Hur rengöra rostfritt, tips sökes.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur rengöra rostfritt, tips sökes.
Söker tips på hur man enklast/bäst rengör denna igengrodda rostfria vattentank.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur rengöra rostfritt, tips sökes.
Fylla den med vatten och avkalkningmedel och sätta den på spisen?
Citronsyra! 1,2kg för 60kr på ÖoB. Annars avkalkning(fosforsyra) förstås.
- tecno
- Kontakt:
60liters tank på spisen
Undrar om man kan få upp tempen med en motorvärmare typ doppvärmare tanken fylld?
Maskin diskmedel biter ju ganska så bra och mixa in lite citronsyra i 'soppan', sen kan man ju undra om den doppvärmaren klarar 'blandningen'?

Undrar om man kan få upp tempen med en motorvärmare typ doppvärmare tanken fylld?
Maskin diskmedel biter ju ganska så bra och mixa in lite citronsyra i 'soppan', sen kan man ju undra om den doppvärmaren klarar 'blandningen'?
Ställ den i bastun på 95C?
Är inte maskindiskmedel basiskt?
Om så, motverkar det inte lite att tillsätta citronsyra?
Är inte maskindiskmedel basiskt?
Om så, motverkar det inte lite att tillsätta citronsyra?
- tecno
- Kontakt:
Ja det kanske det gör ja, man är ju ingen kemist direkt
Tyvärr så lär jag knappast få in den i min lilla bastu och definitivt inte få upp tempen i 'soppan' inom ekonomiska ramar.

Tyvärr så lär jag knappast få in den i min lilla bastu och definitivt inte få upp tempen i 'soppan' inom ekonomiska ramar.
Fyll den med vatten från 2-3st vattenkokare, 20 svängar så är den full. Fyller du vattenkokarna från varmvattenkranen tar det inte så lång tid.
Sedan när det är fullt och lämplig temperatur häller du i citronsyran.
Sedan när det är fullt och lämplig temperatur häller du i citronsyran.
- tecno
- Kontakt:
Har övertalat 'regeringen' att få komma in med den i bad/bastu/toa avdelningen där jag kan lyfta upp ädelträplattorna så jag kan rulla den på befintliga hjulen mellan duschen och golvbrunn.
Får ganska så jävla hett vatten (kan justera det lite hetare för tillfället) och har bara maskindisk tabletter som tvätt #1 och sen har jag väl nästan 1liter avkalkningsmedel kvar sen renoveringen av växelllådan till fräsen till en omgång #2.
Vad tror ni om #1 + #2?
Får ganska så jävla hett vatten (kan justera det lite hetare för tillfället) och har bara maskindisk tabletter som tvätt #1 och sen har jag väl nästan 1liter avkalkningsmedel kvar sen renoveringen av växelllådan till fräsen till en omgång #2.
Vad tror ni om #1 + #2?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har ingen egen erfarenhet, men maskindisken borde ta lös smuts och allmän gegga, och kalkborttagaren kan nog göra litet på rostavlagringarna. Kör på skulle jag säga
Kan du få upp tappvarmvattnet till 65 eller 70 grader gör det ju inget, annars kan du ju försöka med mrfrenzys idé och komplettera med så mycket kokande vatten som möjligt.

Kan du få upp tappvarmvattnet till 65 eller 70 grader gör det ju inget, annars kan du ju försöka med mrfrenzys idé och komplettera med så mycket kokande vatten som möjligt.
En sån här kanske skulle vara bra att ha:
http://www.ebay.com/itm/Traveling-2000W ... 2c5dbb1a27
http://www.ebay.com/itm/Traveling-2000W ... 2c5dbb1a27
- tecno
- Kontakt:
hcb skrev:Jag har ingen egen erfarenhet, men maskindisken borde ta lös smuts och allmän gegga, och kalkborttagaren kan nog göra litet på rostavlagringarna. Kör på skulle jag säga![]()
Har ju inget annat att förlora än tid och lite varmvatten så det lär nog bli att testa detta.
- tecno
- Kontakt:
Nu ligger den högra filterkammaren med hetvatten och 3 maskindisk tabletter, den får nu gojsa över natten så får jag se OM det blir någon skillnad.
Skulle det inte gå med en högtryckstvätt? Eller ångtvätt om man kommer åt?