Spänning över triac i triggat tillstånd
Spänning över triac i triggat tillstånd
Jag har i skolan gjort oscilloscopmätningar på en 3-fas solidstate-kontaktor. Kontaktorn styr endast på L1 och L3 med triacs. L2 går hel igenom.
Då triac är triggad borde det väl ligga ett konstant spänningsfall över den pga. inre resistans? I mina mätningar finns detta spänningsfall på ca. 0.8V under en tredjedels halvperiod för att sedan bli noll under en tredjedels halvperiod sedan uppstår återigen spänningsfallet tills strömmen växlar polaritet.
I bilden visas detta spänningsbeteende över triac i L1 i förhållande till den sinusformade strömmen i samma fas. Lasten är resistiv.
Någon som kan förklara detta beteende? Misstänker att det har något att göra med det styrning endast sker på två faser.
Då triac är triggad borde det väl ligga ett konstant spänningsfall över den pga. inre resistans? I mina mätningar finns detta spänningsfall på ca. 0.8V under en tredjedels halvperiod för att sedan bli noll under en tredjedels halvperiod sedan uppstår återigen spänningsfallet tills strömmen växlar polaritet.
I bilden visas detta spänningsbeteende över triac i L1 i förhållande till den sinusformade strömmen i samma fas. Lasten är resistiv.
Någon som kan förklara detta beteende? Misstänker att det har något att göra med det styrning endast sker på två faser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Spänning över triac i triggat tillstånd
Jag kan inte se exakt vad som mäts men jag vet att TRIAC & thyristorer behöver en viss minimum ström för att låsa och om det är 0,84A som går i snitt är jag ganska säker på att detta kan vara ett signifikant problem. Men utan att veta mer data är det svårt.
Nja det är nog inte strömmens storlek som gör det har provat med större last också. Rated operational current är 3.8A.
Får samma fenomen vid då jag istället använder en asynkronmotor som last. Den här bilden är tagen i startögonblicket då den drar ca. 8A i startström..
Får samma fenomen vid då jag istället använder en asynkronmotor som last. Den här bilden är tagen i startögonblicket då den drar ca. 8A i startström..
Det verkar ju vara ganska tydligt att spänningen över SSR'et sjunker när strömmen når ett visst nivå och med tanke på hur en triac/SCR fungerar kan jag acceptera detta. Det är alltså först över en viss ström som den låser sig hårt helt enkelt.
Hmm trodde att alltid var ett visst spänningsfall över en triac/scr då den är i ledande tillstånd.
Men stämmer din teori på den andra bilden jag la upp? Där återgår ju spänningen över triac från 0 till 0.8V innan strömmen genom samma fas ens har nått sitt toppvärde..
Men stämmer din teori på den andra bilden jag la upp? Där återgår ju spänningen över triac från 0 till 0.8V innan strömmen genom samma fas ens har nått sitt toppvärde..
Det visade sig vara diff-proben som spökade.
Nu ser det ut som det ska:
Nu ser det ut som det ska:
Ahhh... bra! Eller... ja, du fattar. Jag var faktisk mycket fundersam på vad fan som hände... men nu vet vi!