DrLove's CNC-bygge och projekt
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Det var lite det jag tänkte, även ett bra fönster är kallt jämfört med en vägg. Men man kan kanske lägga lite extra tätt med värmeslinger (antar att det blir golvvärme) eller kanske en egen slinga intill fönstren för att kunna ge lite moteld så att säga.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Det var en överdrift I know
Men 0,8 e bra!
Våra väggar är 0,14, taket 0,10 och plattan 0,11 så 0,8 e lite mer men iaf
Vi klarade dagens energikrav med lagom marginal för hela huset så då e man ju nöjd. 105kwh/m2/år landade vi på. Fönstrena bidrar med instrålad värme under delar av året så fick lite + för det oxå
Däremot ska vi ha värmesköld på rutorna som tar bort 70% av instrålad värme, kan bli tungt på sommaren annars, växthus AB, men det räknade vi inte på när vi gjorde kalkylen 
//L

Våra väggar är 0,14, taket 0,10 och plattan 0,11 så 0,8 e lite mer men iaf



//L
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Jo de har varnat för att det blir täta slingor utmed fönstrena. Givetvis golvvärme!Gimbal skrev:Det var lite det jag tänkte, även ett bra fönster är kallt jämfört med en vägg. Men man kan kanske lägga lite extra tätt med värmeslinger (antar att det blir golvvärme) eller kanske en egen slinga intill fönstren för att kunna ge lite moteld så att säga.
//L
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Jag vill tillägga att huset ser coolt ut. Något liknande jag vill bygga någon dag. Skall bli intressant att se färdigbilderna...
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Kul att du gillar det, det dröjer dock med färdigbilderna
Grund sätts nu sen reses huset till våren.
//L

//L
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Husbygge och lgh får dela uppmärksamheten nu, lgh är ju topprenoverad in i minsta detalj men vi hade en liten detalj kvar sedan badrumsrenoveringen förra året. Nu är den dock åtgärdad med hjälp av fräsen 
Så här har det sett ut i drygt ett år

Nu ser det ut så här



Och på tomten ser det ut så här

Mer bilder på det i bloggen.
Borde kanske starta en ny tråd för huset men ännu är det inte så mycket "elektronik" i projektet så avvaktar tills det är dags för hemautomatisering. Vet inte om jag orkar/hinner hålla igång både en blog och en tråd här samtidigt när det väl bär av men vi ser ju
//L

Så här har det sett ut i drygt ett år
Nu ser det ut så här
Och på tomten ser det ut så här
Mer bilder på det i bloggen.
Borde kanske starta en ny tråd för huset men ännu är det inte så mycket "elektronik" i projektet så avvaktar tills det är dags för hemautomatisering. Vet inte om jag orkar/hinner hålla igång både en blog och en tråd här samtidigt när det väl bär av men vi ser ju

//L
Nya projekt
Long time no see!
Jag ska i mellandagarna ge mig på att tillverka en LED-skylt till mina vänner radiologerna på avdelningen (radiolog = röntgendoktor). De (läs: en) ville ha en lysande skylt utanför sin dörr så doktorer från andra avdelningar hittar till det rum där den radiolog som har jour för kvällen/natten sitter så de inte behöver springa runt och leta (de har 2 rum att välja på
). Tyckte det lät som ett kul projekt så tog på mig att göra en skylt.
Har inhandlat 6 mm plexiglas och tänker mig en "2-lagers" skylt så det inte blir spegelvänt på ena sidan. Planen är att avlägsna folien på ena sidan och spreja den sidan svart innan fräsning. Sen limma de 2 delarna mot varandra med alufolie mellan så allt ljus reflekteras tillbaka in i texten. Det blir ju iof bara läckage just där jag fräst ut texten men iaf. Man vill ju inte ha läckage mellan sidorna så det behövs en barriär där. Varje plexibit är ca 200x70 mm.
Dioderna sätter jag i den utdragna biten på plexistyckena som ni ser på bilden.
Har planerat 1 mm djup på text och ram med en 2 mm 1-flute pinne från CNC-sweden (sjukt bra pinnar f.ö).
Ev. målar jag kanten på skylten vit för att reflektera tillbaka så mycket som möjligt in i skylten.
Ytterkonturerna av skylten har jag planerat köra med dubbla "finishing pass/finpass" så de blir riktigt blanka och texten utan finpass för att de ska bli lite matta och fånga upp ljuset bättre. Av erfarenhet vet jag iof att med dessa fräspinnar blir det nästan glasklart utan finpass så vet inte om det räcker.
Skulle vilja ha lite tips angående nedan från alla som gjort LED-skyltar tidigare:
För detta jobb maxar jag ur på 4800 mm/sek vilket är ganska mäktigt att se en DIY maskin brumma runt i.
PS2: Andra flaskhalsar är min CAD/CAM-burk som jag tyckte jag tog i ordentlig när jag beställde, en HP EliteBook 8560w med SSD å 16 GB RAM mm.. När man ska rendera tar det fasen tid. Men ännu har den inte laggat vid CAM-beräkningar iaf å det är ju bra.
Wish Me Luck!
Mvh Love
Jag ska i mellandagarna ge mig på att tillverka en LED-skylt till mina vänner radiologerna på avdelningen (radiolog = röntgendoktor). De (läs: en) ville ha en lysande skylt utanför sin dörr så doktorer från andra avdelningar hittar till det rum där den radiolog som har jour för kvällen/natten sitter så de inte behöver springa runt och leta (de har 2 rum att välja på

Har inhandlat 6 mm plexiglas och tänker mig en "2-lagers" skylt så det inte blir spegelvänt på ena sidan. Planen är att avlägsna folien på ena sidan och spreja den sidan svart innan fräsning. Sen limma de 2 delarna mot varandra med alufolie mellan så allt ljus reflekteras tillbaka in i texten. Det blir ju iof bara läckage just där jag fräst ut texten men iaf. Man vill ju inte ha läckage mellan sidorna så det behövs en barriär där. Varje plexibit är ca 200x70 mm.
Dioderna sätter jag i den utdragna biten på plexistyckena som ni ser på bilden.
Har planerat 1 mm djup på text och ram med en 2 mm 1-flute pinne från CNC-sweden (sjukt bra pinnar f.ö).
Ev. målar jag kanten på skylten vit för att reflektera tillbaka så mycket som möjligt in i skylten.
Ytterkonturerna av skylten har jag planerat köra med dubbla "finishing pass/finpass" så de blir riktigt blanka och texten utan finpass för att de ska bli lite matta och fånga upp ljuset bättre. Av erfarenhet vet jag iof att med dessa fräspinnar blir det nästan glasklart utan finpass så vet inte om det räcker.
Skulle vilja ha lite tips angående nedan från alla som gjort LED-skyltar tidigare:
- Är djupet 1,0 mm OK eller ska det vara djupare/grundare med tanke på att ljuset bara kommer in från ena kortsidan? Ju djupare ramen går desto mer blockerar den väl ljuset från att nå övriga delar av skylten och man får en kraftig gradient över skylten?
- Ska jag välja en annan "bakgrund" än svart på baksidan för att texten ska synas bättre?
- Behöver jag matta upp spåren (texten) om de blir för blanka?
- Vilken färg på dioderna ska jag välja för att de ska synas som bäst i kombination med bakgrunden? Röd syns kanske bra men är ganska pimp och kanske inte så uppskattat på ett sjukhus i Sverige, i Holland & Danmark däremot....

PS2: Andra flaskhalsar är min CAD/CAM-burk som jag tyckte jag tog i ordentlig när jag beställde, en HP EliteBook 8560w med SSD å 16 GB RAM mm.. När man ska rendera tar det fasen tid. Men ännu har den inte laggat vid CAM-beräkningar iaf å det är ju bra.
Wish Me Luck!
Mvh Love
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11769
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Personligen när det gäller sådana skyltar så tycker jag att det blir betydligt snyggare om man bara kontur-graverar! 
Och djup behövs inte mycket alls.
Slänger med en liten bild jag gjorde på ett test åt en forumist: Förvisso en del skillnad när det är målat först och om "bottnen" på det frästa är blankare, men tror ändå det blir lite samma sak.

Och djup behövs inte mycket alls.
Slänger med en liten bild jag gjorde på ett test åt en forumist: Förvisso en del skillnad när det är målat först och om "bottnen" på det frästa är blankare, men tror ändå det blir lite samma sak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
OJ! Klar skillnad! ("Klar", hihi).
Men på håll kan det nog vara svårt att se de tunna linjerna, även om de på nära håll är bra mycket snyggare.
Jag hoppas att min "bottten" blir lite homogenare än på din bild men vem vet. Kostar ju inget att testa, plexi från "Claes i sjön" e ju nästan gratis
Tack för input!
Men på håll kan det nog vara svårt att se de tunna linjerna, även om de på nära håll är bra mycket snyggare.
Jag hoppas att min "bottten" blir lite homogenare än på din bild men vem vet. Kostar ju inget att testa, plexi från "Claes i sjön" e ju nästan gratis

Tack för input!
- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Biltema är dock rejält billigare. 
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
Men, är det någon skillnad på plasten?

http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
Men, är det någon skillnad på plasten?
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Har en 4 mm "Ball mill" från CNC-Sweden oxå så kanske kan testa den som "gravyr pinne", teoretiskt blir det så här:
Men det förutsätter en sjukt jämn yta i Z annars blir det olika djupa spår och jag vet fasen inte om min maskin klarar det, men borde va OK. Annars får jag fixa planheten helt enkelt, bara å plana MDFn
Men det förutsätter en sjukt jämn yta i Z annars blir det olika djupa spår och jag vet fasen inte om min maskin klarar det, men borde va OK. Annars får jag fixa planheten helt enkelt, bara å plana MDFn

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
OJ! Bra pris!! Men som sagt, vad är det för plast. Man får vad man betalar för normalt. Men jag har varit med om att betala en nolla mer än Clarre per kilo å ändå få skit så priset är inte allt. Klart värt att kolla upp!ElectricMan skrev:Biltema är dock rejält billigare.
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
Men, är det någon skillnad på plasten?
Tack för tipset!
//L
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11769
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Absolut är det det, Biltemas plast har mycket lättare för att kladda fast i fräsen när man fräser.ElectricMan skrev:http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
Men, är det någon skillnad på plasten?
Går att få till bra resultat om man kyler och har lämpliga skärdata, men det är mycket lättare med vanlig akrylplast.