Behöver tips på Eagle, wireing , schema samt board inkl

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ckat

Behöver tips på Eagle, wireing , schema samt board inkl

Inlägg av Ckat »

Hej!

Jag behöver tips på hur jag kan wirea bättre på eagle, använder ingen auto routing utan drar allt själv.

Men vissa ledningar blir rätt långa. Använder mig av en jordplan.
Det gör jag för att lättare komma undan med att ledningarna inte korsar sig.

Finns det något smart sätt att göra det här på. Finns det någon bra tutorial där ute.
Lyckas inte hitta det.

Här är schemat och boarden på mitt projekt.

Uppskattar om ni kunde ge mig lite råd o tips :-)

Danke schön
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Behöver tips på Eagle, wireing , schema samt board inkl

Inlägg av Icecap »

* Jag behöver tips på hur jag kan wirea bättre på eagle, använder ingen auto routing utan drar allt själv.
- Nja, jag tror mera att du behöver veta hur man designer mönsterkort, det har inget med Eagle att göra. Men att undvika autorouting är en bra start!

* Men vissa ledningar blir rätt långa. Använder mig av en jordplan. Det gör jag för att lättare komma undan med att ledningarna inte korsar sig.
- Det kan man göra. Jag ritar alltid alla ledningar först och sedan, när allt är klart, lägger jag in GP. Och sedan använder jag alltid minst dubbelsidigt.

* Finns det något smart sätt att göra det här på. Finns det någon bra tutorial där ute. Lyckas inte hitta det.
- Det gör det definitivt! Men leta inte efter Eagle tutorial om du inte avser just att lära dig Eagle.

Men lite tips:
* Man kan använda olika ledarbreddar. Till "småsignal" duger 0,16 mil alldeles utmärkt, jag har ibland använd ner till 0,1 mil men ligger helst mellan 0,12-0,16 eller mer om platsen är utan betydelse.

* Det brukar anses som "dåligt ölsinne" att placera komponenter i annat än 0° eller 90° - om det inte finns specifika anledningar. Men finns det sådana anledningar är det helt OK.

* Håll ledare i steg om 45°, det blir snyggast så. Inte en regel som är huggit i sten men det blir snyggare och inte sällan enklare att rita.

* Ofta kan man byta vilken gate som gör vad i en krets, det kan göra det enklare att rita mönsterkortet. I detta fall lär det gå jämt ut men möjligheten finns.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Öva... det är det enda som hjälper
Kika på andra kort, profsessionella och andra hobbyister

Placera ut komponenter först, på ditt exempel verkar det vara placerat
med panik, ångest... "jävlar ett motstånd till som skall in"

Kör som Icecap säger med olika ledarbredder för olika saker
Var inte rädd för att ta bort färdiga bitar och börja om då man ser något smartare
Var inte rädd för att rotera komponenter, ofta ser man komponenter som om de
vrids 90 - 180° skulle förenkla layouten fruktansvärt mycket

Swech
Ckat

Inlägg av Ckat »

Tack för tipsen Icecap, jätte bra tips faktisk.
Visste inte det där med att man kan byta gate.
Man lär sig, ska tänka på det med tjockleken på ledningarna.
Använder tjockare ledare så jag inte etsar sönder dem, har en tendens att göra det nämligen :)

Swech --Placera ut komponenter först, på ditt exempel verkar det vara placerat
med panik, ångest... "jävlar ett motstånd till som skall in"

Hahahaha. Det ligger verkligen nått i det du säger här, lite så kan man känna, HAhahah.

Har du någon sida man kan se, eller det kanske är Google bilder som gäller. Pcb board layouts, circuit board layouts ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

En sak till, man måste våga att ändra och testa att flytta komponenter även om man blir tvungen att göra om en del. Ibland måste man prova några gånger innan det blir bra. Sen övar man upp sig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mycket av det man designer idag har klockor i sig med höga frekvenser, detta ger en del EMC-problem vilket man då försöker designa bort med rätt layout. Jag har inte tal på hur många gångar jag har en korrekt kopplat enhet i CAD-programmet - och sedan sopar bort delar, flyttar en grej och ritar om, ibland helt från grunden.

Om man t.ex. har ett kontaktdon där följden av ledningarna inte är så viktiga, bara det finns anslutningsmöjlighet, då kan man friskt byta vilken anslutning som har vilket signal, det kan ibland göra underverk.

Och det schema du ritar där, har du ens kollat på storleken om du gör den som ytmonterat? En SO8/150 kapseln på op-ampen och 0603-storlek på motstånd och de mindre kondensatorer, dioderna osv. Jag lovar dig att det blir en storleksskillnad som heter duga.

Sedan var det schemat... Jag förstår att det ska ta emot störningar av något slag, kanske lyssna efter åska? Hur som helst kan den göras mer känslig i "radiodelen" och det vill kosta 2 motstånd + en kondensator mer per ingång. Förklaring:
Kopplingen består ju at två st. helt vanliga AM-mottagare, deras likriktardiod är en schottkydiod. Vid att höja spänningen en aning (0,5V eller så) på botten av induktansen kan den Vf som dioden har elimineras vilket ger en mycket känsligare mottagare.

Och man gör det vid att låta bli att koppla botten av induktansen till en kondensator som på den andra sidan är kopplat till GND. Med ett par motstånd gör man en spänningsdelare så att induktanssidan av kondensatorn höjs kanske 0,5V, detta får schottkydioden att vara mycket svagt förspänd hela tiden varför svagare signal kan tas emot.
Ckat

Inlägg av Ckat »

anders_bzn: Ska ha det i åtanken och köra på :) tack för tipset.

Icecap: Det är betryggande att få höra att till och med proffsen får bolla om sina boards:)
Intressant det med Electromagnetic compatibility problem, ska gå närmare in på det.

Jag är verkligen på en amatör nivå nu.

Det är sant som du säger det är en RF sökare, det är en krets som genom att känna av högfrekventa signaler kan säg om det finns någon sådan sändare (GSM telefon) i närheten.

Detta gör den genom att antennerna (som ska ha en 90 vinkel i mot varandra)

Beroende på längden på antennerna, så fångar den in olika sorters signaler (olika hertz)
Har inte kommit så långt än att jag kan räkna ut hur långa dem ska var, våglängderna osv. men det kommer efter boarden är färdig.

Jag håller mig till större komponenter nu. Det är mitt andra projekt jag gjort någonsin, börja med en liten förstärkare och så den här nu.

Åter igen vill jag tacka för tipsen Icecap, kommer se över det där med att få den att kunna åter ge svagare signaler, med din modell uppbyggnad. tack så hjärtligt. Riktigt bra forum det här ju :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Riktigt bra forum det här ju"

Joru, tillsamman är vi jävligt bra - på det mesta faktisk! Allt från korsettsömnad över elektronik, CNC och bilmek till bullbak.
Ckat

Inlägg av Ckat »

HAhaHaha :) låter tiptop det är du :D
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det är mycket som har sagt. Det jag tänker mycket på är hur signaler beter sig och vart jag ska lägga komponenten med strävan att alltid ligga nära (om möjligt) en central komponent och rätt vänt. Tänk i flera steg. När du placerar en komponent, vad ska mer kopplas på den. Hur placerar du då den komponenten. Ibland kan det faktiskt vara möjligt att koppla om på vissa kretsar för att slippa korsade ledare. Sedan kommer man till ledarbredder. Här kan man välja allt möjligt. Men tänk på att aldrig ha tunnare ledare än vad som är nödvändigt. Du kan exempelvis dela upp dina ledarbredder. Gör en övergripande lista med vilka typer av signaler som du har. Sedan så tilldelar du dessa typer unika ledarbredder.

Kan visa det senaste jag routade, en liten del av allt. Kanske kan vara kul att se om få insspiration:
36.PNG
59.PNG
Detta tog cirka en månad att göra. Det handlar om tålamod och våga att göra fel. Blir det fel, då ser man helt plötsligt att sätt att göra det på. Tro inte att du kommer få en bra design direkt för ett bra resultat. Cadda en gång, kolla sedan vad som kan göras snyggare. Det liggerhelt enkelt i ögat :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

hur många lager var det, jag ser inte färgerna riktigt :)
Ckat

Inlägg av Ckat »

Hahaha, herreguuuuud!!!! En månad säger du!! Daaaammmnnnn!!! lite skillnad där du haha :) måste säga att den ser riktigt tjusig ut. Va är det förnått ? tack för tipsen : )
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det är 16 lager totalt på det där kortet, men det som syns där är routat på 6 lager.

Vad det är för något kan jag tyvärr inte avslöja, men det som syns där är 6xDDR3 (2GB/st) + ECC, en processor samt NAND.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Bilder på ett kretskort som jag har jobbat på i denna skepnad i snart två år. Det har blivit några versioner, alla bättre än den föregående.

Utan och med kopparplan.
Bild Bild

Då jag även använder kopparplanen till kylning av några av komponenterna, så använder jag mig av "hierarki"-funktionen för kopparplanen. En funktion som jag saknar i Eagle är att kunna stänga av kopparplanen utan att behöva stänga och öppna filen (funktionen kanske finns, men jag har inte hittat den).

Det som jag kan irritera mig på när jag kollar på andras kretskort är när ledarna ser ut som om dom är ritade på frihand, kan sitta i timmar med att flytta runt komponenter och ledarbanor mil hit och mil dit för att det skall se så "rent" ut som möjligt :vissla:

Har gått över till SMD i princip på alla kort jag ritar, även dom jag etsar själv, mest för att slippa borra så mycket :)

/// Marcus
Borre

Inlägg av Borre »

Inte stänga av kopparplanen, men "ta bort" för stunden, så som det är när man öppnar filen, använd i så fall bara Ripup på jordplanet.

En sak som är säker, för min egen del iaf, är att ett kort aldrig blir helt klart, det finns alltid någon liten sak att förbättra. Man får helt enkelt sluta när det är tillräckligt bra, annars kommer man aldrig bli "nöjd" och kortet aldrig klart...:)
Skriv svar