Som du ser så rasar taket om jag tar bort sidorna.Seroster skrev:Tio liter etanol smälter det mesta! =D
Modifierar du en gammal lövblås med en värmeslinga kan du kanske göra en hårtork från helvetet, och blåsa och smälta bort skräpet.
Annars kan du kanske ta upp sidorna, så kan du bara putta snön ut åt sidan med en borste, så trillar den ner bredvid trappan.
Smartare sätt att skotta en trapp
Re: Smartare sätt att skotta en trapp
Högtryckstvätt, med 80 grader celcius varmvatten, funkar bra
Nackdelen är väll om det är minus grader ute då får man ju ett islager istället.....
På med fönster, plexiglas, eller häfta upp byggplast så kommer inte lappmöglet in i trappen. Mer seriöst är väl att bygga igen hela sidan.
Myggnät istället för byggplast, håller snöflingorna borta men tillåter luften att susa.
- ElectricMan
- Kontakt:
Jag ser inte varför det skulle vara ett sånt extremt problem att skotta den där trappan?
Börja uppifrån, ös det nedåt, skotta bort högen som bildas längst ner?
Sen kan du ju bredda upp gången där nere. Så man får lite plats.
Börja uppifrån, ös det nedåt, skotta bort högen som bildas längst ner?

Sen kan du ju bredda upp gången där nere. Så man får lite plats.
Värmeslingor kopplat till 220v gör susen, och är inte speciellt dyrt heller. Enda pysslet är att det är lite stökigt att lägga ner, men om du har en överhandsfräs och kan lägga nya träskivor på trappstegen så kanske det kan funka.
du får spika upp den med små tunna reglar reglar på utsidan av plasten, så vikar du plasten ett varv över regeln och häfter fast dom i dom också...mcrj skrev:provat byggplast men den fick nog nån granne då det blåste lite för mycket
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jag testade med lövblåsen (jula 299 kr eller nåt liknande) funkade inte bra......
Salle
Salle
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Piazavakvast skulle jag använt. Skvätter ut snön åt sidorna med rätt teknik.
Annars tyckte jag iofs förslaget om en processor var bäst, på nått vis måste det gå att automatisera?
Annars tyckte jag iofs förslaget om en processor var bäst, på nått vis måste det gå att automatisera?

Jag tycker det är fantastiskt att man i norra Sverige bygger hus som inte är gjorda för att fungera när det snöar! :)
Jag har provat att skotta ett tak med tryckluft, det gick åt mycket luft och var inte särskilt effektivt, jag har funderat på att borsta bort snön med röjsåg försedd med borste.