Hjälp med slipmaskinsmotor med kondensator
Hjälp med slipmaskinsmotor med kondensator
Hej!
Jag har tänkt att jag skulle avsluta några projekt som jag har liggande under julledigheten...
Ett av projekten är en slipmaskinsrenovering jag gav mig på för nåt år sedan. Jag har monterat isär den i bitar, rengjort den och lackerat den och skulle nu koppla in elen. Jag var duktig och tog en massa kort på hur det var kopplat tidigare men jag har blivit av av med min mobil som jag tog korten med...
Jag testade att koppla in motorn och kondensatorn som på bilden. Motorn snurrar när jag sätter i kontakten men väläädigt långsamt. Jag kan bromsa motorn med handen. Jag antar att jag kopplat fel... Någon som har några tips på hur den kan ha varit kopplad? Eller varför den beter sig som den gör...?
Jag har tänkt att jag skulle avsluta några projekt som jag har liggande under julledigheten...
Ett av projekten är en slipmaskinsrenovering jag gav mig på för nåt år sedan. Jag har monterat isär den i bitar, rengjort den och lackerat den och skulle nu koppla in elen. Jag var duktig och tog en massa kort på hur det var kopplat tidigare men jag har blivit av av med min mobil som jag tog korten med...
Jag testade att koppla in motorn och kondensatorn som på bilden. Motorn snurrar när jag sätter i kontakten men väläädigt långsamt. Jag kan bromsa motorn med handen. Jag antar att jag kopplat fel... Någon som har några tips på hur den kan ha varit kopplad? Eller varför den beter sig som den gör...?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med sipmaskinsmotor med kondensator
Jaha... inga svar än... och jag som vill få igång min kära slipmaskin...
Att den snurrar men väldigt långsamt, kan det bero på att kondensatorn är skadad? Slipmaskinen var ganska illa därann innan jag satte igång med renoveringen. Har tyvärr förlorat mina "före bilder" så kan inte visa upp hur den såg ut inann...
Jag funderar på om man skulle kunna köra denna motor direkt på trefas. Alltså ta bort kondensatorn. Det skulle inte göra mig något men får man göra så... Jag har googlat en massa på detta men man svämmas över av träffar där man får reda på att man kan göra om en trefas motor till "enfas" genom att addera en kondensator... det jag funderar på är ju att göra tvärt om...
Någon idé på vad det kan vara som är fel... Jag har följande teorier:
1. Jag har kopplat helt fel och den kommer att gå igång om jag kopplar rätt...
2. Jag har kopplat rätt men kondensatorn är paj.
3. Någon motorlindning är paj.
4. ???
/Kammlake
Att den snurrar men väldigt långsamt, kan det bero på att kondensatorn är skadad? Slipmaskinen var ganska illa därann innan jag satte igång med renoveringen. Har tyvärr förlorat mina "före bilder" så kan inte visa upp hur den såg ut inann...
Jag funderar på om man skulle kunna köra denna motor direkt på trefas. Alltså ta bort kondensatorn. Det skulle inte göra mig något men får man göra så... Jag har googlat en massa på detta men man svämmas över av träffar där man får reda på att man kan göra om en trefas motor till "enfas" genom att addera en kondensator... det jag funderar på är ju att göra tvärt om...
Någon idé på vad det kan vara som är fel... Jag har följande teorier:
1. Jag har kopplat helt fel och den kommer att gå igång om jag kopplar rätt...
2. Jag har kopplat rätt men kondensatorn är paj.
3. Någon motorlindning är paj.
4. ???
/Kammlake
Re: Hjälp med sipmaskinsmotor med kondensator
Lite svårt att se på bilden men det ser ju ut som nollan och fas går till samma lödöra på kondensatorn. Nu kan den ju inte vara så efter som då hade det varit rikskortis men din motor snurrar ju ändå om än lite.
Re: Hjälp med sipmaskinsmotor med kondensator
Prova byta plats på nollan och löd fast den på den vita kabeln. Med tanke på längden på kablarna till motorn kan det ju inte finnas så många varianter.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8425
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Hjälp med sipmaskinsmotor med kondensator
Kommer det ut 6 ledare från lindningen och dom är hopkopplade i 3 par så är det förmodligen en D-kopplad 3-fasmotor. Du kan då koppla om den till Y ock köra den på 3-fas.
Kommer det bara ut 3 ledare från motorn så kan det vara en 3-fasmotor som är D-kopplad internt eller en motor med en lindning som är särskillt lindad för kondensator.
Jag ser inte på bilden vilket som är vilket.
Du säger att motorn går långsamt. Har den någon styrka för att drivas runt överhuvudtaget, eller är det enkelt att stoppa rotationen men fingernypan, eller till och med snurrra till den så att den går åt andra hållet?
Om så är fallet kan det var så att kondensatorn är felaktig.
Rita gärna ett schema på hur sladdarna är kopplade från motor till kondensator till stickpropp så är det lättare att förstå.
Kommer det bara ut 3 ledare från motorn så kan det vara en 3-fasmotor som är D-kopplad internt eller en motor med en lindning som är särskillt lindad för kondensator.
Jag ser inte på bilden vilket som är vilket.
Du säger att motorn går långsamt. Har den någon styrka för att drivas runt överhuvudtaget, eller är det enkelt att stoppa rotationen men fingernypan, eller till och med snurrra till den så att den går åt andra hållet?
Om så är fallet kan det var så att kondensatorn är felaktig.
Rita gärna ett schema på hur sladdarna är kopplade från motor till kondensator till stickpropp så är det lättare att förstå.
Re: Hjälp med slipmaskinsmotor med kondensator
Hallå där!
Här var det ju en massa bra kommentarer...
Jag kom nyss upp från källaren där jag testat följande:
Testade att koppla bort kondensatorn helt. Då beter sig motorn likadant som när kondensatorn satt där... Det tycker jag tyder på att kondensatorn är paj. Dock så testade jag kondensatorn genom att ansluta 60V DC (högsta mitt nätagg ger). Den laddade upp sig fint och även om testet inte var ultimat så verkar det som att kondensatorn är åtminstonne någorlunda ok...
Jag ohmmätte mellan kablarna som kommer ut från motorn och fick följande resultat.
Vit - svart : 14,6 ohm
svart- blå : 22,5 ohm
blå - vit : 82 ohm
hmmm... lite märkliga värden. Hade väntat mig symmetri...
el34: Jag skall prova att byta plats på kablarna, tror jag gjorde det innan... men skall prova igen i så fall
SeniorLemuren:
Det är lite svårt att se om det är 6 ledare ut från motorn utan att plocka isär själva motorhuset... och då måste jag bryta upp mitt fint lackerade motorhus... så jag avvaktar lite med den manövern. Med tanke på resistansen i lindningarna så kanske det är så att det är en lindning som är specialgjord för en kondensator... Du vet inte hur denna lindning brukar förhålla sig till de andra i resistans?
Ang. att den går långsamt så varvar den upp efter ett antal sekunder men bara till bråkdelen av vad den gjorde tidigare och jag kan ta tag med handen i axeln och stoppa den utan några större problem. Snurra den åt andra hållet har jag inte testat (än)...
Kondensatorn är på 10uF. Märkskylten var i så dåligt skick så jag tog kort på det som var kvar och sedan stålborstade jag den ren och lackerade över den... så inte mycket info från den...
Här kommer ett schema: Det kan ju vara så att den långa ledaren skall vara ansluten till kondensatorn men det känns knepigt när de korta ledarna passade så bra mot kondensatorn... Får väl testa det också...
Här var det ju en massa bra kommentarer...
Jag kom nyss upp från källaren där jag testat följande:
Testade att koppla bort kondensatorn helt. Då beter sig motorn likadant som när kondensatorn satt där... Det tycker jag tyder på att kondensatorn är paj. Dock så testade jag kondensatorn genom att ansluta 60V DC (högsta mitt nätagg ger). Den laddade upp sig fint och även om testet inte var ultimat så verkar det som att kondensatorn är åtminstonne någorlunda ok...
Jag ohmmätte mellan kablarna som kommer ut från motorn och fick följande resultat.
Vit - svart : 14,6 ohm
svart- blå : 22,5 ohm
blå - vit : 82 ohm
hmmm... lite märkliga värden. Hade väntat mig symmetri...
el34: Jag skall prova att byta plats på kablarna, tror jag gjorde det innan... men skall prova igen i så fall
SeniorLemuren:
Det är lite svårt att se om det är 6 ledare ut från motorn utan att plocka isär själva motorhuset... och då måste jag bryta upp mitt fint lackerade motorhus... så jag avvaktar lite med den manövern. Med tanke på resistansen i lindningarna så kanske det är så att det är en lindning som är specialgjord för en kondensator... Du vet inte hur denna lindning brukar förhålla sig till de andra i resistans?
Ang. att den går långsamt så varvar den upp efter ett antal sekunder men bara till bråkdelen av vad den gjorde tidigare och jag kan ta tag med handen i axeln och stoppa den utan några större problem. Snurra den åt andra hållet har jag inte testat (än)...
Kondensatorn är på 10uF. Märkskylten var i så dåligt skick så jag tog kort på det som var kvar och sedan stålborstade jag den ren och lackerade över den... så inte mycket info från den...

Här kommer ett schema: Det kan ju vara så att den långa ledaren skall vara ansluten till kondensatorn men det känns knepigt när de korta ledarna passade så bra mot kondensatorn... Får väl testa det också...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med slipmaskinsmotor med kondensator
Nu funkar det...
Jag kopplade in den längre kabeln som kom ut från motorhuset till kondensatorn. Jag hade inte kunnat tänka mig att den skulle vara kopplad dit p.g.a. dess längd...
Det intressanta är att jag fick två olika fall där motorn varavde upp bra (omöjligt att stoppa med handkraft). I det ena fallet så kunde den starta åt vilket håll som helst (beroende på läge), i det andra fallet så roterar den endast åt ett håll oavsett läge.
Tack för det moraliska stödet. Får väl posta en bild på hur den blev till sist också så småningom...
/Kammlake
Jag kopplade in den längre kabeln som kom ut från motorhuset till kondensatorn. Jag hade inte kunnat tänka mig att den skulle vara kopplad dit p.g.a. dess längd...
Det intressanta är att jag fick två olika fall där motorn varavde upp bra (omöjligt att stoppa med handkraft). I det ena fallet så kunde den starta åt vilket håll som helst (beroende på läge), i det andra fallet så roterar den endast åt ett håll oavsett läge.
Tack för det moraliska stödet. Får väl posta en bild på hur den blev till sist också så småningom...
/Kammlake
Re: Hjälp med slipmaskinsmotor med kondensator
Så här blev det till sist... Funkar perfekt. Tidigare lät den som ett tröskverk och såg ut som en stor rostklump. Tack för hjälpen!
Jag gav mig på att försöka elförzinka anhållen som nu är obehandlade (bara kraftigt borstade med roterande stålborste). Dock så ville dom inte bli förzinkade... jag tror att prylen jag hittatde som jag trodde var zink var något annat... Kanske blir nästa uppgradering...
Jag gav mig på att försöka elförzinka anhållen som nu är obehandlade (bara kraftigt borstade med roterande stålborste). Dock så ville dom inte bli förzinkade... jag tror att prylen jag hittatde som jag trodde var zink var något annat... Kanske blir nästa uppgradering...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med slipmaskinsmotor med kondensator
Om du skall ha tag på ren zink så ta det från torrbatterier av den gamla typen med kolstav i mitten, även geggan i mitten av akalinebatterier är en blandning av zinkspån och KaOH med någon gel-konsistensgivare - utkörda akalinebatterier så är det mesta omvandlat till vit zinkhydroxid vilket troligen också kan köras till metall igen med elektrolys baklänges.
vet att när man lade på gegga från ett akaline-batter på tex kopparmynt så blev de skinande blankt förzinkade - dock väldigt tunt lager, vilket tyder på att elektrolyten i geggan förmodligen har någon form av komplexbildare i sig då det annars är svårt att få blanka ytor så lätt utan det blir gärna ganska matt om man elgalvar med zinksulfat/klorid utan tillsatsämnen
zinken i batterierna är extremt ren för att batterierna skall kunna ha lång lagringstid - och det var länge sedan man hade kvicksilver i dessa så den delen behöver man inte oroa sig för om batterierna är av hyffsat färsk datum och inte > 25 år gamla.
Obs gummihandskar och glasögon om man håller på med att öppna batterier - dom är starkt akaliska invändigt.
vet att när man lade på gegga från ett akaline-batter på tex kopparmynt så blev de skinande blankt förzinkade - dock väldigt tunt lager, vilket tyder på att elektrolyten i geggan förmodligen har någon form av komplexbildare i sig då det annars är svårt att få blanka ytor så lätt utan det blir gärna ganska matt om man elgalvar med zinksulfat/klorid utan tillsatsämnen
zinken i batterierna är extremt ren för att batterierna skall kunna ha lång lagringstid - och det var länge sedan man hade kvicksilver i dessa så den delen behöver man inte oroa sig för om batterierna är av hyffsat färsk datum och inte > 25 år gamla.
Obs gummihandskar och glasögon om man håller på med att öppna batterier - dom är starkt akaliska invändigt.