Nivågivare för trögflytande material.
-
Nivågivare för trögflytande material.
Söker pryl för säkrare nivåangivelse , trögflytande material...
Nuvarande givare arbetar med vattenpelartrycket, och fungerar ypperligt till just vatten, och det finns flera fabrikat med.
Utgående är 0-20 mÅ, för vidare hantering i plc.
Infästning / anslutningen kan givetvis anpassas, men är idag rörgänga R20.
Problemet uppstår när vätskan blir fastare, typ grötig, och har "stackningstendenser", materialet är dessutom naturligt fett i konsistensen.
Volymerna det handlar om är ca 500 liter med en varierande nivå på 0 - 500mm.
Kapilärröret till givaren sätter igen, eller så bildas en mindre hög utanför området för givarens räckvidd.
Mina tankar har gått mot en givare som arbetar genom att känna trycket mot ett membran som ger motsvarande utsignaler, då skulle man kunna hålla isär mediat från givaren dessutom.
Mer primitivt / osäker nivå ger typ. flöten som jag prövat med mindre lyckat resultat.
Är det någon som kan bidra med något tips, hade hjälpt mig vidare...
Nuvarande givare arbetar med vattenpelartrycket, och fungerar ypperligt till just vatten, och det finns flera fabrikat med.
Utgående är 0-20 mÅ, för vidare hantering i plc.
Infästning / anslutningen kan givetvis anpassas, men är idag rörgänga R20.
Problemet uppstår när vätskan blir fastare, typ grötig, och har "stackningstendenser", materialet är dessutom naturligt fett i konsistensen.
Volymerna det handlar om är ca 500 liter med en varierande nivå på 0 - 500mm.
Kapilärröret till givaren sätter igen, eller så bildas en mindre hög utanför området för givarens räckvidd.
Mina tankar har gått mot en givare som arbetar genom att känna trycket mot ett membran som ger motsvarande utsignaler, då skulle man kunna hålla isär mediat från givaren dessutom.
Mer primitivt / osäker nivå ger typ. flöten som jag prövat med mindre lyckat resultat.
Är det någon som kan bidra med något tips, hade hjälpt mig vidare...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Nivågivare för trögflytande material.
Är det hela vägen till 500 liter eller finns det gränslägen som är mer intressanta?
Varför är flottörgivare problematiskt?
Vilken fyllnadshastighet talar vi om. dvs rörligheten vs viskositet!
Varför är flottörgivare problematiskt?
Vilken fyllnadshastighet talar vi om. dvs rörligheten vs viskositet!
Är det möjligt att använda lastceller och väga behållaren?
Om du kan montera en givare i toppen av tanken så kanske någon form av beröringsfri mätning kan vara intressant, typ ultraljud eller liknande. Sök efter nivågivare ultraljud på google.
-
Fyllnadshastigheten vaierar mellan 10min ner till 1 min.
Flötet vill aldrig lägga sig på toppen av media- kullen och ger då fel värde.....
Typ översvämning.....
Våg tänket var en ny öppning jag inte tänkt på.....
Då skulle man kunna registrera arbetas volym i kg med.
Vikt variationen är av mindre omfattning så detta var riktigt bra !!!!!!

Flötet vill aldrig lägga sig på toppen av media- kullen och ger då fel värde.....
Typ översvämning.....
Våg tänket var en ny öppning jag inte tänkt på.....
Då skulle man kunna registrera arbetas volym i kg med.
Vikt variationen är av mindre omfattning så detta var riktigt bra !!!!!!

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
+1LaRdA skrev:Är det möjligt att använda lastceller och väga behållaren?
Vi hade att nivåreglera epoxi-harts och -härdare på RIFA. Klibbigt som fan. Någon muttrade om att man kört med en optisk givare och det gick som det gick ...

Klibbar vätskan är det lastgivare som gäller. Jag har också sett givare med ultraljud, fast de var gräsligt dyra.
- BallInPlay
- Kontakt:
Har varit med om att blanda glass-mix och det är en 'vätska' som är vatten eller grötig och vi förlitade oss helt på lastceller...
Folk äter väl glass fortfarande?
Folk äter väl glass fortfarande?
Det finns ju Distansmätande givare, som mäter avståndet till vätskeytan beröringsfritt. Frågan är väl budgeten.
Jag har hållit på och slabbat mycket med det här och testat ett otal
olika beröringsfria givare (detta i betongbranschen för den som är vetgirig).
Kontentan av det hela har varit att det finns många och dyra givare men
få som verkligen fungerar bra till just vätskor, för att inte snacka om kalibreringar fram
och tillbaka så att man blir grå.
Kan du väga det istället som fler föreslagit så gör det, det är mitt tips.
/ Tompa
olika beröringsfria givare (detta i betongbranschen för den som är vetgirig).
Kontentan av det hela har varit att det finns många och dyra givare men
få som verkligen fungerar bra till just vätskor, för att inte snacka om kalibreringar fram
och tillbaka så att man blir grå.
Kan du väga det istället som fler föreslagit så gör det, det är mitt tips.

/ Tompa
-
Tack för många bra svar..
Min nuvarande tryckgivare sitter redan i jotten, och jag har byggt så den sitter med möjlighet till renspolning med varmvatten.
Men det hjälper inte ändå.
Vikt tipset är nog det bästa...
Givetvis uppstår nu ett nytt problem i att jag då får väga hela maskinen, ca 2000 kg, men denna "slår" ganska kraftigt vid drift....
Vilket jag misstänker kommer påverka lastkännarna.
Komponenterna jag använder kommer från flera olika användningsområden blå.a. betong.
Men mitt material är mald begagnad mat.

Min nuvarande tryckgivare sitter redan i jotten, och jag har byggt så den sitter med möjlighet till renspolning med varmvatten.
Men det hjälper inte ändå.
Vikt tipset är nog det bästa...
Givetvis uppstår nu ett nytt problem i att jag då får väga hela maskinen, ca 2000 kg, men denna "slår" ganska kraftigt vid drift....
Vilket jag misstänker kommer påverka lastkännarna.
Komponenterna jag använder kommer från flera olika användningsområden blå.a. betong.
Men mitt material är mald begagnad mat.

Väga är en bra lösning.
Om dina matrester (begagnad mat, är det en septitank ?) innehåller åtminstone lite salt (eller andra joner) kan du använda en konduktiv givare - i princip två rostfria spett, mellan vilka man mäter resistans.
Alternativt en ultraljudsgaffel, finns smäckra som direkt erätter mekanisk flottör.
Ett lite udda alternativ som används på bla. pulver är en paddelgivare, dvs. en motor håller en liten paddel i rörelse - när nivån når upp ökar strömmen till motorn vilket triggar utgången.
Ta en titt på Endress prylar, de har det mesta (utom möjligtsvis vågar.....)
Inte helt gratis, men vad är ?
Om dina matrester (begagnad mat, är det en septitank ?) innehåller åtminstone lite salt (eller andra joner) kan du använda en konduktiv givare - i princip två rostfria spett, mellan vilka man mäter resistans.
Alternativt en ultraljudsgaffel, finns smäckra som direkt erätter mekanisk flottör.
Ett lite udda alternativ som används på bla. pulver är en paddelgivare, dvs. en motor håller en liten paddel i rörelse - när nivån når upp ökar strömmen till motorn vilket triggar utgången.
Ta en titt på Endress prylar, de har det mesta (utom möjligtsvis vågar.....)
Inte helt gratis, men vad är ?

Sätt ett (gummi-)membran i botten, under detta en stängd behållare fylld med vätska och låt sedan din tryckgivare känna av den vätskans tryck.