Identifering av två komponenter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Virr3

Identifering av två komponenter

Inlägg av Virr3 »

jag har två stycken "komponenter"... den första liknar en liten transformator och har en form av en fyrkant med ett tjockt band översig på ena hållet. den är ungefär 2 x 3cm och bandet ligger över den smala sidan och är ca 3 cm med.

på ovansidan är det en vit lapp med texten ED28/KB-B3-11 sen raden under står det: 1801-0051-1...

den har 9 pins på ena sidan och på andra sidan är det 6

Sen har vi nästa komponent, den ser ut som att det är två stycken spolar, men jag vet inte om dom är ihopkopplade... den är cylindrisk med en bottenplatta som har 4 ben... två ben är kopplade till en spole och de andra två bena är kopplade till den andra spolen... svårt att förklara hur den serut, men en rund cylinder med 7 spår i varav fyra så ligger koppartråd som är kopplat till fyra ben...

någon som vet vad dessa komponenter är? och vad de gör?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En bild hade inte skadat. :) Men jag gör en lätt grov gissning på att den förstnämnda Är en transformator. Typ switchtransformator av sådan sort som bla finns i nätaggregat till datorer. Men utan att ha sett hur den verkligen ser ut så kan jag förstås ha fel. Men jag tycker jag känner igen "ED28" som i så fall skulle kunna vara dess bobin storlek.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

har tyvärr ingen möjlighet att ta bild nu:(

men, det kommer ifrån en dvd-spelare, kanske kan hjäpa något?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skulle mycket väl kunna vara en switchtrafo. Dessa brukar vanligtvis vara gultejpade. (någon speciell anledning?)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

gul är den ja... hu kopplar man en sådan? är det så många olika lindningar? eller hur funkar den? sen undrar jag hur jag mäter vad sekundärspänningen ligger på?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det en switchtrafo, som det nu med stor sannolikhet är om den är tejpad med gul tejp, så är den designad specifikt till den grejen den var ämnad för. Ja, den innehåller en del olika lindningar och du kan bara veta vad som går till vad och vad som är vad om du har ett schema ifrån den grejen som den kom ifrån och även då kan det vara svårt. En switchtrafo sen är ingenting som du bara kan koppla till ett vägguttag och sen få ut den eller den spänningen utan dessa fungerar på ett annat sätt som kräver en hel del elektronik för att fungera som dom skall. Utan denna elektronik så är det inte så speciellt mycket nytta du kan ha av den skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Annars kan man använda innehållet, om man behöver isolerad koppartråd. :)
Loial

Inlägg av Loial »

Nr. 2 låter onekligen som en dubbel spole som sitter på primärsidan, för avstörning. Satt den nära nr. 1 ?
Virr3

Inlägg av Virr3 »

3mm isär sitter spolarna...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror faktisk att Loial menade om de 2 komponenter satt nära varandra....
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låter som en filterspole och switchtrafo från ett switchat nätagg. Dessa är vanligen av flyback typ, en trissa som switchar en lindning på trafon, detta vanligen matat med en oscillator uppbyggd av transistorer eller för mer precis kontroll en PWM styrd krets, liknar en ic med 8-16 ben, finns även bed 3 ben i to-220 kapsel kallade TOP220 och används vanligen i små agg tex mobilladdare.

Sen har man en feedback på utgången som registrerar utspänningen för att hålla den så jämn som möjligt under varierande belastning. Switchfrekvensen ligger runt 50-200kHz, ibland höger, ibland lägre.
Skriv svar