Rätt och riktigt. Dock finns det en form av godkänande, den som signerar "EG-försäkran om överenstämmelse" är godkännare. Det krävs där emot inget särkilt certifikat eller liknande för detta. Mer eller mindre vem som helst får signera det, med personligt ansvar.TomasL skrev:Det finns inget som heter "CE-godkända".Klas-Kenny skrev:Icecap: Så om jag sätter ihop datorer av färdiga CE-märkta komponenter och säljer som hela enheter, måste jag alltså EMC-testa och få dem CE-godkända först?
Du måste inte EMC-testa, utom i väldigt specifika fall där krav på 3dje-parts certifiering föreligger, i princip bara medicinsk utrustning och för flyg.
CE-märket är något som du som tillverkare av produkten, sätter på produkten, när du som tillverkare anser att produkten ifråga uppfyller gällande produktdirektiv.
Det finns överhuvudtaget inget som heter "godkännande", följaktligen kan ingen godkänna produkten.
Kravet på komplett produktdokumentation finns alltid, men, om man använder sig av färdigtillverkade enheter, vilka uppfyller relevanta produktdirektiv, kan du använda dig av dessa produkters intyg i din egen dokumentation, du behöver följaktligen inte, så länge som du följer tillverkarnas instruktioner, någon ytterligare dokumentation om dessa ingående produkter.
Till exempel, du tillverkar en Lampa, bestående av en eller flera Halogenlampor monterade i din egenkonstruerade hållare, till detta använder du en switchad strömförsörjning, vilken du köpt som en färdig enhet.
Det enda du behöver göra är att tillse att det du gör själv följer gällande direktiv, i detta fallet lågspänningsdirektivet, och det allmänna produktsäkerhetsdirektivet samt följer de instruktioner som tillverkaren av strömförsörjningen avgivit.
Du behöver INTE bekymra dig över EMC, eller nånting annat gällande strömförsörjningen i fråga.
Dock, i din egen dokumentation, måste du ha tillverkardeklarationen för strömförsörjningen ifråga, samt övrig dokumentation angående det du själv gör.
Sen är det inga problem med dokumentationen, det är faktiskt ganska enkelt, bara man läser in sig lite på det.
TS: Villd u ha hjälp med dokumentation och så så skicka ett PM så hjälper jag dej gärna. Kan även ordna med EMC om det skulle behövas, vilket jag inte är säker på. Så vida det inte handlar om fordon, militär eller medicin industri (egentligen samma som de användare som har undantag från blyförbudet i tenn).