T: Tillverka fönsterram i trä (CNC-fräs)

Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

T: Tillverka fönsterram i trä (CNC-fräs)

Inlägg av gunne »

Jag skulle behöva 16 st träramar i furu till fönstrena i min lilla båt. Dessa har innermått 460x745 och ska se ut typ så här:
fönsterram.png
Ritning med mått finns bifogad. Det är egentligen bara innermåtten på ramen som är viktiga, de andra måtten kan man ändra lite om det behövs för att passa med tillgängligt ursprungsmaterial etc.

Tvärsnittet är alltså en L-form och det är såklart de rundade hörnen som stökar till det. Att fräsa ut de raka bitarna är ju inte så svårt men hörnbitarna behöver man svarva eller CNC-fräsa. De går ju såklart att göra manuellt också men 16 st är så pass många att det kanske är försvarbard att göra det automatiskt.

Antingen svarvar man en torus med L-tvärsnitt som man sen delar i fyra delar. Gör man så behöver jag således 8 st svarvade ringar. Eller så fräser man ut varje bit från baksidan och rundar de främre hörnen efteråt med t.ex. en handöverfräs. Då behöver jag såklart 32 st hörnbitar.

Fiberriktningen bör ju i båda fallen gå "i medelriktningen" så att säga.

Är det någon som har en vettig träverkstad som kan åta sig att tillverka 16 st kompletta ramar eller 32 st hörn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gunne 11 september 2013, 13:28:32, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Re: T: Tillverka fönsterram i trä (CNC-svarv eller fräs?)

Inlägg av danielr112 »

Går ju handfräsa dem. Bara göra en mall som du skruver fast och sedan fräser efter.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det har jag funderat en del på. Men jag tänkte kolla om nån nappar... Smidigast är väl egentligen att svarva dem, bara att limma ihop ett långt ämne så kan man svarva och sticka av en ring i taget.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag bumpar upp den här tråden igen.

Någon med CNC lämpad för trä som kan ta sig an tillverkningen av de runda hörnen i ek? Det är 32 st hörn som ska göras så kan man automatisera det så är det ju en fördel. Det skadar ju inte om fräsen finns i Stockholmsområdet, men det går ju att skicka grejjerna också.

Vill man tillverka hela ramarna går även det bra, men det är främst hörnen jag behöver hjälp med då jag kan såga till alla raka delar i justersågen.

CAD-underlag i vilket format som helst kan ordnas.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så här tänkte jag att man kan fräsa ut biten ur ett ämne på ca 45x50x120 mm. Man kan såklart lämna "tabs" som håller fast biten på de två kortändarna så kan jag trimma av dem själv.
corner_mill.png
Jag har även bifogat CAD-filer på hörnen i STEP och IGES.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK utan radierna?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tog bort dem då det blir mycket enklare att fräsa. De kan jag fixa med handöverfräsen runt hela fönsterramen när jag limmat ihop den.

Är du sugen tecno?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Men om du ändå skall fräsa de raka bitarna själv så har du ju handöverfräsen riggad. Då är det väl en baggis att göra radiebitarna också? En radietillsats till fräsen behöver ju inte bestå av mer än en tunn plywoodskiva som man skruvar fast i fräsplattan och borrar ett hål i där cirkelns centrum skall vara. Sen sätter du en skruv i hålet och skruvar fast hela härligheten på den träbit du skall fräsa. Det behövs väl tre separata radiehål för ytterdiameter, försänkning och innerdiameter om man skall göra den där biten.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tänkte inte fräsa de raka bitarna utan såga dem i justersåg (klyva på längden lixom).

Ja, jag kan tillverka böjarna själv också. Men jag har lite annat att pyssla med (http://stor-erik.com) så jag försöker leja bort jobb som jag tror tar mer tid än vad det är värt att mecka med själv.
ABBZ

Re: T: Tillverka fönsterram i trä (CNC-fräs)

Inlägg av ABBZ »

Hej Gunne
Jag kan kika på detta, ta kontakt via mitt företag enligt länk här.
Skriv svar