Frågan gäller hur spänningslösa eluttag är i läge från.
Lite bakgrund: Nu när det är december och jultider sätter jag traditionellt upp ljusslingor utomhus för att lysa upp i mörkret. För att inte ljusslingorna ska stå på dygnet runt är dessa inkopplade genom ett digitalt kopplingsur:
http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsu ... r364284000
Alla ljusslingor är av lysdiodtypen med 50 lysdioder per längd och totalt kan 20 längder kopplas ihop till totalt 1000 lysdioder per längd. Till min förvåning upptäckte jag att dioderna lyser svagt även när kopplingsuret är i läge från. Såg även att en skarvdosa med belysningsindikerad (glimlamp) till och från knapp lyser när kopplingsuret är i läge från. Skarvdosans knapp slocknar dock om man har någon större belastning kopplad till den.
Kopplingsuret ovan klickar svagt, så jag antar att det sitter ett relä i det. Testade en variant som jag vet innehåller en optokopplare och även då lyser lysdiodslingorna svagt i läge från. Blev fundersam över detta och testade olika uttag i huset med en glimlampa för att se om samma fenomen uppstår i andra uttag som inte har något med kopplingsur att göra. Upptäckte att i trappkopplade takuttag i huset så glöder glimlampan mycket svagt trots lysknappen är i läge från. Testade inte lysdiodslingorna då de inte har en takkontakt.
Gick vidare med att mäta uttagen med multimeter men enligt denna är det spänningslöst.
Verkar detta normalt?
Kan ovanstående "glödström" bero på att strömbrytarna inte bryter alla poler och att det uppstår små strömmar pga. kapacitans eller uppstår små läckströmmar?
Kopplingsur spänningsfritt i läge från?
Re: Kopplingsur spänningsfritt i läge från?
"strömbrytarna inte bryter alla poler"
- Nej. Om du inte har en synnerligt speciell julbelysning rör det sig om en fas, inte annat.
"och att det uppstår små strömmar pga. kapacitans"
- Det sker definitivt! Med LED ser man dessa strömmar som ljus.
"eller uppstår små läckströmmar?"
- Det kan hända, senare i livet blir de till bränder så jag hoppas att du har lite koll... Men läckström som får LED att lysa en aning är mycket små läckströmmar!
- Nej. Om du inte har en synnerligt speciell julbelysning rör det sig om en fas, inte annat.
"och att det uppstår små strömmar pga. kapacitans"
- Det sker definitivt! Med LED ser man dessa strömmar som ljus.
"eller uppstår små läckströmmar?"
- Det kan hända, senare i livet blir de till bränder så jag hoppas att du har lite koll... Men läckström som får LED att lysa en aning är mycket små läckströmmar!
Det kan ju också vara så att stickproppen sitter så att det enpoliga reläet bryter nollan, då är antagligen läckströmmen via strökapacitanser betydligt högre än om fasen bryts.
Om vi går in på lite överkurs så är det rätt stor skillnad mellan kraven på strömbrytare som bara används för att slå till/från elektriska apparater och strömbrytare som används för att koppla bort en apparat från elnätet.
Om vi går in på lite överkurs så är det rätt stor skillnad mellan kraven på strömbrytare som bara används för att slå till/från elektriska apparater och strömbrytare som används för att koppla bort en apparat från elnätet.
Köpte en lite "finare" skarvdosa med strömbrytare. Strömbrytaren på den är 2-polig och minskar förmodligen ovannämnda problem. Hädanefter blir det inte att köpa billigt elmaterial, bara genomtänkt och prisvärt elmaterial!
Tack för svaren på mina frågor!
Tack för svaren på mina frågor!