Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?
Re: Hur få ut lödröken genom vädringshål (eller fönster)?
Bäst att bli kvitt ångorna rakt av så slipper man fundera.
Har varit en del julstökande nu, så har inte hunnit skaffa en skiva. Tänkte gummilister runt och sen typ trycka fast den i fönsterkarmen. Kanske måste skjuta in den från höger, pga låshakarna till fönstret på vänster sida. Tänker att jag borde kunna slippa att såga sneda kanter om gummilisten inte är för tunn. Om skivan är säg 1cm tjock borde man väl kunna skippa reglar runt kanterna?. Tänkte ha två handtag på den för att kunna ta bort den igen.
Hoppas på att det går bra att öppna fönstret i nästa rum lite, som vätter åt andra hållet, för att luft pga undertryck ska sugas in där. Förhoppningsvis blir det inte så dragit pga att det bara kommer vara ett hål på 10cm i skivan, som är kopplad till min slang.
Har försökt hitta tråden där jag läste att kolfilter inte får med allt, men har bara hittat ideer om att det är så, så kanske minns fel.. Alltså har jag inga belägg. Skulle ju kunna testa att löda några timmar och se hur det blir med kolfilter, vet att jag blir lite dåsig utan några hjälpmedel - iofs märker jag ju inte långvariga effekter. Sen kommer jag nog ändå satsa på att skaffa en träskiva, för jag vill bygga något (enkelt)
(kanske skulle ha reglar på den, så får jag äntligen en ursäkt att köpa en skruvdragare). Kanske en kombination, om jag inte får problem med att luften inte orkar ut genom slangen.
Hm, antar att jag skulle behöva gå till en elektriker om jag vill köra vidare med frånluftsfläkten från Biltema. Sladden var inte ditsatt från början, och såg att det stod att en elektriker måste göra det. (Sen hittade jag bara sladd på biltema med dimmer på
, vet inte hur grunkan som stänger och öppnar gallret framför fläkten mår om man dimrar ned. Skulle iofs kunna klippa av den.)
Hoppas på att det går bra att öppna fönstret i nästa rum lite, som vätter åt andra hållet, för att luft pga undertryck ska sugas in där. Förhoppningsvis blir det inte så dragit pga att det bara kommer vara ett hål på 10cm i skivan, som är kopplad till min slang.
Har försökt hitta tråden där jag läste att kolfilter inte får med allt, men har bara hittat ideer om att det är så, så kanske minns fel.. Alltså har jag inga belägg. Skulle ju kunna testa att löda några timmar och se hur det blir med kolfilter, vet att jag blir lite dåsig utan några hjälpmedel - iofs märker jag ju inte långvariga effekter. Sen kommer jag nog ändå satsa på att skaffa en träskiva, för jag vill bygga något (enkelt)

Hm, antar att jag skulle behöva gå till en elektriker om jag vill köra vidare med frånluftsfläkten från Biltema. Sladden var inte ditsatt från början, och såg att det stod att en elektriker måste göra det. (Sen hittade jag bara sladd på biltema med dimmer på

Det kanske är enklare om du skaffar en andningsmask med lämpliga filter 

Filtronic MG140
Jag antar att ett filtersystem för över 10k tar bort mer otäckheter ur luften än dom billiga kolfiltren men jag hittar ingen jämförelse nu.3-stegs filter: ett förfilter, ett HEPA klass H13 partikelfilter samt ett gasfilter.
Om du har råd med filtret beror det sannolikt på att det inte fungerar ordentligt. Så blås ut gifterna istället.
Vi har sådana filter från Filtronic på alla arbetsplatser vi löder vid på jobbet och dom fungerat utmärkt. Om jag hade haft råd skulle jag ha införskaffat mig en på stört. Som tur är har jag ett takfönster inte så lång från min arbetsplats, så röken försvinner den vägen, men det blir kallt på vintern.
/// Marcus
/// Marcus
Vet inte om det var det ni menade med platta i vädringsfönster men borde man inte kunna göra som man gör med myggnät fast med masonitskiva eller liknande istället för nät?
En träram som är stor som fönstret och precis passar i tjocklek mellan fönster och karm på sidan där gångjärnen sitter när fönstret hålls öppet med såndär lång hasp. Sen sätter man fönsterlås på den lösa ramen så den hålls tight mot karmen på andra sidan och sen typ gummilist för att täta, då kan man göra hur mycket hål man vill och den är helt borttagbar.
En träram som är stor som fönstret och precis passar i tjocklek mellan fönster och karm på sidan där gångjärnen sitter när fönstret hålls öppet med såndär lång hasp. Sen sätter man fönsterlås på den lösa ramen så den hålls tight mot karmen på andra sidan och sen typ gummilist för att täta, då kan man göra hur mycket hål man vill och den är helt borttagbar.
Senast redigerad av DOSn3rd 24 december 2012, 23:14:33, redigerad totalt 1 gång.
Filtronic:en skulle man ha :tummeupp:
Pejlaren: Problem med ansikstmask är ju att röken är kvar i min lägenhet även när jag inte har en
DOSn3rd: Min tanke var att passa in en tjockare skiva från insidan. Är som en fyrkant, som är lite mindre än fönstret, precis innanför fönstret, som stoppar det från att åka inåt. Där tänkte jag att man trycker en skiva rakt in (blir mer att jag får skjuta in den från sidan pga spärren som sitter längst ned). Är inte vid fönstret nu, så kan inte ta en bra bild. Men tittar man på sista bilden i mitt första inlägg så är det en vit ram precis innanför kartongen jag satt dit.
Din lösning känns som den kan gå snabbare att få i/ur. Eventuellt om det blir lite instabilare med en tunnare skiva.
Ska ta en närmare kik när jag är närmare fönstret.
Pejlaren: Problem med ansikstmask är ju att röken är kvar i min lägenhet även när jag inte har en

DOSn3rd: Min tanke var att passa in en tjockare skiva från insidan. Är som en fyrkant, som är lite mindre än fönstret, precis innanför fönstret, som stoppar det från att åka inåt. Där tänkte jag att man trycker en skiva rakt in (blir mer att jag får skjuta in den från sidan pga spärren som sitter längst ned). Är inte vid fönstret nu, så kan inte ta en bra bild. Men tittar man på sista bilden i mitt första inlägg så är det en vit ram precis innanför kartongen jag satt dit.
Din lösning känns som den kan gå snabbare att få i/ur. Eventuellt om det blir lite instabilare med en tunnare skiva.
Som snabbfix/test så kan man använda en tjock frigolitskiva som man skär till,
kan sedan användas som mall eller isolering på träskivan.
kan sedan användas som mall eller isolering på träskivan.
Jag vet inte vad det är för konstigheter du löder, men jag tycker lödröken späds ut i luften ganska omgående. Någon lödröksdimma i hela huset har jag aldrig upplevt. Värsta problemet är väl att man får lödröken rakt upp i näsan och ögonen under själva lödproceduren. En simpel fläkt drar ju bort just det problemet. Man slipper få den koncentrerade röken rakt i fejan i alla fall.
Stabiliteten känns inte som något enormt problem, funkar ju med myggnät, tunnare "skiva" får man nog leta efterthomasa88 skrev: DOSn3rd: Min tanke var att passa in en tjockare skiva från insidan. Är som en fyrkant, som är lite mindre än fönstret, precis innanför fönstret, som stoppar det från att åka inåt. Där tänkte jag att man trycker en skiva rakt in (blir mer att jag får skjuta in den från sidan pga spärren som sitter längst ned). Är inte vid fönstret nu, så kan inte ta en bra bild. Men tittar man på sista bilden i mitt första inlägg så är det en vit ram precis innanför kartongen jag satt dit.

Blir i så fall lite ostabilt när man sätter dit/tar ur ramen men det känns inte som nått jätteproblem i mitt huvud, enligt min erfarenhet sitter den där den sitter när man har fått dit den.
Liten bild om det var oklart vad jag menade, läste i efterhand vad jag skrev och det blev lite rörigt utan.
Såhär var tanken att det skulle sitta i karmen (sett uppifrån, ramen i grått): Tänkt montage sker då genom att man först tar ramen ut genom fönsterhålet med kortsidan först, vrider allt och sen utifrån kilar in långsidan till höger i bild och sen sätter fast vänstersidan med de låsen som redan sitter på karmens insida.
Känns som vi är lite på samma spår, ber så hemskt mycket om ursäkt om jag avrättar dina tankar, är ju trots allt ditt fönster och projekt

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DOSn3rd: Tycker du har en bra ide, men jag funderar på att börja med att testa min. Missade att du hade en ram, och masonit är ganska styvt, så du har rätt i att det nog inte blir ostabilt. Såg ett litet problem med att klämma fast skivan på utsidan: Måste ju haspa fast fönstret efter!
Iofs kanske man kan sträcka sig genom det 10cm stora hålet eller gå ut på balkongen.
Sitter vid en dator nu, så tog och gjorde en bild på min ide. Dels genomskärning vid fönstret ovanifrån och dels skivan sedd framifrån. Det som kan bli lite ivägen för min skiva är fönsterlåset och fönsterhållaren, som tar upp ungefär halva den bredd som finns i ramen och ger ca 1 cm kvar till skivan (markerat med ~1cm). Eventuellt fixar man skåror i träet för dem.
Humulus: Hamnar så mycket skräp överallt med frigolit, men det är ju sant att det är lättare att justera för att få rätt form. Kanske blir en bit frigolit om jag hinner förbi en bygghandel i veckan.

Sitter vid en dator nu, så tog och gjorde en bild på min ide. Dels genomskärning vid fönstret ovanifrån och dels skivan sedd framifrån. Det som kan bli lite ivägen för min skiva är fönsterlåset och fönsterhållaren, som tar upp ungefär halva den bredd som finns i ramen och ger ca 1 cm kvar till skivan (markerat med ~1cm). Eventuellt fixar man skåror i träet för dem.
Humulus: Hamnar så mycket skräp överallt med frigolit, men det är ju sant att det är lättare att justera för att få rätt form. Kanske blir en bit frigolit om jag hinner förbi en bygghandel i veckan.
Ha dammsugare i beredskap för de där frigolitsmulorna.. 

Masonit är mjukt, använd en 12mm plywoodskiva (eller OSB) så slipper du bygga en ram.
Fönsterhållaren är i vägen oavsett hur du monterar skivan, så montera som DOSn3rd visar (det blir stabilare och dessutom kan du sätta gummilisterna på skivans yta).
Jag har gjort så när jag renoverat rum, grova jobb som river upp enorma dammoln.
(då drar jag 110mm gul slang för kabelförläggning genom skivan och 10 meter bort från huset...)
1a) Ta mått på fönstret (fönsterbågens yttermått).
1b) Fundera ut vad du vill bygga med spillet (skivans mått är 120*244 cm så det blir mycket över) och räkna ut hur det skall kapas.
2) Åk till Bauhaus eller annat byggvaruhus och be dem såga till bitarna åt dig.
(De har en cirkelsåg monterad i ett bord så kapningen blir perfekt rak)
3a) Rita en cirkel med röret som mall.
3b) Borra ett hål, stort nog för sticksågens blad innanför cirkeln.
3c) Såga ut cirkeln.
4) Såga ett jack för fönsterhållaren.
Priser:
12 mm Byggplywood 189kr
11 mm OSB-skiva 109 kr
Fönsterhållaren är i vägen oavsett hur du monterar skivan, så montera som DOSn3rd visar (det blir stabilare och dessutom kan du sätta gummilisterna på skivans yta).
Jag har gjort så när jag renoverat rum, grova jobb som river upp enorma dammoln.
(då drar jag 110mm gul slang för kabelförläggning genom skivan och 10 meter bort från huset...)
1a) Ta mått på fönstret (fönsterbågens yttermått).
1b) Fundera ut vad du vill bygga med spillet (skivans mått är 120*244 cm så det blir mycket över) och räkna ut hur det skall kapas.
2) Åk till Bauhaus eller annat byggvaruhus och be dem såga till bitarna åt dig.
(De har en cirkelsåg monterad i ett bord så kapningen blir perfekt rak)
3a) Rita en cirkel med röret som mall.
3b) Borra ett hål, stort nog för sticksågens blad innanför cirkeln.
3c) Såga ut cirkeln.
4) Såga ett jack för fönsterhållaren.
Priser:
12 mm Byggplywood 189kr
11 mm OSB-skiva 109 kr
Har kanske inte framgått så tydligt, men det finns en hasp på utsidan för att ställa upp fönstret. Så fönsterhållaren behöver inte användas för att hålla fönstret stilla, och när jag kollade nu så ser jag att det bara blir några millimeters springa mellan fönster och karm på smalaste stället (där skivan kläms fast på höger sida i DOSn3rds ritning), när fönsterhållaren används. Använder jag haspen är det lite mer än 2cm.
Här är en bild som visar alla hakar och fästen som finns. Var iväg och köpte frigolitskivor (1200x600x20mm - mindre än fönstret men lättare att transportera) och prototypade min lösning. Den bit jag gjorde gick att skjuta in bredvid fönsterhållaren. Däremot var det inte superstabilt. Ska se om ert förslag också går att göra med en frigolitbit. Det jag har mest emot det är att jag måste gå ut för att haka på haspen - och troligen måste montera skivan utifrån, för att den inte ska falla ut innan haspen är på. Hm, kanske går att ha någon krok så att skivan inte faller ut iofs, men måste fortfarande ut och haka på haspen.
Här är en bild som visar alla hakar och fästen som finns. Var iväg och köpte frigolitskivor (1200x600x20mm - mindre än fönstret men lättare att transportera) och prototypade min lösning. Den bit jag gjorde gick att skjuta in bredvid fönsterhållaren. Däremot var det inte superstabilt. Ska se om ert förslag också går att göra med en frigolitbit. Det jag har mest emot det är att jag måste gå ut för att haka på haspen - och troligen måste montera skivan utifrån, för att den inte ska falla ut innan haspen är på. Hm, kanske går att ha någon krok så att skivan inte faller ut iofs, men måste fortfarande ut och haka på haspen.