Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Vore det inte fiffigt att ha hela byggplattformen inuti värmekammaren istället för att ha fyra skåror i skalet som läcker en massa värme?
Mja, man skulle förvisso kunna dra gängstången genom byggkammaren och vända linjärsystemet innåt... blir dock en mycket större låda och man kan inte använda linjärsystemet som hörn längre... ska fundera på den saken...
huvudsaken är att jag vill ha bra precision men samtidigt inte behöva ha några stegmotorer eller annan dylik elektronik inne i kammaren...
huvudsaken är att jag vill ha bra precision men samtidigt inte behöva ha några stegmotorer eller annan dylik elektronik inne i kammaren...
Om du kör något i stil med
Då kan du ju lägga stegmotorerna utanför och bara ha genomgång för remmarna. Du behöver visserligen en extruder av bowdentyp där filamentmotorn ligger utanför också.
Då kan du ju lägga stegmotorerna utanför och bara ha genomgång för remmarna. Du behöver visserligen en extruder av bowdentyp där filamentmotorn ligger utanför också.
Det är ett liknande linjärsystem jag har funderat på för att kunna hålla X-Y motorerna utanför och bara dra in remmarna...
Skulle dock helst slippa extruder av bowdentyp och alla dess egenheter, känns bättre med extruder och hotend brevid varandra, även om bowden har fördelar...
Funderar på att sätta extruderns övre del i en liten box med fläkt som suger in kalluft och blåser ut det runt munstycket för att kyla ner nyextruderad plast men på samma gång kyler extruder-motorn...
Skulle dock helst slippa extruder av bowdentyp och alla dess egenheter, känns bättre med extruder och hotend brevid varandra, även om bowden har fördelar...
Funderar på att sätta extruderns övre del i en liten box med fläkt som suger in kalluft och blåser ut det runt munstycket för att kyla ner nyextruderad plast men på samma gång kyler extruder-motorn...
Hittade denna som jag gillade som X-Y system:
Här är senaste skissen, nu med extruder "i låda" och nya linjärgejdrar på Y-axeln
Tänkte dra filament och sladdar genom tunnare robotslangar från innertaket i lådan och blåsa luft genom en 36mm robotslang för att kyla först extruderns cold-end och sedan ner på det nyextruderade printen?
Här är senaste skissen, nu med extruder "i låda" och nya linjärgejdrar på Y-axeln
Tänkte dra filament och sladdar genom tunnare robotslangar från innertaket i lådan och blåsa luft genom en 36mm robotslang för att kyla först extruderns cold-end och sedan ner på det nyextruderade printen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mm, gillar det där XY-systemet. Man får kanske ge sig på en sådan nästa gång.
För den som tycker det är svårt att se hur det fungerar på youtubevideon så finns det en fin förklaring här:
http://www.corexy.com/theory.html
För den som tycker det är svårt att se hur det fungerar på youtubevideon så finns det en fin förklaring här:
http://www.corexy.com/theory.html
http://www.cnczone.com/forums/general_3 ... needs.html
Ett annat sätt att lösa det på, inte lika stilrent/häftigt men funkar nog ungefär lika bra..
Ett annat sätt att lösa det på, inte lika stilrent/häftigt men funkar nog ungefär lika bra..
Hur får man den lösningen att fungera för två axlar. Ser bara en motor.
Det sitter en motor uppe i högra hörnet som driver axlarna och vagnen fram och tillbaka.
Den långa remmen driver bara vagnen i sidled. Så det är inte en H-bot i vanlig bemärkelse...
Den långa remmen driver bara vagnen i sidled. Så det är inte en H-bot i vanlig bemärkelse...
Är det någon som har en 3d printer och har ngn "skräp" bit till övers?
Har bara sett resultatet på bild men skulle gärna vilja känna och klämma lite på en utskriven detalj.
Mest nyfiken på hur "lagrerna" känns.
Vill ha det som beslutsunderlag för inköp av egen maskin.
Har bara sett resultatet på bild men skulle gärna vilja känna och klämma lite på en utskriven detalj.
Mest nyfiken på hur "lagrerna" känns.
Vill ha det som beslutsunderlag för inköp av egen maskin.
Här kommer utkast 3
Det som saknas är hål i baksidan för att ta in och ut remmar och X-Y drivningen,
tanken är att motorerna ska sitta i bakkant och driva X-Y med en konstruktion likt den som presenterades på CoreXY.
"Toppen" är såpass hög för att slangar för luft, filament och sladdar ska ha plats att böja sig.
"Taket" på extruderboxen ska sitta med någon form av snabbfäste så man enkelt lyfter av hela taket för att tex byta filament eller plocka loss extrudern för service.
Arbetsytan är cirka 30x30x30cm, printern är rätt stor, 53x53x80cm
EDIT: Här ser man även ryggen med motorer och "backpack" för elektronik och ev nätagg (funderar på att sätta nätagget under om jag får plats...)
Jag borde få plats med Meanwells 12V 50A aggregat därunder: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1821
Det som saknas är hål i baksidan för att ta in och ut remmar och X-Y drivningen,
tanken är att motorerna ska sitta i bakkant och driva X-Y med en konstruktion likt den som presenterades på CoreXY.
"Toppen" är såpass hög för att slangar för luft, filament och sladdar ska ha plats att böja sig.
"Taket" på extruderboxen ska sitta med någon form av snabbfäste så man enkelt lyfter av hela taket för att tex byta filament eller plocka loss extrudern för service.
Arbetsytan är cirka 30x30x30cm, printern är rätt stor, 53x53x80cm
EDIT: Här ser man även ryggen med motorer och "backpack" för elektronik och ev nätagg (funderar på att sätta nätagget under om jag får plats...)
Jag borde få plats med Meanwells 12V 50A aggregat därunder: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1821
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Meduza 21 december 2012, 20:22:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag har nog några bitar i skräppåsen jag kan skicka i en grön påse mot en porto-slant.
Här är ytterligare en vide med en H-bot:
Meduza, jag har en hög överdimensionerade alu-profiler (40x40), som nog räcker till den där maskinen. Du får köpa dem billigt om du vill.
Apropå H-bot lösningar så har denna variant rätt smart setup. En enda rem som börjar och slutar i x-släden.
http://www.thingiverse.com/thing:22956
http://www.thingiverse.com/thing:22956