En lämplig växellåda mellan motor och hjul kanske kan vara på sin plats.
Motorer för 24V på 12V går på fjärdedels "fart" P=U2/R som bekant...
Med rätt växellåda så kanske det går bra att köra batterierna i serie så motorerna jobbar på den spänning de är till för.
Med en relästyrning så blir det bara på eller av. Önskas fartkontroll så är PWM enda alternativet.
Fråga om potentiometer till batterier..
Re: Fråga om potentiometer till batterier..
"Motorer för 24V på 12V går på fjärdedels "fart" P=U2/R som bekant..."
Det där har jag aldrig tänkt på! Men det blir väl så.. har alltid tänkt att RPM följer spänningen linjärt...
Det där har jag aldrig tänkt på! Men det blir väl så.. har alltid tänkt att RPM följer spänningen linjärt...
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11833
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Fråga om potentiometer till batterier..
Men blir det verkligen så i praktiken?
När man pratar motorer så är ju inte resistansen konstant.
När man pratar motorer så är ju inte resistansen konstant.
Re: Fråga om potentiometer till batterier..
Det är inte som RoPa skriver med hastigheten men likaväl är grunddesignet fel: växlingen är för hög.