Litet bygge subwoofer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Litet bygge subwoofer

Inlägg av MNorrgren »

Sååå inte hänt så mycket på lääääääänge. Men nu så är faktiskt projektet avslutat och färdigt. Gött.... Så nu är det mest inkoppling och användning som väntar. Har tyvärr inte haft så mycket byggbilder men kommer några färdiga. Ser ut som världens råttbo men funktionen är där iaf. Galet trångt blev det med massa extra saker som skulle in i lådan, misstänkte och fick det bekräftat när det skulle in i lådan att den är verkligen i minsta laget. Skulle behöva en med lite större yttermått men va fasen. Det får plats!!!

Det som kommit till är att jag har byggt ett skydd för högtalarna. En delay med relän som väntar ca 5 sek innan reläna slår när förstärkaren startar. Så slipper man missljud och så, risk att förstöra dem.... Har även etsat några kort med tonertransfermetoden med den nya laserskrivaren och Peel,n press papperna som jag beställt. Blev skitbra!

Har inga bilder just nu men ska ta under morgondagen. Nu är jag strax på väg till en natts jobb, gaah. Så det får bli i morgon em när jag vaknat till liv igen.

Har dock en kort filmsnutt där jag filmar voltmetern för att kolla DC-output. Känns ganska bra när den ligger på ca 10 mV, samma på båda kanalerna. Så nöjd med det!

Filmen

Det kommer som sagt mer bilder o film under morgondagen!!
archen

Inlägg av archen »

Kul projekt! Har själv funderat på att börja etsa lite kretskort. Är dock helt oinsatt i hur man gör sånt.
Hur fungerar tekniken du provat? Har du några bilder på kretskorten?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Du bör bygga en mjukstart med den där trafon. Om det råkar fungera i din lähenhet/ditt hus utan att säkringarna går har du bara tur. Jag har själv ett hembygge med 500 VA trafo...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar, ja det är kul, och riktigt kul att det funkar. Över förväntan ska sägas iom att det var sådana ebayförstärkare. Hade inte förväntat sig det skulle funka så bra. Det är ganska så enkelt faktiskt. Skriv ut layouten på pappret, stryk på det på laminatet, alt kör med laminator ett par gången. Sedan är det bara o dra loss pappret och etsa i valfritt bad :) . Finns många bra trådar på hur etsning går till, blir lite långt o skriva i detalj här :) . Ska försöka få upp en bild på dem, tror inte jag har några men kanske.

Jaa, en mjukstart kanske skulle vara bra. Har dock gått kanon här, har automatsäkringar i huset på 10A, men det går faktiskt bra utan mjukstart. Har provat på flera olika uttan och faser. Hmm, får se om det behövs men kankse... Tack för tipset dock, hade faktiskt förträngt det kanske skulle behövas.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu var det mycket snack om brygga här, en sak jag reflekterat över är varför glättningskondingar för audiobruk är så stora (gäller inte bara de här, även såna man ser fölr bilbruk är lika stora eller större).

Jag har kondingar på 10 000 uF 350 V och de är ungefär 3 cm i diameter och 5-6 cm höga. De kommer från en switchad nätdel. Vad skiljer såna mot såna där kondingar som är stora som en läskburk men ändå på samma kapacitans? Är det ESR som skiljer?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jaa, det var ju lite diskussioner ang detta. Ärligt talat vet jag faktiskt inte varför det skiljer sig så i storlek. Men antar det är som du säger att de har lägre ESR. Samtidigt har det ju också att göra med strömkapaciteten, hur mycket ström de kan leverera under en viss tid. en liten konding kan inte leverera sp mycket, dessa kan då andra sidan leverera rätt många Amp i en stöt, vilket är något man behöver vid feta tunga basslag. Det drar en enorm ström från både nätdel och kondingar vid dessa lägre frekvenser. Så kan vara av en så enkel sak som det. Skulle helst av allt vilja trycka in ytterligare 2 kondingar per rail, så haft tot 20000µF per sida. Men av fysiska skäl så får det inte plats :/ . Men hade varit bäst egentligen med tanke på den specade effekten.

Denna nätdel är något i största laget för denna förstärkare. Visserligen är förstärkarmodulerna specade till 200wRMS i 8 ohm, så totalt 400watt, trafon ligger på dryga 500 VA, så teoretiskt skulle det vara ok, men jämfört med många trafosar i köpta stärkare så är denna kraftigt överdimensionerad. Nåja, kan vara de andra som är för små :P .

Kan också meddela att kylflänsarna är ju i klart minsta laget. Så de ska bli större så fort jag hittar några/någon bra kylfläns. Men får komam efterhand. Dock ska sägas att efter en stunds spelande på rätt bra volym så blev förstärkaren knappt ljummen ens, inte ens ett uns till att bli minsta varm. Gick upp till kanske 27 grader på flänsen istället för de 23 i omgivningen... Så rätt ok ändå! Ska nog kunna leverera lite kraft dessa :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur mycket ström kondingen kan leverera borde väl enbart bero på dess kapacitans? Laddningen i en konding är ju Q=C*U och Q är väl även I*t?

Ja och ESR förstås (det begränsar ju toppströmmen).

Men kondingar för switchade nätdelar borde väl ha låg ESR?

Kan det möjligen vara så att det är priset som skiljer? (Jag har plockat dem från skrotade nätdelar på jobbet... så de kanske är svindyra?)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Rent spontant känns det bara fel med 10 000 uF i en switchad nätdel... men vad vet jag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det sitter fyra stycken t.o.m. :)

De sitter alltså på HVDC-sidan, före switchen. Därför de är på 300 V (eller 400 V kanske de är t.o.m.).
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hmm ja kan kanske stämma. Dålig koll på det faktiskt men men. Huvudsaken är att det funkar jue! Ska bli foton idag, sista natten denna rundan på jobbet så ledig några dagar nu. Fast först några timmars sömn, gaaah. Stressig natt :( . Hoppas ni har tålamod!
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Sorry för inlägg i tråden om en annan men :)

Jag har gjort/är påväg att göra som citizendildo här och bygga en "ebay"(eller aliexpress) förstärkare till min tungdrivna bas. En sån HÄR sak.

Hur stor kondingbank ska man satsa på då? i den bästa av världar som kortet förmodligen klarar av att ladda upp utan att banorna brinner upp då... även jag har en trafo på 500VA men 50V istället... inköpet av kondingar behöver nog inte tas med i beräkningen för jag tror att jag har ett gäng "ölburkskondingar"(har inte kunnat kolla på dem ännu)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Lugnt :) . Bara kul! Jag har i absolut minsta laget tror jag. Jag har 10000µF per rail så att säga. Så det är klart i underkant. Skulle nog haft iaf 20000µF. Detta då min trafo trycker ut mer än 10A men mindre än 20A. Men det funkar kanon, det mullrar på som satan ändå, detta iom att jag har överdimensionerat trafon rejält. Så jag tror det ska funka ändå! Jag har fått göra såhär då jag inte har plats i lådan för mer kondningar...

Men gissningsvis skulle jag tro du bör gå upp till 20000µF eller helst 30000µF!
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... alculator/ är min bästa kompis när det gäller att se till att PCB-banor inte brinner upp... :)
Säg en maxström på 20A, ambient-temperatur på 40°C (varm sommardag) och tillåten temperaturhöjning på 20°C, så får jag ut en ledarbredd på 12,3 mm.

Vad gäller storlek på kondensatorbank så är det väl bara att räkna lite lätt :) Någon annan har säkert fina tumregler, men jag skulle köra med tillräckligt med kapacitans för en hel period av den lägsta frekvens du tänkt spela, i maxlast. Du vill alltså kunna mata ut drygt 10 A under 20 ms, utan att tappa för mycket spänning.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apdis.html är ett bra hjälpmedel, tycker jag. V0 = 50V och R = 4 ohm (gissar och antar, det ger en toppström på 12.5A), så får jag ut en lagom kapacitans på sisådär 50 mF (Edit: 50 mF = 50 000 µF, naturligtvis). Det ger ett spänningsfall på ~5V vid maxlast efter 20 ms.
500W är mycket kräm... :D

Edit: Notera att detta gäller alltså om inkommande matning inte hjälper till alls under en period. Räknar man med att transformatorn hjälper till, så behövs mycket mindre kapacitans, bara lagom så att man tar "udden" av smällen, så att transformatorn hinner med att lämna mer ström. Garanterat så räcker det med en tiondel, säkert även ännu mycket mindre, beroende på hur mycket marginal man har i trafon.

Tittade lite snabbt på förstärkarkortet. Vad jag kan se så står det AC50V in - det blir alltså ingen kondensatorbank för dig, utan kortet tar hand om all likriktning och glättning självt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag tänker löda bort dem och sätta dit mina egna förstås :) därav funderingen på vad kopparbanorna kommer att palla
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

I min 2x60 W (i 8 ohm) stärkare med 500 VA trafo har jag 160000 uF totalt, dvs 80000 uF per rail. Överdimensionerat, javisst. :-)
Skriv svar