Ett intressant sätt att etsa kretskort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lond

Ett intressant sätt att etsa kretskort.

Inlägg av lond »

Snubblade över denna sida via ett tyskt elektronikforum och YouTube: http://en.electroni-city.com/ där man visar hur man använder vinylfilm för att etsa kretskort med toner transfer. Man använder sig av vinylfilm av märket Oracal 651. Efter att ha sett resultatet på deras hemsida blev jag sugen att testa själv. Hittade via webben ett företag som säljer vinylfilm i närheten och gjorde ett besök hos dom idag. Fick en 1,5x0,65m spillbit gratis för det skulle ta för lång tid att skapa en kundpost :) :) Får åka dit med fika som tack.

Över nu till resultatet:
Efter att först skrivit ut ytterkanten så klistrade jag dit en lagom stor bit film på rätt ställe på pappret och efter ytterligare en vända genom skrivaren, denna gång med layouten. Sedan genom lamineringsmaskinen tillsammans med en ren bit laminat, brukar köra 5-6ggr genom maskinen. Sedan ner i ett kallt vattenbad där pappret och filmen lossade nästan av sig själv och all toner satt inbränt på laminatet.
Bild

Sedan ner i etsbadet
Bild

Med lite lösningsmedel lossar tonern lätt :)
Bild

Perfekt resultat första gången, kommer bli mitt sätt att etsa dom kort jag inte beställer.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Ett intressant sätt att etsa kretskort.

Inlägg av Micke_s »

Antar att du kapade vinylen i din laser?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hederlig sax.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Aha, fattade fel tror jag.
Du skriver ut på vinylen och överför sedan.

Blev inspirerad och testade tejpa(papperstejp, annars blir det kladd i laserskrivaren) fast en bit bakplåtspapper på vanligt papper och körde genom laserskrivaren.
Fäster bra, får nog skaffa en lammineringsapparat först bara, strykjärnet smetar ut det lite väl mycket.
Det behövs inte lösas upp något papper i alla fall...
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

Jag testade bakplåtspapper en gång också, men tonern bara rann av och ner i skrivaren. Fuckade upp skrivaren i några utskrifter innan det såg vettigt ut igen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för märke av bakplåtspapper, men jag tänkte att det kunde vara värt att varna ändå.

Får ta och prova vinyl vid tillfälle. Just nu använder jag presentpapper, det fastnar och överförs rätt bra men det är drygt att behöva gnugga bort pappret från laminatet i vattenbad.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Förut använde jag mig av blankt reklampapper, vilket löser upp sig enkelt i vatten. Har fått erfara det några gånger då det har regnat in i brevlådan :(

/// Marcus
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Verkar ju klockrent!
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Bra tips. :tumupp:

Jag har prövat med ritningspapper för att använda tillsammans med fotoresistbelagda mönsterkort, det blev samma kvalitet som OH-film för laserskrivare.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Själv kör jag med Kjell o co/teknikmagasins kataloger, brukar funka bra för mig ;)
Skriv svar