Aciera fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MatsN

Aciera fräs

Inlägg av MatsN »

Letar info om en ACIERA F 451 med Fanuc styrning. Nån som vet vart man kan hitta det? Google gav iaf inte mig nåt. Aciera brukar väl vara stadiga maskiner? Vill minnas jag har spakat en F3 under utbildningen men den har ju ingen styrning.
persa

Re: Aciera fräs

Inlägg av persa »

Hittade maskinen på nätet. Snygg färg :mrgreen:

Måste vara en ombyggd maskin. Aciera använde egna styrsystemet CNC5000 som gick på en DEC PDP11 minidator. Ett ISO-system som hade MYCKET bra kapacitet för 3D-körning för sin tid

Eftersom Aciera inte finns längre är det troligen någon som lessnat på den nu för tiden obefintliga uppbackningen på originalsystemet och bestämt sig för en ombyggnad. Och enligt min personliga uppfattning då valt helt fel styrsystem

Fanuc 0M är Fanucs riktiga sniksystem med värdelös 3D kapacitet. Och dessutom också det ett rent ISO-system

Det enda positiva man uppnått är ett driftsäkert system liksom alla Fanuc. Men man har sabbat all 3D-kapacitet att tala om

Med ett Heidenhain hade man fått både dialog, ISO och hyfsad till utmärkt 3D-kapacitet beroende på vilket Heidenhain man valt

Ett stolpskott till ombyggnad vilket definitivt är orsaken till att maskinen är svårsåld och billig
MatsN

Re: Aciera fräs

Inlägg av MatsN »

Gillade åxå färgen :mrgreen: Tycker jag kommer tillbaka till Heidenhain hur man än vrider på det. Är väl lika bra att hitta en med det färdigt. Annars kan jag kanske ha tur att få köpa loss ett komplett 155 system till bra pris. En maskin som ska uppdateras till 530. 450 fanns det massor av Aciera så jag undrar om det är skrivfel på den 451:an. Både med cnc 5000 och Fanuc.
Skriv svar