Stegmotordrivar fråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pakko

Stegmotordrivar fråga

Inlägg av Pakko »

Håller på att bygga en cnc-plasma och som vanligt kommer det upp funderingar.

Jag fick kuggstång och drev från jobbet som räcket till mitt bygge, men det skulle bli bättre om jag satte dubbla motorer på Y-axeln. Då slipper man byrålåds-effekt. Nu tror jag att nuvarande bygge kommer att funka iom att det bara är en plasma, men är inte säker.

Om jag skulle beställa mer kuggstång och drev så det räcker till andra sidan av Y-axeln kommer jag då bli tvungen att köpa fler drivare eller steg? Eller räcker dom till att driva 2 motorer? Jag har en nema 34 över iom att jag skall använda en nema23 till z axeln.

Har köpt detta paket med motorer/drivare/steg. http://www.ebay.com/itm/270714833922?ss ... 1438.l2649

bild på bygget

en till lite närmare lagren på andra sidan, där ev en motor skall monteras istället. Saknas 2 lager på bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
victor_passe

Re: Stegmotordrivar fråga

Inlägg av victor_passe »

Jag har hört att det är dåligt att köra 2 motorer på samma drivare.
Kan bli instabilt eller något sådant där. Är inte säker dock.
Man vill ju reglera strömmen och om 2 motorer ligger parallellt så vet man ju inte vilken som får mest ström.
Pakko

Inlägg av Pakko »

ok, jo de stämmer nog
Pakko

Inlägg av Pakko »

men då är frågan om jag köper en till drivare, måste jag köpa ett till näragg då?
Ska iaf bygga färdigt en hållare till den andra Y-motorn, så att om det blir för mkt byrå över det hela så kan jag köpa mer kuggstång och eftermontera....
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Sålänge nätagget klarar att driva båda motorerna och drivare så räcker det nog med ett.
Pakko

Inlägg av Pakko »

sådär... nu har jag byggt om och beställt 6m kuggstång med drev till..... Lika bra att ha samma sorts kuggstång överallt.... firmans kuggstång var så sliten också så dom får behålla den
Kostnaden drar snabbt iväg, men så är man ju kroniskt snål också :vissla:
Pakko

Inlägg av Pakko »

har kommit fram till att jag måste köpa en drivare och nätagg till nema 27 motorn också. Så om nån har något passande kan ni höra av er
Skriv svar