Starta bilen med tombatteri men mha 230V ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?

Inlägg av Biker »

Man kan ju ha en Kantahltrådsmatta eller sådana där foliemattor på 1 kvadrat decimeter(används till backspegel de-icers,värmehandtag mc/skoter m.m) kopplade till motorvärmaren.

Detta i botten på batteriet omgivet av lite ventilerade frigolitskivor ala 0,5-1cm runt om.

Jag tror nog tom med det skulle gå ha en 15W batterivärmare påslagen över natten och trots det få igång bilen trots bilen i -25 då man får ut tillräckligt med startström då köldeffekten på batterit är borta i stora drag.

Alltså utan motorvärmar koppling och man tar från batteriet.

Annars är det dyra saftiga batterier med bra CCA som gäller - kör vinter med mc och då duger bara det värsta i batteriväg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag håller med alla andra som säger att du bör köra motorvärmaren. Den gör nytta vid trött batteri även om det är +20 ute.

Det går åt MYCKET ström för att starta en bilmotor.

Sidospår: Hade en gång ett totalt slutkört batteri (antagligen trasig cell bl.a.) på en bil med 2-litersmotor (som storleksjämförelse). Det gick med nöd och näppe att få igång den om motorvärmaren varit igång rätt länge, det var sommarvarmt och jag dels hade 3st seriekopplade 5V 40A switchade datornätagg och ett ostabbat "labbagg" med selenlikriktare igång samtidigt. Det där ostabbade agget är ett antikt Philipsnätagg med två vridomkopplare på fronten, den ena väljer 6/12/24V som "grundområde" och den andra växlar mellan cirka 10 olika steg på trafon för att anpassa spänningen efter lasten. På fronden har det också suttit en säkring på 15A men den är överbryggad med en fastlödd kabel. Ibland om man överbelastar nätagget för hårt så kan lödningen av den överbryggningen smälta loss :wink:

Jag har funderat lite på om man kanske skulle göra starthjälp av nätaggen från PC-servrar som skrotas. De kan vara på 1kW per styck, d.v.s. ge 80A per styck, och är ju ofta avsedda för att köras parallellt i redundant konfiguration så det borde gå bra att parallellkoppla utgångarna. Ett par stycken sådana borde orka starta en bil utan nåt vidare batteri som hjälp.

Annat sidospår:
Jag klickade runt lite på youtube nyss och råkade se en dokumentär om traktorer i DDR (nej, traktorer är inte alls min grej egentligen) och det avsnitt jag såg (del 3 tror jag) handlade om importerade traktorer. De ryska traktorerna som användes i DDR hade två förbränningmotorer (!). Dels var det en halvstor dieselmotor som gjorde huvudjobbet, men för att starta dieselmotorn så hade man en liten bensinmotor som startades med startmotor och som sen kördes på full sprätt för att dra runt dieseln så att dieseln startade. Spännande rigg att starta... Först se till att kopplingen till bensinmotorn är urkopplad, startata den (tror det var vanlig nyckelstart, fast den satt vid motorrummet och inte i förarhytten). När den är startad så ser man till att dieseln är urkopplad från drivningen & co, och så börjar man släppa in kopplingen mellan bensinaren och dieseln, till dieseln startar. När dieseln går ordentligt kan man koppla ur koppligen mellan den och bensinaren, och stänga av bensinaren. Om dieseln var riktigt tjurig att starta så kunde man låta bensinaren köra på tomgång en stund för att värma dieseln, de delade tydligen kylvatten så dieseln värmdes av bensinaren och vice versa.

Till saken: Det du kanske skulle kunna göra är att bygga en hjälpstartgrej bestående av nån liten bensinmotor (typ gräsklippare eller liknande, fast nåt som garanterat startar i kylan) ihop med en fet bilgenerator.

Annat tips: om motorn inte är så modern att den är helt "drive by wire" (endast potentiometer eller annan givare på gaspedalen, alla spjäll å sånt elektroniskt styrda) så kan det hjälpa lite att hålla gaspedalen i botten medan du kör startmotorn. Det är väl olika på olika motorer hur de reagerar på det, men allmänt så blir det mindre luftmotstånd. Den där tvålitersmotorn jag nämner ovan var på en bil med förgasare, med ett friskt batteri på sommaren så orkade startmotorn kanske 350rpm utan att man gasar och 400rpm med gaspedalen i botten innan motorn startat.

Bilar som har mekanisk istället för elektrisk bränslepump kan bli mer lättstartade med startspray, fast man bör väl helst vara två när man startar på det sättet (eller ha en utskarvad startknapp), så att man kan fortsätta spraya in startspray till motorn kört såpass länge att den fått fram bränsle med sin mekaniska bränslepump. Den där tvålitersmotorn jag tjatar om här kunde kräva i princip fulladdat friskt batteri för att mala på startmotorn länge nog att gå igång om den stått så länge att nån slags "förråd" i förgasaren dunstat bort.

En nackdel med vissa motorer med elektronisk styrning till lite av varje är att styrningen verkar vara bra sugen på att "provköra" en stund före motorn startas, d.v.s. det går åt ett par varv för att motorn ska starta. På en motor som inte har så mycket elektronik (och möjligen på en motor med massor av elektronik men som är avsedd att vara så lättstartad som möjligt) så kan det i bästa fall gå att starta motorn genom att bara "nudda" startläget så att motorn drar förbi ett enda tändpulsläge.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Pappas lilla Renault drog 550amp toppvärde vid startögonblicket.
Hade varit väldans skoj att ha en 12vtrafo som ger 550amp! =D

Det absolut lättaste hade väl varit att ha ett rejält friskt batteri som du kalla dagar kan koppla på det fast monterade batteriet med startkablar, plötsligt har du dubbelt så mycket ström att ta av. Sen sätter du kvickt ditt startbatteri på laddning medan motorn värmer upp =)
danielb

Inlägg av danielb »

Vev och magnettändning :mrgreen:
Seroster

Inlägg av Seroster »

MiaM, på en gräsklipparmotor utgör bladen en del av svänghjulsmassan. Utan blad går inte en gräsklippare som den ska.
Om förgasarskålen är torr löser man det genom att spruta lite soppa rätt in i förgasaren. Får man det problemet ofta drar du två sladdar till en strömbrytare på instrumentbrädan som går till bensinpumpen, så kan du forcera in soppa i en minut eller så innan du börjar dra runt motorn.
Lättare än att lyckas skarva in en stor nog bensinmotor och sedan faktiskt kunna stänga motorhuven är att försöka byta ut den lilla mesiga startmotorn mot en som är ett par storlekar större.

Helt klart värt att skaffa ett nytt bilbatteri som får stå inne i värmen tills det är dags att åka, IMO.
När kylan slår till och mopeden surar dras motorn igång med slagborrmaskin! ;D
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

MadModder skrev:De där bärbara starthjälparna är ju rena skiten............
Man får ju oftast vad man betalar för. ;)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... start=9408

Den funkar, mycket bra till och med, det skall den göra också för det priset.
Jag gav ca 1800:- med lite rabatt. Klart värt för mig som startar en del bilar, traktorer mm.
Annars går det ju alltid bygga såklart. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Seroster skrev:MiaM, på en gräsklipparmotor utgör bladen en del av svänghjulsmassan. Utan blad går inte en gräsklippare som den ska.
Aha! Fast det måste väl gälla en klippare med ett såntdär "storblad" och inte modellen med en rund platta med (oftast fyra) småknivar?
Seroster skrev:Om förgasarskålen är torr löser man det genom att spruta lite soppa rätt in i förgasaren. Får man det problemet ofta drar du två sladdar till en strömbrytare på instrumentbrädan som går till bensinpumpen, så kan du forcera in soppa i en minut eller så innan du börjar dra runt motorn.
Fast den här motorn hade mekaniskt driven bränslepump, den drevs alltså av förbränningsmotorn/startmotorn, därav att man fick mala på startmotorn mycket länge om den stått för länge ;)
Seroster skrev:Lättare än att lyckas skarva in en stor nog bensinmotor och sedan faktiskt kunna stänga motorhuven är att försöka byta ut den lilla mesiga startmotorn mot en som är ett par storlekar större.
Vad vinner man på det? Bättre verkningsgrad?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En transformator från en mikrovågsugn borde kuna lindas till att ge 12 V (få varv) samt att man sedan sätter någon likriktare på utgången så borde man ha iaf 800 W starthjälp?
Gimbal

Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230V ?

Inlägg av Gimbal »

Har sett på youtuben någon som startar sin bil med ett "vanligt" RC-batteri av kraftigare modell. Det var väl iofs inte mitt i smällkalla vintern, men ändå lite imponerande.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja rent teoretiskt borde det ju gå att bygga ett starter-pack för bil med säg 2st såna här paralellkopplade:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

En sådan uppsättning pack är nominellt på 11.1V och ska klara 65C konstant urladdning, dvs 650A, och 130C peak, dvs 1300A peak.

Borde inte det räcka för att starta en bil egentligen?

Visst, dom kommer inte räcka mer än någon start eller 2-3 på sin höjd på en laddning, men det borde ju räcka?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jo det funkar.
kempa

Inlägg av kempa »

AndLi skrev:Beror nog en del på bilen, och skick på startmotorn...

Jag försökte för några vintrar sen få igång min frontera med en laddare/starthjälp liknande den från biltema..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... alp-37741/

Gick inget vidare förrän man parallelkoppla ett stort lastbilsbatteri med och hela härligheten fick stå och ladda en stund..

Men starta åkgräsklipparen på sommaren, det orkar den :D
Jag köpte den stora på biltema art.nr: 37742 & med den startar jag traktorerna lätt. Samt så kan man välja om man ska snabb ladda eller ladda normalt.

Den kan jag rekommendera. Har haft bra nytta av den nu i vinter. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, en grej att undersöka varför en bil är tjurig att starta är om det läcker ur ström.

Vissa bilar behöver ha ström anslutet hela tiden, annars går motorn skitdåligt de första milen eftersom styrboxen tappat minnet och bestämmer sig för att kalibrera om allt ungefär.

Om man har en bil som behöver ström konstant för att funka vettigt så kan det kanske vara en idé att ha ett acceptabelt batteri fast inkopplat som räcker för att bilen inte ska "tappa minnet", och ha ett fräschare batteri man kör med startkablar vid start?

Eventuellt kan man ju göra nån fiffig koppling med fet kabel från ordniarie batteri till en såndär batteriströmskiljare och vidare till det fetare batteriet som man placerar i bagageutrymmet (eller om det till och med finns plats så är motorrummet bättre).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha! Kollade upp vad det var för skit polaren köpt, och hittade den på biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... lp--37903/
Den kostar inte alls över 1000 spänn som han sa. :lol:
Nåja. Är man totalt oteknisk och har 10 tummar så blir man lurad.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Bil-start med RC ack!

Li-po starter skulle kunna göras extremt litet, gäller bara ta hänsyn till Li-po's...
Nackdelar:
Får inte ligga full laddat för livslängdens skull
Bör vara rumstemp vid anv. för bästa uteffekt
Intern elektronik för laddning, underhåll, balansering är lite mer komplex än bly-ack dito.

Fördel:
Kan ligga halvladdat i halvår eller år räknat.
Kan toppas upp på 15 minuter, eller återladdas från tom till full på 1 timme.
Kan avge hög ström även halvladdat
Kan avge hela sin effekt på kort tid

Kanske:
Skulle kunna "förädla" den sista strömmen i bly-accet till laddström för Li-po som sen avges utan större spänningsförlust under start.
Skriv svar