Fig 1
Matrisen är en enkel XY matris, där varje nod har två dioder kopplade i vardera riktning.
Samtliga X och Y ledningar är kopplade till en mikrokontroller.
Med denna konfiguration måste jag naturligtvis kunna sätta varje utgång antingen HIGH, LOW eller HI-Z/frånkopplad.
Eftersom jag inte gjort min läxa ordentligt visade det sig först när projektet var nära klart att mikrokontrollern inte klarar av att driva matrisen med önskad strömstyrka vid den matningsspänning jag använder (5mA, istället för önskade 20mA).
Tråkigt läge, skäms, men det enda jag har möjlighet att göra nu är att bygga till ett antal buffrar på utgångarna.
Fig 2
Illustration av ungefär vad jag är ute efter.
Min fråga är, hur bygger jag på bästa sätt en buffert som utifrån en low/high/hi-z signal skapar en ny low/high/hi-z signal, men med utökad drivförmåga? Det är helt OK om signalen blir inverterad!
Jag är rädd för (ja, jag är värdelös på sånt här) att schemat i Fig 2 kommer leda till att en ström dras genom båda transistorerna (emitter->bas på NPN, vidare bas->emitter på PNP), och därför antingen inte fungera eller dra, i sammanhanget, kraftig ström även i HI-Z läge - men är osäker.
Fokus ligger till 100% på låg strömförbrukning i HI-Z läge eftersom projektet är batteridrivet med en knappcell á 50mA. Projektet drar i dagsläget ca 700nA med LED matrisen avstängd och mikrokontrollern i sömnläge+RTC och med 7st sådana här buffert lösningar måste jag fortfarande hålla mig under högst några µA. Strömförbrukning i aktivt läge är inte särskilt intressant.
Jag hoppas att någon som verkligen kan transistorer med allt vad läckage och annat heter kan tänka sig att hjälpa till - jag har spenderat löjligt mycket tid på bara den fysiska konstruktionen av det här projektet för att låta elektroniken sätta käppar i hjulet

Tack!