Mjukvara till ISEL eller byta pc?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kamikaze

Mjukvara till ISEL eller byta pc?

Inlägg av kamikaze »

Jag har en ISEL fräs ståendes. Jag fick med en gammal W95 dator med tvåprogram tillden när jag köpte den.
"CNC workbench" och "Rapid Mill"

DEn ena mjukvaran styrde fräsen och den andra var till för att konvertera filer en av dom hade ett hårdvarulås (som finns kvar).

Nu är det så att datorn har havererat men hårddisken är ok och då är fråga hur jag på bästa sätt får i gång min maskin igen? Mjukvaran var på Tyska som jag kan dåligt.

Kan jag bara ta vilken dator som helst och flytta över hårddisken till eller hur kan jag annars rädda mjukvaran? tyvärr så finns det inte några installationsskivor kvar.

Eller finns det bättre mjukvara för att kunna köra 3D? Jag ritar i SolidWorks.

Lite synd att maskinen bara står.. :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
@.@

Re: Mjukvara till ISEL eller byta pc?

Inlägg av @.@ »

Jag håller just nu på med en retrofit för en äldre Isel, till min var det dock ingen drivelektronik så jag kommer att skaffa det ifrån JBCNC istället.
Känns som det är mindre besvär än att dra igång nån gammal 95/DOS mjukvara ;)

Sen då är det ju styrningen av spindeln som måste lösas, ser att du har i stort sett samma spindel som mig. Jag har inte riktigt löst hur den ska köras ifrån drivelektroniken, så jag har en potentiometer inkopplad till VFD för styrning av varvtal.
kamikaze

Inlägg av kamikaze »

Det där låter besvärligt :) . JAg var inne på att försöka installera W95 på en dator och kopiera över den installationen från den gamla HD:n till nyinstallationen. Har för mej att det brukade fungera på dentiden det begav sig.

Att ge mej in och börja bygga om styrningen vet jag inte om jag är kapabel till. :humm:
mrbj

Inlägg av mrbj »

Tjena

går att köpa från Solectro för 2100:- heter remote, du måste ha en reggad firma för att få handla där
jag köpte remote till min 4030 för 2månader sedan.

men är disken hel så är det bara att flyta den till en nyare dator, win95 startar upp
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En lösning kan vara att göra en kopia till en ny hårddisk, evt. som en image. Då kan den gamla disken vara "installationsdisken" och den nya kan hålla sin tid.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en image på disken är bland det första jag skulle göra - sedan kan man 'leka'

det bökiga kommer vara att hitta drivrutiner och support för modernare moderkort. Saker som kan strula är tex parallelportar (speciellt om HW-nyckeln sitter i den) om det finns några alls och det bästa är att hitta en moderplanka från samma tid som när W95 var standard på datorer - dvs intel 386 och 133 MHz-datorer ungefär.

det som kommer att stöka när du flyttar programmet från den gamla disken till den nya disken är förutom att kopiera över aktuella *.exe-filerna och dll-filerna, också få med registervärdena och path-vägarna.

har du tur så är programmen så gamla att de fortfarande lägger värden i ini-filerna och inte i den stora soptunnan^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^Hregistret då det sistnämda är mycket bökigare att leta i.

om du hade installationsskivorna kvar så hade det varit mycket enklare att hantera.
kamikaze

Inlägg av kamikaze »

JA, jag tror att jag börjar med att försöka införliva hårddisken i nån gammal dator, får se vad jag kan hitta..

Annars verkar ju Solrctro mjukvaran intressant, tittade lite på deras sida, är det Primcad du menar?
http://www.solectro.se/Product/Index/883

edit: såg nu att det var Remote.
kamikaze

Inlägg av kamikaze »

Hur fungerar remote? Det går inte att importera/konvertera filformat från Solidworks? Mintanke är att jag vill kunna rita det som ska fräsas i Solid för att sedan kunna importera filen till fräsen. Men det klarar inte Remote om jag förstår det rätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu är det väl preskriberat men jag lösta detta parallellportsdongel-problem för en del år sedan i ett CAD-program. En kompis till en kompis ville gärna kopiera dongeln för att kunde jobba hemma under helgerna och jag fick tillgång till mjukvaran och dongeln under en helg. Efter mycket letande och debuggande insåg jag hur det fungerade i programmet: Den frågade en rutin med LPT1-adressen, fick den inte Carryflagga satt då frågade den med LPT2-adressen och gick det inte heller var det LPT3-adressen som gällde. Om inte heller den gav napp hoppade den till "det blidde fel"-rutinen men den "jump if no carry" kommando (asm) ersatta jag med en NOP varefter programmet fungerade perfekt utan dongel.

Och var vill jag komma med all svammel och putsande av egen gloria? Jo, det kan vara värd att jobba lite för att knäcka dongel-problemet, det skulle lösa en hel del med modern hårdvara och det skulle vara enklare att uppgradera hårdvaran helt enkelt. Och sprider man inte det ändrade programmet är det ju inget förgjort, licensen och dongeln finns ju kvar ändå.
kamikaze

Inlägg av kamikaze »

Nu har jag bestämt mej för mjukvara. Valet föll på KAY till fräsen och lutar åt deskproto till det andra. Kom gärna med synpunkter på mitt val, Deskproto kan jag fortfarande backa på men KAY är redan köpt.

Försökte först att handla av solecto men det var besvärligt ocg dom verkade ointresserade av att sälja trots ett par samtal där jag försökte övertyga dom om att jag skulle få handla. (har ändå FA-skatt).

Sen kontaktade jag Delft spline systems direkt och då gick det bra att köpa.
Skriv svar