Bortsett från skärdatan så har jag väldigt dålig erfarenhet från att ta 1mm i skärdjup med 2mm fräspinne vid spårfräsning, brukar hamna på 0.6 om det skall gå att ösa på med HM.
Bara erfarenhet bakom det uttalandet och ingen teori.
Den pinnen kommer inte bli långvarig. Jag tror du knäcker den inom 20mm på 1mm djup i den hastigheten.
Jag brukar köra 0,8mm djupt 600mm/min ~10k rpm och floodkylning o det funkar bra.
Det låter inte stabilt att gå halva diametern i djup. Dock är jag inte så duktig på sådant här men jag brukar ta ca en tiondel eller kanske 1 femtedel av diametern per pass.
Precis som tecno skriver står det att skärhastigheten i aluminium för detta verktyg är mellan 250 och 500 meter per minut. I tabeller för skärhastighet (Vc) som man hittar på nätet brukar det stå mellan 76 och 106 meter per minut.
Spindelhastigheten (n) beräknas som n = Vc x 1000 / 3,14 x D, där D är verktygets diameter. Med Vc = 250 blir det 39 800 varv per minut. Använder du istället den generella skärhastigheten för aluminium Vc = 106 meter per minut så blir varvtalet 16 879 RPM.
Matningshastigheten (Vf) beräknas enligt formeln varvtal (n) x matning per tand (fz) x antal tänder (zc) och använder du Vc = 250 blir Vf = 39 800 x 0,0125 x 3 = 1 492 mm/minut. Använder du Vc = 106 blir Vf = 16 879 x 0,0125 * 3 = 632 mm/minut
Skärdjupet (ap) tror jag bör ligga mellan 0.5 - 0.8 om du använder kylvätska. Utan kylvätska kan du nog inte ta mer än 0.2 mm för att undvika att verktyget smetar igen. Min egen erfarenhet är att de där generella pinnfräsarna brukar fungera dåligt i aluminium om man inte har kylning. Det är bättre att satsa på ett verktyg som är särskilt slipad för aluminium men priset blir minst det tredubbla jämfört med den pinnfräs du länkade till hos ODT Tools. Å andra sidan får du ett fräsverktyg som fungerar mycket bra i aluminium.
Har gjort ett program som löser vissa beräkningar för dig. Calc Cut Speed.exe
Antingen så säger man önskat varv-tal alt önskat VC, Mata in antal tänder och diameter så får du feed osv.. bara att ändra i ett fält och tryck på enter så uppdateras motsvarande värde.
Om ni hittar någon bugg så säg till så fixar jag, samma gäller önskemål om nya funktioner.
Glömde säga att det ligger en lista i programmet = När du väljer/ändrar diameter så anpassas mm/tand efter detta.
Dom värden som ligger i programmet är för sutton tools E535 fräsar, men tanken är att man skall hamna i närheten, Sen går ju att ändra till vad man vill om det inte passar.
Kör du detta med din Morbidelli U15? Återkom gärna med resultat, vore intressant att veta hur pass bra det går att få aluminium på en sådan fräs. Får ju iofs testa själv om någon månad men...