutligen indikera att givaren är doppad i skiten.
Fördelen med denna typ av givare är att den inte binder skit på elektroderna på samma sätt som en givare baserad på enbart likström vilket är bra för bästa livslängd utan behov av rengöring.
Elektroniken har jag byggt åtskilliga av mha två LC-kretsar och en LM324 på den tiden sådana var moderna. TL074 eller rent av en MCU med enklaste typ av signalprocessning kan säkert fixa samma sak i dag.
Vanligen är det en växelspänning på några volt och 10-100 kHz som utgör signal-källan. Insignalen är sedan smalbandigt filtrerad/synkad/demodulerad av samma oscillator som skapade utsignalen, vilket normalt skapar ett drift-säkert system som inte påverkas nämnvärt av yttre störningar.
Kortslut mellan in och utsignal till givaren vid kontrollenheten för att kolla om kontrollenheten reagerar. Givaren kan vara kortsluten eller behov av stålull, eller så kan det vara ett simpelt kabelbrott.
Möjligen har elektroniken en trimpot för att justera känsligheten, vilken kan kommit ur kurs efter några år i fuktig källar-miljö. Kör ner ledarna i vanligt vatten för att kalibrera omslagspunkten. Potten kan blivit oxiderad och driftosäker, men kan efter kalibrering ersättas med motsvarande fasta motstånd för bättre driftsäkerhet.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

Tack för ditt svar, förstår nog en del av det :)

Men för att förtydliga frågan, kan man kolla givaren utan att demontera den från tanken?

Kontrollenheten fungerar inte, det vet jag redan. Den visar alltid "full", oavsett om givaren är inkopplad eller ej.
Tänkte kolla om man kan laga kontrollenheten eller bygga en egen, verkar ju inte vara en alltför avancerad konstruktion.
Förutom likriktardioder och kondensator för att ta hand om ringledningstransformatorns växelspänning så finns det bara 7st motstånd, 2 transistorer, 2 lysdioder och 1 strömbrytare. Finns heller ingen justeringspot i lådan, där är väldigt få komponenter.

Men är givaren kass så är det ju ingen ide att ge sig på kontrollenheten. Då är det bara att vänta till sommaren och försöka hitta var dom har grävt ner givaren nånstans.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Icecap »

Koppla loss den befintliga givaren från elektroniken, kolla antal ledare och mät mellan dom med ohm-meter. Notera mätningarna.

När mätningen är klar kan du återkomma, då finns det något att utgå ifrån.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

Det är två ledare från givaren.
Jag var faktiskt lite vaken när avloppstanken var full, så jag mätte mellan dom två ledarna då och även nu när den är tömd.
Eftersom jag inte vet vad en konduktiv givare egentligen är så ohm-mätte jag.
Tyckte värdet fluktuerade en hel del så värdena är ungefärliga:
Full tank: 1,2 Mohm
Tom tank: 0,6 Mohm
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Icecap »

Perfekt! Skillnaden anger att sensorn bör fungera tillfredsställande.

Då är det i grunden bara att ohm-mäta, då är saken biff. Men om man ohm-mäter med DC kommer elektroderna med tiden att frätas sönder varför man ska använda AC. Och bäst är det om man bara mäter ibland...

Detta kan enkelt göras med en mikroprocessor (µC) och lite programmering, själva mätinterfacen behöver bara bestå av lite motstånd.

Själva enheten finns beskrivit här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... m*#p786171
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Pucco »

Det verkar som det är avbrott någonstans. Enligt databladet så ska ju ledningsfömågan öka när pinnen dränks i avloppsvattnet.
Din beskrivning av elektroniken tyder på en enkel tröskling av en spänningsdelning där sensorn är ett av motstånden.

Från databladet
"Larmet som arbetar konduktivt
är avsett för avloppsvatten eller
andra elektriskt ledande vätskor.
Alarm ges när givarens båda elek-
troder omges av vätskan."
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Fulltankalarm

Inlägg av blueint »

@Skogen, Foto på och innuti kontrollenheten kanske skulle visa om den går att fixa.

Vill man konstruera helt från början är det väl bäst med kapacitansmätning mellan två isolerade ledare och dito MCU bestyckad kontrollenhet.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

@Icecap: Låter bra att givaren borde gå att använda. Din blomvattnare är nog lite överkurs för mig just nu, men senare kanske...
Plan A är att kopiera kontrollenheten på en experimentplatta och se om den fungerar, och förstå hur det fungerar.

@bluint: Håller på att plocka isär kontrollenheten och tar faktiskt bilder, så det kommer lite senare.
Har en del annat att göra så det tar lite tid.

Tänkte även rita ett litet schema över hur det är kopplat. Får ladda ner nåt kretskortslayoutprogram, är DipTrace det enklaste att komma igång med?
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

Har lite problem med det trådlösa bredbandet, får se om det funkar att ladda upp bilder via mobilen.

Kontrollenheten drivs normalt av en ringledningstrafo med utspänning 8V ~.
Ringledningstrafon är dock defekt, spänning in - ingen spänning ut.
Kontrollenheten kan också drivas med 9V transistorbatteri, finns plats i lådan och anslutningskablar.
Om batteriet är anslutet och man trycker på Testknappen så lyser Kontroll och Alarm oavsett om givaren är ansluten eller ej.

Håller på och ritar upp ett litet schema i DipTrace.
Hur får man ut en bild av det som man kan ladda upp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Fulltankalarm

Inlägg av blueint »

Kan det varit batterisyra som skadat?

Tips:
* Kontrollera att kondensatorn håller sin laddning korrekt
* Kontrollera alla ledningsbanor

Fungerar enheten om du reparerar ledningsbanan?
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

@Bluint: Batterisyra? Möjligt, om kontrollenheten är inkopplad till transformator FÅR batteri ej vara anslutet enl. manualen.
Men man har ju ingen aning hur tidigare husägare har gjort eller haft.

Har kontrollerat ledningsbanorna, verkar ok förutom det tydliga avbrottet.
Kondensatorn? Hur kollar man den?

Vet ej om det funkar när jag fixar ledningsbanan, jag gör det under eftermiddagen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Fulltankalarm

Inlägg av 13th.Marine »

Tittar man på kortet går den trasiga banan till Ringmatningen, så det är nog inte det som gör att det inte funkar.
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Skogen »

Nej, jag tror heller inte att den trasiga ledningsbanan är orsaken.

Har totat ihop ett litet schema i DipTrace, jag TROR det stämmer.
Kan vara fel symboler, lite knöligt att hitta rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Fulltankalarm

Inlägg av Pucco »

Så här tycker jag att det fungerar.
Om sensorn går under ca 10 kohm så tänds Full-lampan.
När man trycker på knappen tänds den andra som indikation att det finns matningsspänning.
Med transformator är larmet alltid på och med batteri så aktiveras det bara när man trycker på knappen.
R6=1Mohm ger en liten hysteres så det inte larmdioden ska fladdra.
Fulltankalarm.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar