Hei!
Som noen sikkert har fått med seg ble det i starten av desember demonstrert hvordan en Raspberry Pi kan brukes til å generere et RF-signal i prosjektet PiFm.
Med dette i bakhodet forsøkte jeg å styre NEXA fjernstrømbrytere (433.92 MHz ASK) med en Raspberry Pi uten noen ekstra hardware. Kort fortalt gikk dette fint!
Mer informasjon og kildekode finnes her, hvor jeg også vil oppdatere eventuell fremdrift i prosjektet.
PiHAT - Raspberry Pi Home Automation Transmitter
Re: PiHAT - Raspberry Pi Home Automation Transmitter
Ahh coolt! Jag som tänkte bygga nått litet kort med HW på för detta. Damn you software 

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Samma här, lödde fast en RF-sändare till en Arduino igår som ska/skulle fungera som RF-sändare för min Raspberry. Undrar om man kan använda denna kod med en sån enkel RF-sändare, det är ju inte mycket mer än ett SAW-filter? Ungefär en sån som finns på http://www.conrad-uk.com/ce/en/product/ ... le-433-MHz.
Annars får jag löda loss ett SAW-filter från nån gammal RF-sändare som ligger och skräpar.
Funderar också på koder att använda... Jag har mest mottagare av den gamla sorten med det enkla protokollet, och mina nyare självlärande har jag lärt samma koder (enkel gruppstyrning genom att låta flera mottagare ha samma kod). Undrar om de gamla enheterna går att styra?
Testade lite snabbt nu utan framgång, men vet inte riktigt hur de gamla kodernas A1, B2 osv ska översättas till channel och id.
Annars får jag löda loss ett SAW-filter från nån gammal RF-sändare som ligger och skräpar.
Funderar också på koder att använda... Jag har mest mottagare av den gamla sorten med det enkla protokollet, och mina nyare självlärande har jag lärt samma koder (enkel gruppstyrning genom att låta flera mottagare ha samma kod). Undrar om de gamla enheterna går att styra?
Testade lite snabbt nu utan framgång, men vet inte riktigt hur de gamla kodernas A1, B2 osv ska översättas till channel och id.
PHermansson: Disse billige RF-senderne benytter bare SAW-filteret som en resonator - du trenger en transistor, noen RF-choker, et par kondensatorer og et par resistorer, men det blir nok ikke stort mer enn 10 komponenter. Et argument for å bruke RPien til å generere signalet er at du får langt bedre frekvensstabilitet og mindre fasestøy, derimot er det ikke mye jobb å gjøre om koden slik at den toggler en GPIO-pinne i takt med ASK-signalet.
PiHAT-koden har foreløpig bare støtte for NEXA self-learning, men så vidt jeg vet er code-wheel protokollen offentliggjort flere steder.
PiHAT-koden har foreløpig bare støtte for NEXA self-learning, men så vidt jeg vet er code-wheel protokollen offentliggjort flere steder.