Inverterad förstärkare, tentauppgift
Inverterad förstärkare, tentauppgift
Tjenare!
Jag har klippt ihop en bild från en tenta till vad jag trodde skulle bli en lättförståeligt problemställning, men det kanske sket sig, hur som;
Jag har en inspänning på sin(2π100t) i serie med en likspänning på 2V. Denna spänning förstärker jag senare med -5 (visst?) och jag undrar då vad Uut blir. Frågan är egentligen "Rita både en period av inspänningen och utspänningen i samma tidsplan".
Blir då Uut = -5*(2+sin(2π100t))? eller är jag helt ute och sparkar här?
Jag fattar ju om detta är fallet så klipper förstärkarn signalen vid -12V.
Och sedan deluppgift C kan jag inte förmå mig till att gissa ens en gång, men skulle uppskatta en vägledning även här!
Tacksam för svar!
Jag har klippt ihop en bild från en tenta till vad jag trodde skulle bli en lättförståeligt problemställning, men det kanske sket sig, hur som;
Jag har en inspänning på sin(2π100t) i serie med en likspänning på 2V. Denna spänning förstärker jag senare med -5 (visst?) och jag undrar då vad Uut blir. Frågan är egentligen "Rita både en period av inspänningen och utspänningen i samma tidsplan".
Blir då Uut = -5*(2+sin(2π100t))? eller är jag helt ute och sparkar här?
Jag fattar ju om detta är fallet så klipper förstärkarn signalen vid -12V.
Och sedan deluppgift C kan jag inte förmå mig till att gissa ens en gång, men skulle uppskatta en vägledning även här!
Tacksam för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Inverterad förstärkare, tentauppgift
Jag antar att detta "sin(2<pi>100t)" avser frekvensen och att 1* avser AC-spänningen, alltså 1V.
Kopplingen som den visas förstärker -5 gg. Detta ger då att DC-offset på utgången är -10V, ganska som du verkar ha tagit reda på.
Och som du skriver kommer AC-signalen att klippas och detta sker såklart asymmetrisk.
Just svaret på fråga C tycker jag är det enklaste av det hela, en ledtråd är "fasvridning är OK". Det gäller alltså om att lägga till en eller fler komponenter som kan lösa detta. Förstärkningen måste såklart justeras också men det ska ju vara det minste problem.
Kopplingen som den visas förstärker -5 gg. Detta ger då att DC-offset på utgången är -10V, ganska som du verkar ha tagit reda på.
Och som du skriver kommer AC-signalen att klippas och detta sker såklart asymmetrisk.
Just svaret på fråga C tycker jag är det enklaste av det hela, en ledtråd är "fasvridning är OK". Det gäller alltså om att lägga till en eller fler komponenter som kan lösa detta. Förstärkningen måste såklart justeras också men det ska ju vara det minste problem.
Åhw tackar tackar!
Skulle man kunna tänka sig att jag använder någon typ av koppling som involverar en spole eller kondensator månntro?
Skulle man kunna tänka sig att jag använder någon typ av koppling som involverar en spole eller kondensator månntro?
Det skulle man kunna tänka sig. En komponent som leder växelströmssignalen bra men inte likströmsdelen skulle nog kunna vara lämplig i det här fallet.
Är en deriverande krets en möjlighet om man bara bestämmer tiden?
Eftersom du skriver tentauppgift får vi anta att du studerar på universitets- eller högskolenivå och då ingår automatiskt att man måste lära sig att söka svaren själv snarare än att andra skall göra jobbet. Så var det åtminstone på min tid då jag studerade på högskola.
Hur som helst du är på rätt spår och det gäller för dig att försöka hitta litteratur som beskriver vilka likström- och växelströmsegenskaper som en spole respektive kondensator har. När du hittat och lärt dig detta har du kommit en bra bit på väg. Du måste även lära dig hur förstärkningen beräknas i en krets med operationsförstärkare. Då har du svaret på fråga C som i en liten ask.
Hur som helst du är på rätt spår och det gäller för dig att försöka hitta litteratur som beskriver vilka likström- och växelströmsegenskaper som en spole respektive kondensator har. När du hittat och lärt dig detta har du kommit en bra bit på väg. Du måste även lära dig hur förstärkningen beräknas i en krets med operationsförstärkare. Då har du svaret på fråga C som i en liten ask.
Det här är lite mitt sätt att ta reda på saker själv, speciellt för att det inte finns något facit till uppgifterna.
Men jag tycker inte du ska slösa din tid om du inte vill...
Då hoppas jag att det är så enkelt att byta ut R1k mot en spole vars storlek ska ge 5k/jωL = 10.
Men jag tycker inte du ska slösa din tid om du inte vill...
Då hoppas jag att det är så enkelt att byta ut R1k mot en spole vars storlek ska ge 5k/jωL = 10.
Vilken impedans får du då för likströms komposanten?
Vilken förstärkning blir det på den då?
Vilken förstärkning blir det på den då?
Jag tänkte mig att de skulle generera 0V DC, för att den har frekvensen 0?
-
Över spolen får du nog 0V ja. En spole har ingen som helst impedans för likspänning. Du har nog rört ihop formlerna, och har ingen som helst praktisk kunskap om hur elektronik funkar. Räknar man utan att förstå blir det lätt fel.
Du har en inverterande förstärkare.Tjenare skrev:Jag tänkte mig att de skulle generera 0V DC, för att den har frekvensen 0?
(Bilder från wikipedia)

Vad som händer om du sätter en spole istället för Rin, är detta:
Vid dc kommer jωL att bli 0, dvs du får en lustig utspänning...
lim (z-> 0) -Vin * Rf/z -> -∞, dvs, ja, du slår i botten direkt.