Punkta fast kuggstång
Punkta fast kuggstång
Kuggstängerna som jag har beställt är oborrade och jag har bara 3mm gods där dom skall monteras, så det blir inte många gängor om man skall borra och gänga fast dom. Och det är för långt och trångt för att man skall få in nån mutter på baksidan.
Så till min fråga, ser ni några problem med att punkta fast stängerna?
Givetvis måste jag måtta in dom mkt noga innan punktningen inte svetsa för mycket så stängerna pajjar eller rören kröker sig. Men finns det någon annan fallgrop?
Så till min fråga, ser ni några problem med att punkta fast stängerna?
Givetvis måste jag måtta in dom mkt noga innan punktningen inte svetsa för mycket så stängerna pajjar eller rören kröker sig. Men finns det någon annan fallgrop?
Re: Punkta fast kuggstång
Skulle jag aldrig göra, en kuggstångs skruv utsetts ju inte för någon dragande kraft, snarare skjuvning, därför skulle jag säga att 3mm gängor inte är något problem.
jo iofs om man tar m4 gänga så blir det ju 6 varv gänga. Jag har hört att det krävs 5varv gänga för att uppnå rätt hållfasthet i gängan, vet inte om det stämmer dock. Det spelar nog heller ingen större roll i detta fall.
hmm, kanske borrar och gängar då...
tack för ditt svar 3uba296
hmm, kanske borrar och gängar då...
tack för ditt svar 3uba296
Ja, den enda egentliga belastningen blir ju skjuvning i längsled. Lås upp med en kloss i var ände av kuggstången så kan du ju fästa rejält. Med justerskruvar i klossarna går det även att finjustera kuggstångens position.
Du har ingen möjlighet att montentera mutternit?
Ex: Biltema artnr: 12-954. (Vet inte hur man länkar).
Edit: För att uppnå maximal hållfastighet på en gänga, så skall den vara 1,5ggr diametern.
Ex: För en M4 behöver muttern/plåten ha en gänglängd på 6mm.
Ex: Biltema artnr: 12-954. (Vet inte hur man länkar).
Edit: För att uppnå maximal hållfastighet på en gänga, så skall den vara 1,5ggr diametern.
- SeniorLemuren
Vart har du hämtad dessa uppgifter. Enligt dem så är i stort sett varenda mutter felkonstruerad.Edit: För att uppnå maximal hållfastighet på en gänga, så skall den vara 1,5ggr diametern.
En vanlig M4-skruv har en mutter som är ca. 3,2 mm. När jag läste maskinteknik för 45 år sedan så fick vi lära oss att det är de tre första gängorna som tar upp merparten av belastningen. Mer än 4 gängor i ingrepp är nästintill betydelselösa.
Resonemanget gäller ju förstås om både skruv och mutter har samma hållfasthet.
Som flera i tråden har resonerat, så är skjuvkraften mer avgörande än dragkraften i ditt fall. Om du avser att använda M4-skruv så är det fullt tillräckligt att gänga i 3-mm stålplåt. En M4 har en gängstigning på 0,7 mm det ger 4,3 gängor i en 3-mm plåt.
@Seniorlemuren: Uppgiften på 1,5ggr diametern fick jag lära mig på gymnasiet när jag läste till Verkstadsmekaniker på 80-talet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du är inte den ända som lärt sig 1,5x Ø för gängor i gods, om inte annat så är det en bra grundregel.
- SeniorLemuren
Här (länk) finns allt underlag som behövs för att få svar på frågan. Den som tycker det är kul att räkna kan ju alltid kolla
.

@Seniorlemuren: Och jag som inte orkar räkna, vad kom du fram till? 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Så 1.5x är ju inte så helt galet fel, nog om detta - var och en får ha sitt - nuff said!För att gardera sig mot den ogynnsamma belastningsfördelningen multipliceras Leff med en säkerhetsfaktor X som förslagsvis sättes till 1,2-1,3.
Skall du skruva fast kuggstången på en fyrkantbalk och du tycker att du har för lite gods att gänga i så kan du kanske borra hål i balken och sätta ett plattjärn på insidan med gängade hål.. Om du förstår hur jag menar, ännu en fördel med detta kan vara att balken inte slår sig lika mycket som om du skulle ha gängat i den..
- SeniorLemuren
Håller just nu att snickra på båten, men man kanske skulle sticka emellan och skriva ett litet dataprogram med indata från länken.RADIOT skrev:@Seniorlemuren: Och jag som inte orkar räkna, vad kom du fram till?