Starta bilen med tombatteri men mha 230V ?
Starta bilen med tombatteri men mha 230V ?
Vi har oftast problem med bilen som är ute i minus 25 grader och startar inte ibland. Vi använder bilen väldigt sällan och jag vill veta om det är möjligt att hjälpstarta bilen med ett vanligt eluttag och en DIY komponent som konverterar 230v till 12v, alltså en DC adapter plus typ en sådan TCA 965 B och några motstånd.
Problemet är att bilen har en generator och varje gång den roterar så skickar den laddningar till batteriet.
På jula finns det bärbara hjälpstart som kostar runt 500 kr. De är även 12v 6v batteri laddare. Men det är alltid roligare att bygga en själv. Hur kan jag göra en sådan?
Jag vill bara starta bilen mha av eluttag när batteriet inte orkar!
Jag vet att jag kan ta hem batteriet och ladda den!
Jag vet att jag kan starta bilen med startkablar och en annan bil batteri.
Problemet är att bilen har en generator och varje gång den roterar så skickar den laddningar till batteriet.
På jula finns det bärbara hjälpstart som kostar runt 500 kr. De är även 12v 6v batteri laddare. Men det är alltid roligare att bygga en själv. Hur kan jag göra en sådan?
Jag vill bara starta bilen mha av eluttag när batteriet inte orkar!
Jag vet att jag kan ta hem batteriet och ladda den!
Jag vet att jag kan starta bilen med startkablar och en annan bil batteri.
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Batteriladdare några timmar.
Transformator likriktare och kanske ett motstånd för att få till en lagom laddström ( behövs om transformatorn ger för hög spänning).
Protte
Transformator likriktare och kanske ett motstånd för att få till en lagom laddström ( behövs om transformatorn ger för hög spänning).
Protte
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Standard vid "besvärliga förhållanden" är att man tillsamman med motorvärmaren har monterat en laddare fast i bilen. Det finns färdiga enheter för detta som är bra inkapslat osv. Då slår man på strömmen när den ska värmas upp, då laddar den samtidig och allt brukar då vara startklart när man kommer dit.
Att börja bygga själv är såklart möjligt men att få till bra kapsling som tål ett sådan liv är inte enkelt.
Att börja bygga själv är såklart möjligt men att få till bra kapsling som tål ett sådan liv är inte enkelt.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Där har du nog den absolut enklaste och billigaste lösningen.instaele skrev:På jula finns det bärbara hjälpstart som kostar runt 500 kr. De är även 12v 6v batteri laddare. Men det är alltid roligare att bygga en själv. Hur kan jag göra en sådan?
Jag vill bara starta bilen mha av eluttag när batteriet inte orkar!
För att klara samma stötströmmar som batteriet i starthjälpen klarar av behöver du en rejäl trafo (~100A 12V om jag inte missminner mig)
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Tror knappast att 100A klarar att få igång bilen. Startbatterierna som jula säljer är på 400A.
Senast redigerad av mliljedl 23 december 2012, 13:36:54, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27232
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Enklaste lösningen måste ändå vara att köpa ett nytt riktigt startbatteri och förmodligen billigast i längden och minst strul.
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Beror nog en del på bilen, och skick på startmotorn...
Jag försökte för några vintrar sen få igång min frontera med en laddare/starthjälp liknande den från biltema..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... alp-37741/
Gick inget vidare förrän man parallelkoppla ett stort lastbilsbatteri med och hela härligheten fick stå och ladda en stund..
Men starta åkgräsklipparen på sommaren, det orkar den
Jag försökte för några vintrar sen få igång min frontera med en laddare/starthjälp liknande den från biltema..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... alp-37741/
Gick inget vidare förrän man parallelkoppla ett stort lastbilsbatteri med och hela härligheten fick stå och ladda en stund..
Men starta åkgräsklipparen på sommaren, det orkar den

Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Jag brukar ha ett laddat batteri stående inne i värmen om sånt skulle ske. Ordentliga kablar oxå e viktigt...
-
- Inlägg: 600
- Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
12 Volt och larvigt stora kondensatorer? Dock så drar väl en startmotor många hundra ampere vid startögonblicket så det blir svårt. Om du nu är ute efter en mer strulig lösning än ett till batteri som du bär ut när det är kallt så att säga... 

Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
En risk med starthjälp liknande Biltemas att de kan förstöra en del elektroniska saker i bilen
p.g.a att de ger ut en för hög spänning och då kan de bli dyrt
"Bärbar starthjälp" har bara en bly-ack på 12V 18Ah.
Friskt batteri + motorvärmare samt att kablar / kabelskor och startmotorn i sig är 100% ok röstar jag på.
Sen finns möjligheten att ta in batteriet inomhus om det inte att för besvärligt att ta loss det från bilen förstås.
p.g.a att de ger ut en för hög spänning och då kan de bli dyrt

"Bärbar starthjälp" har bara en bly-ack på 12V 18Ah.
Friskt batteri + motorvärmare samt att kablar / kabelskor och startmotorn i sig är 100% ok röstar jag på.
Sen finns möjligheten att ta in batteriet inomhus om det inte att för besvärligt att ta loss det från bilen förstås.
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Tror att jag ska köra med detta sätt från och med nu. Nu gäller det bara att hitta en bilbatteriladdare som klarar av -40 Celsius. Då är det alltid säkertIcecap skrev:Standard vid "besvärliga förhållanden" är att man tillsamman med motorvärmaren har monterat en laddare fast i bilen. Det finns färdiga enheter för detta som är bra inkapslat osv. Då slår man på strömmen när den ska värmas upp, då laddar den samtidig och allt brukar då vara startklart när man kommer dit.
Att börja bygga själv är såklart möjligt men att få till bra kapsling som tål ett sådan liv är inte enkelt.

- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31183
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
De där bärbara starthjälparna är ju rena skiten. Hjälpte en polare felsöka en ny sån han köpt som inte orkade med nånting.
Batteriet helt fulladdat, och det dyker till 10V med en belastning på 10A. Han lämnade tillbaks den och fick en ny. Samma sak.
Det gjorde varken till eller från att ha den ansluten till bilbatteriet.
Då är det bättre att bygga sig en egen liten starthjälpsstation med ett vanligt bilbatteri, ctekladdare, fet huvudbrytare osv, och montera detta på en lagom liten pirra.
Batteriet helt fulladdat, och det dyker till 10V med en belastning på 10A. Han lämnade tillbaks den och fick en ny. Samma sak.
Det gjorde varken till eller från att ha den ansluten till bilbatteriet.

Då är det bättre att bygga sig en egen liten starthjälpsstation med ett vanligt bilbatteri, ctekladdare, fet huvudbrytare osv, och montera detta på en lagom liten pirra.
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Det behövs inget extra batteri om har tillgång till 220V.
Skaffa ett rejält starthjälpsaggregat, eller bygg en kopia.
Dat måste finnas ett någorlunda fungerande batteri i bilen, annar orkar inte ens ett kraftigt aggregat.
Skaffa ett rejält starthjälpsaggregat, eller bygg en kopia.
Dat måste finnas ett någorlunda fungerande batteri i bilen, annar orkar inte ens ett kraftigt aggregat.
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Jag har DEFAs motorvärmar system i bilen och dom har en 2amps underhållsladdare som jag kopplat på motorvärmaren, sitter en box under huven med 3 utag ett som det är ständigt 220 på då man har i motorvärmarsladden och 2 som styrs av en klocka i bilen.
Jag har samma bekymmer att bilens står långa perioder men jag pluggar bara i motorvärmarsladden då jag kommer hem och ställer uret i bilen på off då går bara laddaren, ska jag ha bilen så ställer jag antingen så uret i bilen sköter starten av motorvärmaren eller så går jag ut och ställer uret bilen på on, man kan välja om man vill motorvärmaren ska starta och gå 3 timmar innan tiden man ställt eller AUTO då känner den av ute tempen och går "lagom" länge för den tempen det är.
MVH Peter
Jag har samma bekymmer att bilens står långa perioder men jag pluggar bara i motorvärmarsladden då jag kommer hem och ställer uret i bilen på off då går bara laddaren, ska jag ha bilen så ställer jag antingen så uret i bilen sköter starten av motorvärmaren eller så går jag ut och ställer uret bilen på on, man kan välja om man vill motorvärmaren ska starta och gå 3 timmar innan tiden man ställt eller AUTO då känner den av ute tempen och går "lagom" länge för den tempen det är.
MVH Peter
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Starta bilen med tombatteri men mha 230v?
Köp en Ctek 7A laddare. Köp ett riktigt extra batteri. Ett med mycke goda köldegenskaper och ger minst 900A. Bygg en vagn. Skaffa ett par rejäla startkablar. Koppla på. Montera laddaren på vagnen. Bara att rulla ut och koppla på de kalla dagarna. Sedan in igen och sätt i kontakten för att ladda upp den. Tänk på att ha den ståendes innomhus så kommer du ha kraft så det räcker.
Så gör jag på våran gamle V70 TDI. Den slukar ström nåt enormt när det är -20. Har precis satt dit nytt rejält batteri modell så stort och krafigt det går men när det är som kallast är det ändå svårt. Då man tappar sjukt mycke av kapaciteten i ett batteri när det blir kallt. Detta packet har används många gånger och bättre finns inte. Visst det kostade mig 2500 att bygga. Batteri + riktig laddare kostar lite men har räddat oss många gånger
Så gör jag på våran gamle V70 TDI. Den slukar ström nåt enormt när det är -20. Har precis satt dit nytt rejält batteri modell så stort och krafigt det går men när det är som kallast är det ändå svårt. Då man tappar sjukt mycke av kapaciteten i ett batteri när det blir kallt. Detta packet har används många gånger och bättre finns inte. Visst det kostade mig 2500 att bygga. Batteri + riktig laddare kostar lite men har räddat oss många gånger
