Timer till Weller WTCP-S Lödstation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Timer till Weller WTCP-S Lödstation

Inlägg av bachler »

Jahapp. Jag forstsätter väl med en tråd här ifrån min felsökningstråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=63528

Jag håller alltså på med ett litet bygge som är en ombyggnad av ett tidigare projekt som gjorde samma sak, dock mycket simplare och fungerade inge bra.

Det är alltså ett stycke Atmel AVR Tiny26 som skall få äran att agera timer till min lödstation så den slipper glömmas på och spetar blir förstörda, brandrisk mm.

Tankar fanns att CADda ett kretskort osv. men eftersom det handlar om en "one-off" och det samtidit blir en hel delar från skrotlådan samt en del experimenterande så bestämmde
jag mig för att bygga det på något lättarbetat kina-labbkort från DX.
Det visade sig under ombyggnader att man väldigt lätt lyfter bort paddarna från dessa kort när man löder bort saker.

Displayen och knapparna på fronten sitter monterade i befintliga hål från det gammla bygget och täcker dem hjälpligt.

Själva displayen är en 4x5x5 LED matris från OSRAM som jag köpt av Sodjan här på forumet via tradera.
Knapparna och demesta andra mekaniska sakerna är från skrotlåedan.

Jag har använt mig av någon emaljerad 0.18mm koppartråd som fungerar ganska trivsamt att köra point to point med när man bygger på sådanahära labbkort.

Mikorprocessor:
Atmel AVR Tiny26
1MHz intern RC-Oscillator
6pin ISP kontakt åtkomlig från undersidan av lödstationen

Display:
OSRAM SCDQ5542Q
Seriellt ansluten till AVRen
4 tecken, 5x5 pixlar som kan styras individuellt.
7st valbara intensiteter.

Nätdel:
24V AC från Weller trafon som helvågslikriktas och glättas och blir ca 36V DC som sedan Steppas ner till ca 12V mha. en MC34063
12V stabbas ner till 5v via 7805.
Spänningarna ansluts via hyls/stift list ner till själva CPU-kortet.
http://dics.voicecontrol.ro/tutorials/mc34063/

Strömavkänning:
Någon form av feritrings choke från ett skrotat kort där 2st lindningar av okänt slag paralellekoplats och en primär lindats.
Kolvens värmeelement matas via primären på trafon och på sekundären får jag då ut ca 2v AC som sedan halvvågslikriktas på CPU kortet.
Den halvvågslikriktade spänningen går genom ett lågpassfilter och sedan till basen på en NPN trissa. Collectorn är ansluten i serie med 2.2k till 5v.
Den resulterande höga eller låga signalen matas in på en pinne till AVRen.
På så sätt så kan AVRen veta ifall kolven värmer eller inte.
(Vad det nu skall vara bra för är jag inte helt säkert på, men man kan ju tex. skiva ut på displayen att den värmer eller inte)

Relä:
Reläet styrs av AVRen via 1st Darlington NPN samt en skyddsdiod. Simpelt

Pizeoelement:
Ett litet pizeoeletriskt element sitter mellan GND och en AVR pinne för att kunna föra oväsen.

Firmware:
Inte skriven ännu. Som vanligt så har jag lättare för att tänka ut hur man kan göra och sätta igång och bygga hårdvaran. Men mjukvaran blir lixom oftast inte skriven.
Jag har inte riktigt tänkt ut hur det hela skall programmeras ännu.
Jag hade tänkt att det skulle bli en fin scheduler som kan ha några uppgifter ligga och snurra.
En som sköter om uppdatering av displayen.
En som avstudsar och läser in knapparna.
En som håller koll en timer för avstängning av lödkolven.
En som agerar "ljuddrivrutin" och sköter om Pizeo elementet.

Man skulle kunna spara timeout tiden i EEPROM som man laddar vid uppstart och sparar när man ändrar tiden.

Har inte bestämmt mig om det skall programmeras i C eller Assembly ännu. Finns både för och nackdelar med båda.
Eftersom att det inte skall räknas några flyttal och inte heller någon multiplikation eller division så skulle det ju passa med Assembly
Dock är det kanske skönt att ha den lite högre nivån i C om man skulle ta sig för att göra någon form av menysystem eller liknande.
*hyttar med näven* Dendär jävla mjukvaran som skall skrivas...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.