Finns det någon butik där man kan handla mätklocka och/eller vippindikator i Stockholm över disk?
Jag har nyligen köpt en hobbysvarv (Proxxon PD 230/E) som jag vill mäta lite på.
Och jag fick ett litet magnetstativ i julklapp så det skulle passa bra nu
Eller om någon i Stockholmsområdet har något att sälja?
tecno: det låter intressant, passar de du har till den (eller är det universalpassning kanske) ?
Och tror ni att mätklocka eller vippindikator är bäst för att mäta på en svarv? Jag vill helst ha båda men är ny på det här och har ingen erfarenhet. Men jag gillar mätteknik
Vippindikatorn kan du använda både på ytterdiameter, plan och invändigt. Nackdelen är att slaget är mindre än på en vanlig indikatorklocka. Den vanliga kan du använda på ytterdiameter och planet, samt om du har stora hål.
Bengt, jag tror gärna jag tar en av dina som du hade kvar.
Hade du en sån för 250kr inkl paket från din tråd (1 mikrometer, kort,inklusive markeringsring) ?
Skicka gärna PM om hur du vill ha betalt i så fall!
radiot: Tack för förklaringen, det blir nog en vippindikator också så småningom. Kanske från mikrometer.se om jag inte hittar någon annan här som vill sälja
Jag saknar också en liten förpackning gejdolja till svarven, har inte hittat någon ställe som säljer det - några tips?
en nackdel med vippindikatorer är ju att man inte kan koppla dom till vissa saker, tex en såndär mojutt man mäter invändiga hål med (typiskt för att kontrollera storleken på en cylinder exakt)