Lysdiodficklampa [bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slowfly

Lysdiodficklampa [bilder]

Inlägg av slowfly »

Hej
Har för en stund sen köpt 100stycken 3mm blåa lysdioder på 7000mcd.
Nu tänkte jag göra en liten men stark ficklampa av 10-15 lysdioder.
Vad ska jag har för batteri?!? ska vara så litet som möjligt men ändå räcka en stund.
Hur ska jag koppla lysdioderna?
Jag har sett led drivers på olika sidor, vad gör de och är det en sån jag måste bygga för att driva lysdioderna?

Tack på Förhand

//Eskil
Senast redigerad av slowfly 25 november 2005, 21:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

hmm, ta en titt på led faktan i Guider/FAQ här på forumet så tror jag att en del frågotecken rätar ut sig :)

men iaf, du ska nog koppla dem parallellt tror ja, för batteriet kanske bara förmodligen på 3v, eller om du har två 1,5... så det blir ganska omöjligt att koppla dom i serie...

sen tycker jag att vanliga ni-mh batterier är utmärkta, de är lättåtkomliga och hyffsat bra. du ska använda uppladningsbara iaf, det går med vanligt men det tycker varken ekonomin eller naturen om... två eller tre om det skulle behövas :)

har du fler frågor så fråga på bara :)

nu bara för att ja svarat såhär kommer de andra komma å säja att de ä fel;) alltid så;) haha... aja, så skulle jag gjort iaf :)
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jo jag vet hur man kopplar lysdioder och räknar motstånd och sånt men jag tänkte om man va tvungen att koppla på något speciellt sätt...

Nja jag tänkte den skulle bli ganska liten så ett vanligt 1.2voltsbatteri blir lite stort även AAA varianten.
Vad för andra batterier borde passa?

//Elias
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kolla de batterier som finns till kameror. Ska även ha börjat komma de som går att ladda.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Finns ju litium-batterier på 3V (CR2 eller CR123A) som används till bland annat systemkameror men även till just precis LED-ficklampor.

Tyvärr är de lite dyra och ska du använda 10-15 lysdioder kommer den att dra rätt mycket ström. Så den blir inte så billig i drift men rätt liten.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

litium-polymer är ju små och smidiga...

om du är lite klyftig kan du göra en egenladdare till batteriet med...

ne, jag tror inte att du behöver något speciellt, led-drivare är vad jag har fattat tillför att kunna driva flera olika leds seriellt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kanske kan lithium-polymer batterier vara något? Dom har 3.7v i nominell spänning och innehåller en hel del energi i förhållande till deras vikt. Har också en väldigt låg självurladdning. Fast dessa batterier är i normala fall platta. Skall du annars ha små batterier är kanske några små litium celler ett alternativ?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Det här är väldigt OT (men handlar i alla fall om en ficklampa). Hittade en ombyggd MAG-LITE på CandlePowerForums som heter USL, tyvärr kostar den $325 i basutförande och det är ju lite i saftigaste laget.

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=93938

Går man till fjärde sidan och tittar på den tredje bilden i första inlägget så får men se en jämförelse mellan en USL och en orginal 3D MAG-LITE. Skillnaden är verkligen slående!
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jäklar va de lös...

hehe det råkar faktist vara så att jag har en laddare för sånnadär lithium-polymer celler dock enbart för två seriekopplade men men kan ju sätta kontakter mellan cellerna så man laddar dem ihopkopplade men använder de löst.

Var kan man hitta billiga sånnadär lithium-polymer celler?

Annars får det väl bli en lite större ficklampa med ett två eller trepack med vanliga AA eller AAA batterier...

Tack för visat intresse ;)

//Eskil
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

På Jula kan man köpa denna "ficklampa":
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... =SE-604042

Jag har en och den lyser starkt men inte så mycket som man skulle kunna tro. Blyacken kan troligen inte ger mer än 70W. Även med en större acc så ser man inte någon skilnad. Jag har inte öppnat den för att leta efter felet.

Nu har ju biltema två olika kit för att konvertare vanliga bil-ljus till Xenon. Bäst skulle vara om dom hade ett kit för H3 men det har dom inte.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91051

Frågan är hur mycket ljus man får om man konverterar den till att vara 2 x 35W Xenon? Tyvärr ett lite för dyrt projekt bara för att det är kul. Men om någon har 3300kr liggandes över så...
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hmm känns lite som att det spårade ur där lite... ;)

Jag hade tänkt hålla mig till lysdioder och inte kolla på sånadär monster ficklampor...Resultatet hade jag tänkt skulle bli lagom stor att ha i fickan utan att den skaver för mycket kanske i storlek med en mindre mobiltelefon.

//Eskil
Virr3

Inlägg av Virr3 »

kolla lite på litium-polymer batterier, de är lite dyra men... kanske kan du hitta något/några billigt på e-bay...

det stog i ett nummer av elektronik för alla om hur man gjorde en egen laddare... om du fårtag i batterier å sån skit kanske jag kan scanna in artikeln om du vill...:)
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Nedå det är lugnt jag får köpa två batterier av samma sort, jag har du laddare för tvåcellers lithium polymer batterier...
Men tack iallafall

//Elias
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Ojdå detta blev visst ett projekt...ska man starta en ny tråd i projekt delen eller kan någon flytta den dit?

Nu har jag byggt själva lysdiodskretskortet!

Den innehåller 11 stycken 3mm blå 7000mcd lysdioder och lyser av bara F*N ;)
Bild
Bild

Nu ska jag fixa aluminium och sätta igång med att svarva själva ficklampan!

Det jag undrar över nu är vad för sorts strömbrytare jag ska använda, funderar på bara en microbrytare...men skulle vilja att den ska kunna lysa utan att man trycker in knappen...

//Elias
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

clasohlsson har en sån lampa . men med 7st 5mm dioder. Men du kan kanske få in dina 11 i samma kapsel
Skriv svar