Detta borde man väl isåfall få reda på genom att skruva bort kontakten från ventilen så att den inte får ström, och start kompressorn?
//Martin
Ny kompressor läcker
Re: Ny kompressor läcker
Jag hade nog fel om vad som styrde ventilen, enligt de tidigare svaren jag fått verkar det som att ventilen är stängd när motorn i kompressorn kör och är öppen när den inte kör för att minska kraften som krävs för att komma igång efter stopp, så den ska nog vara kopplad parallellt med motorn. Så det är nog rätt elektriskt. Ventilen verkar vara konstant öppen oavsett vad och stänger aldrig. Får samma beteende om jag plockar bort den elektriska delen (spolen) av ventilen (de har ingen mekansik koppling med rörliga delar så det är enkellt att testa utan spolen som f.ö satt lite löst när jag fick kompressorn). Lutat åt att det är fel på den mekaniska delen av ventilennifelheim skrev:låter som om magnetventilen är inkopplad mellan "fel" brytare pressostaten,
den ska ju öppna när kompresssorn stannar och stänga när kompressorn startar,
Om jag förstår dig rätt är det precis tvärtom nu?

Om det "pyser" när kompressorn står still måste trycket komma från tanken, detta kan inte inträffa om backventilen är tät oavsett magnetventilens läge och styrning.
Om man håller för ventilens hål och stannar motorn och sen släpper så pyser det bara i 1-2s (ungefär att som att luften i kompressorn släpps ut) sen pyser det inte alls, så backventilen verkar fungera och ventilen är öppen när kompressorn är avstängd
Fick en ny ventil (el+mek) snabbt från duabhuset i brevlådan. Den var inte ny out of the box, gissar att de plockat från en reservdelsmaskin eller nått, hursomhelst löste det problemet ganska lätt.. även om det inte var helt 100 så är jag nöjd med lösningen som var mindre strul än att hålla på att skicka 30kg kompressor fram och tillbaks...
Kompressorn puttrar på fint än så länge iaf, mycket trevligare ljudnivå än min gamla kompressor, dock lär CE-märkningen stå för "China Export" då det finns lite tveksamheter med säkerheten då de bl.a inte har dragavlastning på den löst hängande 230V-kabeln som går till ventilen och kablen är dessutom märkt med 300v vilket är lite väl klent när man kör 230VAC..
Kompressorn puttrar på fint än så länge iaf, mycket trevligare ljudnivå än min gamla kompressor, dock lär CE-märkningen stå för "China Export" då det finns lite tveksamheter med säkerheten då de bl.a inte har dragavlastning på den löst hängande 230V-kabeln som går till ventilen och kablen är dessutom märkt med 300v vilket är lite väl klent när man kör 230VAC..