Jag behöver detektera närvaro av ljud på ett vanligt 3.5mm headphone uttag.
1st trådlös ljudströmmande enhet är kopplad till min förstärkare.
Jag vill detektera om enheten skickar ljud till förstärkaren eller inte. (1/0)
Till mitt förfogande har jag en mikroprocessor med ADC ingångar.
Har googlat runt men mest hittat kopplingar på förstärkare och kretsar avsedda för ljud enbart till mikroprocessorn.
Det är mycket viktigt att man inte lastar utgången eller förvränger ljudet.
Hur löser man detta på enklast/bästa sätt?
Detektera ljud på headphone (3.5mm) uttag
Re: Detektera ljud på headphone (3.5mm) uttag
För att inte belasta behöver sensorn ha hög ingångsimpedans. Detta kan göras med en emitterföljare eller op-amp. Detta gäller såklart per kanal.
Med op-amp kan man även förstärka en del vilket kan göra allt enklare.
Montera sedan anoden på en 1N4148 på utgången av buffersteget, katoden koppla till en kondensator som har andra benet till GND. Ett motstånd över kondensatorn är bra att ha, det ger en avstängning så småning om.
Detta signal kan sedan kastas in på AD-ingången och avkännas och sedan kan man göra vad man vill.
Med op-amp kan man även förstärka en del vilket kan göra allt enklare.
Montera sedan anoden på en 1N4148 på utgången av buffersteget, katoden koppla till en kondensator som har andra benet till GND. Ett motstånd över kondensatorn är bra att ha, det ger en avstängning så småning om.
Detta signal kan sedan kastas in på AD-ingången och avkännas och sedan kan man göra vad man vill.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så här har jag i en förstärkare. Slår på automatiskt när det kommer ljud, luftar när det blir för varmt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för svar, op-amp verkar vara lösningen!
Jag testade att köra signalen rakt in på ADC, det fungerade bra.. men vet inte hur varken utgången eller ingången mår av detta.
Närmsta leverantör hade inte din TL071 PHermansson. Har du valt den med omsorg eller går det bra med vilken som helst. Vad ska jag titta på?
Jag testade att köra signalen rakt in på ADC, det fungerade bra.. men vet inte hur varken utgången eller ingången mår av detta.
Närmsta leverantör hade inte din TL071 PHermansson. Har du valt den med omsorg eller går det bra med vilken som helst. Vad ska jag titta på?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
TL071 är en standard-op, det är inget känsligt som ska göras, så nästan vilken som helst funkar.