Hjälp med identifiering av "gänghylsa"/axel-adapter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
_aron_

Hjälp med identifiering av "gänghylsa"/axel-adapter

Inlägg av _aron_ »

Hej!

Jag sitter med en bild på en komponent jag inte vet vad den heter. Om någon vet vad den heter vore jag extremt tacksam att få reda på det (bild är bifogad)!

Hylsan har ett M5 hål i ena änden, har en diameter på 15mm och den flata delen är 9mm bred.

Tack!!

[Edit: Jag kom fram till att komponenten "inte existerar" och jag har nu tillverkat en egen. Tack för all hjälp!]
Senast redigerad av _aron_ 15 december 2012, 00:47:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Hjälp med identifiering av "gänghylsa"/axel-adapter

Inlägg av LaRdA »

Det beror på vad den används till? Fråga den som ritade bilden?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nån form av axelkoppling? Du skriver M5 i ena änden, antar att det är den som är uppåt på bilden? Vad är det i andra änden? Om det inte är nåt hål där skulle jag kalla det för "ratt"...

Antagligen är den normalt döpt till vad den används till, men eftersom vi inte vet vad den används till så kan vi inte gärna gissa... Används den t.ex. för att montera en propeller med gängat skaft på en slät axel så heter den antagligen nåt i stil med "propellerkoppling".
_aron_

Inlägg av _aron_ »

Tack för svar!
LaRdA skrev:Det beror på vad den används till? Fråga den som ritade bilden?
- Saken är den att den inte används till "det den ska" - om det nu inte är en egentillverkad komponent: jag lever fortfarande i förhoppningen att det går att hitta dem i påsar på biltema :)
Hade det funnits någon att fråga så hade jag självklart inte skrivit här! :)

Axelkoppling är nog ett bra spår: har suttit lite på "google images" och letat efter liknande delar förut.
I andra änden är det ett 8mm hål, som går in en liten bit, för att sedan övergå till 6mm, och till sist M5 gängat på slutet.
8mm biten kan dock vara borrad (jag har inte ens en fysisk kopia av delen så jag vet inte hur det ser ut..). Detektivarbete!!
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Vad använder du den till?
_aron_

Inlägg av _aron_ »

Jag använder den för att T-koppla ett rör med en tvärsgående "platta" som skruvas fast. Formen (planslipningen) på "axelkopplingen" är viktig för att "plattan" inte ska rotera om skruven skulle sitta lite löst!
Skriv svar