Orsak till jordbrum i subwoofer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kalekulan

Orsak till jordbrum i subwoofer?

Inlägg av Kalekulan »

Hej.

Köpte mig nyligen en subwoofer till mitt hembiosystem. Har problem med att det är relativt tyst konstant brum när en ljudsignal skickas in i den. Brummet ligger runt 100-120Hz gissningsvis. Det kommer inte från vägguttaget då det försvinner så fort jag drar ur ljudkabeln. Ljudkabeln är skärmad och allt sånt smått och gott. Jag har testat att sätta strömkabeln i ett annat rum och i samma uttag som förstärkaren utan någon skillnad så jag tror man kan utesluta detta.

Min gissning är att det kommer magnetiska störningar från förstärkaren eller att det går strömmar i förstärkarens jord... Jag har testat att dra ut alla kablar hur förstärkaren men ljudet är fortfarande kvar. Finns det någon lösning till detta?

M v h
Lukas
mliljedl

Re: Orsak till jordbrum i subwoofer?

Inlägg av mliljedl »

Har du jordade vägguttag?
Kalekulan

Inlägg av Kalekulan »

Jajamän, det har jag.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du en radiotuner ansluten till centralantenn-uttag?
I så fall, testa med att ta ur antennkabeln.
Om det slutar brumma, köp en sån här:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... vskiljare-(mantelstromsfilter
Längst ner på sidan.
Senast redigerad av SM7CZR 12 december 2012, 20:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Kalekulan

Inlägg av Kalekulan »

Ingen analog TV (ingen digital heller), ingen radio. Så jäkla skumt...
superx

Inlägg av superx »

Jag gissar att brummet hörs kring 100,0 Hz i Sverige, eller 120,0 Hz om du bor i USA, och detta är nog inget ovanligt problem. Gissar att det beror på en liten skillnad i jordpotential mellan de två apparaterna du kopplar ihop. Detta resulterar i en ström i signalkabelns jord som dessvärre skapar en störning i mottagaren i ett obalanserat system. Med balanserad överföring mellan enheterna hade man undvikit detta, men det är ju väldigt ovanligt när det gäller konsumentelektronik.

Jag skulle göra följande experiment:
1. Testa att koppla in en batteridriven ljudkälla med samma, eller motsvarande, kabel som du använder nu. Om det fortfarande brummar då tar sig störningen antagligen in i kabeln på något sätt. Jag gissar dock att brummet försvinner.

2. Om man har en skydstrafo, d.v.s. en 1:1-transformator för 230V, så kan man prova att koppla den ena enheten via den och se om det blir bättre. Då kanske det räcker med att koppla den ena enheten till en ojordat uttag så det enbart finns en galvanisk koppling mellan enheterna (i ljudkabeln). Detta är bara relevant om båda prylarna använder skyddsjordade kontakter.

3. Kolla, med en multimeter, om signaljorden sitter ihop med chassit på de enheterna du kopplar ihop. I så fall kan du testa att koppla ihop de två enheternas chassin med en grov kabel för att få jordströmmar att gå den vägen istället för igenom signalkabeln. Notera om det blev bättre.

4. Testa att skilj enheterna med en linje-trafo för ljud. Detta löser med stor sannolikhet problemet. En sådan här alltså:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p39607
Kalekulan

Inlägg av Kalekulan »

1. och 2. Har inget av detta tyvärr.

3. Hur kollar jag det med en multimeter? Hur mäter jag? Ursäkta min okunnighet.

4. Jag har en ganska dyr anläggning och är väldigt petig vad gäller ljud - hur skulle en sådan galvanisk avskiljare påverka ljudkvalitén? Denna ska ju vara för HiFi: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... nformation

M v h
Lukas
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En vanlig enkel galvanisk avskiljare i form av en audiotransformator fungerar ungefär som ett bandpassfilter med ett väldigt brett band. Detta hördes dock väldigt tydligt i min brors bil när han höll på med ljudet innan han gav upp och körde optiskt istället. :D
Det blir lite mindre djup bas, och det bli lite mindre hög diskant. Inget för audiofiler alltså.

Ha stärkarn och subben igång, signalkabeln inkopplad i stärkarn, men inte i subben. Mät spänningsskillnaden mellan subbens signaljord (RCA-kontaktens hölje) och ljudkabelns signaljord. Både AC och DC.
Man kan få sig en liten överraskning.
Min sub har förresten inget jordstift i 230V-intaget, så eventuella potentialskilnader som jämnas ut mha signalkebeln resulterar inte i några högre strömmar, och jag har aldrig hört mer brum från den än den brummar på egen hand. :D
superx

Inlägg av superx »

Använd multimetern för och sätt den i läget som piper om två saker är i kontakt med varandra. Drag ut nätsladdarna, men koppla in ljudsladden. Kolla om det piper när du mäter mellan en metall-del på den ena prylen och en metall-del på den andra.

Små billiga transformatorer skapar en del distorsion i basen. Och kommer man för när den undre gränsvinkelfrekvensen för högpassfiltret som trafon skapar så kommer även fasen påverkas, och vågformen alltså ändras till sitt utseende. Jag är tveksam till om detta spelar superstor roll när ljudet ska spelas upp med en sub-bas, men helt problemfritt är det ju inte.
Kalekulan

Inlägg av Kalekulan »

Jag har nu mätt. Jag har ingen topnotch-multimeter så vet ej om värdena är riktigt bra...

Mätte på växelspänning. Med röd på subbasens rca-kontakts jord och svart på en skruv på subbasen = 0.07V. Mätte med röd inuti rca-kabeln (i den änden som ska vara i subban) och svart på en metallsak = 0.01V.

Har jag gjort något fel eller säger detta något?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du får samma låga värden om du mäter likspänning så är det bra.

Kolla med pipläget (Brukar vara diod- eller lägsta Ohm-läget.) också om subbens förstärkarhölje har kontakt med subbens RCA-kontakts hölje. Med subben avstängd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kalekulan skrev:1. och 2. Har inget av detta tyvärr.
Förutom att det kanske är fel typ av kontakt, så har du väl en mp3-spelare eller mobiltelefon med hörlursuttag eller liknande? De kan mata RCA-ingången direkt på en subwoofer, men se upp med volyminställningen så att du inte spränger huset när du provar.

Allmänt vad gäller jordade uttag så är det bra om "allt" är kopplat i samma uttag, och skarvsladdar för ström och signal går ungefär samma väg, d.v.s. inte med strömmen länge ena sidan av rummet och signalen längs andra sidan.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En audiotransformator behöver inte vara så farligt. Främst handlar det om utrustningen kring transformatorn. Ligger impedanser rätt kommer du inte märka av något förändrat frekvenssvar. Proffs utrustning med balanserade ingångar har ibland audiotransformatorer. Diskanten blir ibland lidande men i en musikstudio lösas ju detta med equalizer. Jag hade provat och lyssnat. Enligt min erfarenhet har de flesta HIFI-högtalare ändå inget rakt frekvenssvar då en sådan högtalare hade låtit vass och tunn i många öron.

Sedan uppfattade jag aldrig vad din signal källa var. Har du provat med en batteridriven pryl, mp3-spelare eller liknande, blev det brum då med?
Skriv svar