Konsten att få en solcellsdriven fläkt att snurra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vallentunajohan

Konsten att få en solcellsdriven fläkt att snurra

Inlägg av Vallentunajohan »

Har problem med att få en fläkt kopplad till en solpanel att snurra, tänkte att någon klipsk elektronikkunnig kanske kan hitta felet?

Köpte en solcellsmodul på Conrad på 6W/12V för att koppla ihop med en liten fläkt. Tanken är att bygga en luftsolfångare till förrådet om jag får elektroniken att fungera. Som jag förstår det bör solcellspanelen i princip kunna producera 0.5A under perfekta omständigheter (6W/12V). Så jag köpte denna fläkt på Conrad http://www.conrad.se/WATER-PROOF-FAN-IP ... 02_0812013. Å andra sidan är ju knappast omständigheterna perfekta särskilt ofta, så jag köpte även en motsvarande fläkt på 12V och 0.08A och plockade ut en fläkt ur en gammal PC på 12V och 0.16A, tänkte att åtminstone en av dessa borde väl snurra.

Men tji fick jag. En solig oktoberdag mätte jag att solpanelen gav upp till 19V men ingen av fläktarna snurrade. Fläkten på 0.5A brummade litet, men roligare blev det inte.

Vad kan vara problemet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Konsten att få en solcellsdriven fläkt att snurra

Inlägg av danei »

Problemet kan vara att fläktarna kräver mer effekt för att komma igång. Testade du att peta igång fläkten?
Vallentunajohan

Jo, jag försökte peta igång fläktarna, men inga livstecken alls för de med lägre ampere.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Du mätte upp 19V, var det med fläkten inkopplad?
Vallentunajohan

Nej, 19v vid mätning direkt på solpanelen.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Är polariteten på fläktkablarna rätt? de brukar bara gå åt ena hållet.
JanneK
Kontakt:

Inlägg av JanneK »

Jag hoppas jag inte får bajs för detta, men ifall du behöver mer (sol)kräm, dvs flera Ampere per cell:
http://www.tradera.com/10-st-monokrista ... _170115641
Men det förutsätter att du konstruerar din egen panel. :)
Vallentunajohan

Alla alternativ har testats vad gäller polaritet. Solpanelen ger kanske för litet kräm helt enkelt, men är litet brydd då en av fläktarna är på endast 0.08A. Man tycker ju att en solpanel på 6W och 12V borde räcka när solen skiner (teoretiskt under perfekta omständigheter borde den väl ge 0.5A: 6W/12V?)

Funderar på att köpa ett solcellsbatteri, närmare bestämt detta: http://www.conrad.se/DRYFIT-SOLCELLSBAT ... 94_0509030

Det borde väl räcka till för att få snurr på en av de fläktar jag köpt? Sen får det bli en termostat i solfångaren som sätter igång fläkten vid cirka +25C. Adderar litet kostnad och trassel, men när det inte vill på annat sätt så får det väl bli så.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Alltså.. Att mäta är att veta!

Mät både ström och spänning på fläkten när den är inkopplad så ser du hur verkligheten ser ut!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Provat fläktarna med ett vanligt batteri först ???

moderna borstlösa fläktar kan behöva ganska mycket ström i sina drivpulser även om medelströmmen mätt över lite tid kan vara ganska låg.

provat att sätta en lite större elektrolytkonding parallellt över polerna - elektrolytkondingen kan hjälpa till att ge motorn lite mer ström under drivpulsen och solcellen laddar sedan upp kondingen mellan pulsern.

märkeffekten som anges på en solcell är vid 100000 Lux ljusstyrka och i Sverige inträffar det ungefär en dag per år vid midsommar - om det är blåhimmel och molnfritt vill säga.

siffrorna som anges för solpaneler är ungefär som drivmedelsförbrukning för bilar - inget man kommer i närheten av i verkligheten.

---

vid den här tiden på året så är det mycket lite sol tillgänglig - kanske direktsolen är på samma nivå som himmelsljuset på sommaren i skuggan av solen och då pratar vi om ca 10% av märkströmmen.

du kan själv kolla detta genom att mäta strömmen när du kortsluter solpanelen - den är en perfekt ljusinflödesmätare och linjär mot solinstrålningen när den arbetar kortsluten och mäter du tex 50 mA när du riktar mot vintersolen så vet du att ljusinflödet är 10% gentemot en midsommardag med blå himmel om panelen enligt databladet skall ge 500 mA vid 100000 Lux.

alla miljöivrare som pratar om sol och vindkraft som lösningen på allt, skulle egentligen beordras att göra dom här experimenten för att se själva förutsättningarna i en norrländsk skog runt decembertid - men förmodligen skyller de i stället på prylarna att det är fel på dessa och inte vill inse läget...
Vallentunajohan

Tack för ideer!
JanneK
Kontakt:

Inlägg av JanneK »

Förresten, jag tycker att 19V låter väldigt mycket även om det var mätt utan last. Faller den verkligen ner till 12V under last?
Du kanske har en annan modell? 18-19V används väl för att ladda 12V-batterier? Om effekten stämmer fortfarande, blir strömmen ännu lägre än de 0.5A som angavs.

Sedan håller med ovanstående talare om vad som kan förväntas av en solcell.
Jag testade en cell från min länk ovan i November, en jättegrå dag där solen inte syntes och fick enbart 0.3A när den var riktad mot ungefär där solen borde finnas. Så, om du har en solcell som har en topp på 0.5A är du snabbt illa ute om det inte är en jättefin dag och om cellen inte är riktad åt rätt håll.
Skriv svar