oregano

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jostmart

oregano

Inlägg av jostmart »

Jag ritade lite med programet Oregano idag. Det är för att simulera kretsar för er som inte vet. Kör med Linux och Debian är distributionen.

Skulle rita några enkla saker med TTL, men det är amerikanska symboler, jag måste använda europeiska eller vad det kallas.

Vet någon hur jag ska göra?
jostmart

hjälp

Inlägg av jostmart »

Har någon tips på ett annat program som går att använda i Linux-miljö?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag provade Oregano för några månader sen. Då var det väldigt ostabilt. När jag testar nu igen så verkar det rätt okay faktiskt. Spelar det så stor roll att det är dom amerikanska symbolerna?

Om du inte trivs med Oregano kan du ju skriva spice-kod direkt. Men det kanske inte är så effektivt direkt. :)
Skärmbild: http://sourceforge.net/project/screensh ... ssid=12443

PSpice för Windows går nog att få igång under Wine om man verkligen försöker. Jag har försökt lite men inte lyckats helt. (Jag kan rita scheman men simuleringsprogrammet vill inte starta.)
jostmart

Inlägg av jostmart »

jag har ritat lite mer med oregano och jag lyckas inte simulera hur jag än gör.
Känner du till någon sida med information, hittar bara det spanska (eller var det franska) forumet/wiki.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Vet inte om det finns någon guide. Programmet verkar vara väldigt enkelt uppbyggt. Du kan börja med att lägga ut en VSIN. Koppla minussidan till en Gnd och plussidan till en Resistor. Den andra änden på resistorn kopplar du till Gnd:en. Sätt dit en "Voltage Test Clamp" på plussidan av VSIN. Tryck på simuleringsknappen och kolla på grafen.

Sen kan du ändra frekvensen för VSIN eller i simuleringsinställningarna för att få kurvan som du vill. Som standard görs en transientanalys. Du kan också välja Fourier-, DC- och AC-analys.

(Jag har ställt in att den ska använda ngspice istället för gnucap under inställningarna. Det ville nämligen inte fungera med gnucap.)
Skriv svar