Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
remne

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av remne »

Malx, holding torque är ju viktigt, iaf om man ska använda motorn till extrudern. Reprap wikin hade visst en fin tabell med beprövade stegmotorer som använts på en Mendel maskin.

http://reprap.org/wiki/Stepper_motor

Och så hittade jag ett företag i England som säljer en av motorerna som listas där,
http://www.zappautomation.co.uk/en/nema ... otors.html

Beställde därifrån nu :). Kanske kan vara tips till andra som går i köp-tankar.
malx

Inlägg av malx »

Yepp, det var därför jag föreslog latmansknepet att köpa från någon som säljer delar till just 3D-skrivare. Det borde ju vara ett rätt säkert knep för att få stegmotorer av rätt typ, styrka, spänning m.m. anpassat till de vanliga drivarna. Speciellt om man bygger en 3D-skrivare i samma storlek som den återförsäljaren säljer.

Men ditt ställe verkar helt ok. Det verkar vara ungefär samma spec och pris som på den jag föreslog. (Korken här på forumet beställde motorerna från creativemachines men han beställde även samtidigt en massa andra delar till en mendelmax därifrån så jag vet inte vad frakten var)

Vill man ha "billig" styrelektronik till motorerna så kan jag föreslå även den andra av korkens leverantörer:
http://gadgets3d.com/index.php?route=pr ... duct_id=70
(Observera att detta paket innehåller det mesta man kan tänkas behöva/vilja ha i elektronikväg förutom motorerna och transformator)

Jag vet att han fått allt levererat men han väntar fortfarande på att jag ska lyckas skriva ut de sista plastdelarna innan han kan montera ihop allt. Jag fick lite problem med att värmeresistorn i min hotend gick sönder och den värmepatron jag ersatte med drog för mycket effekt för mitt aggregat. (Värmepatronen sticker ut och verkar ha för stora förluster i luften så det räcker inte med att dra ner maxeffekten som levereras till den)
remne

Inlägg av remne »

Jag köpte mig en Ramps1.4 därifrån, bra pris och snabb leverans (tog ett par dagar bara!). Helt klart godkänt! Dock tog jag mindre modellen/paketet.

Vart köper ni PLA ifrån? Vore trevligare med en europeisk leverantör.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag köper från Faberdashery i England. Lite dyrare, men riktigt riktigt bra kvalité, snabb leverans och många färger att välja på.

Har även handlat från Supply 3D PLA här i Sverige men kvalitén var rätt kass i mina ögon. Fick kasta en halv rulle svart för att den var pålindad för varm och satt därför ihop. Dessutom var den inte helt rund. Fick visserligen en ny rulle men det tog lång tid (över 2 månader) och jag fick inte ny svart utan naturfärgad... Detta var dock några månader sedan och jag vet att de tagit hem en ny typ av PLA nu så den kanske är bättre. Personligen har jag dock handlat färdigt där.
remne

Inlägg av remne »

tack för tipsen! Svenska butiken verkar ju ingen höjdare baserat på dina erfarenheter. Den andra var rätt dyr..

Hittade denna listan http://reprap.org/wiki/Printing_Material_Suppliers , reprap's wiki är riktigt bra :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vad säger ni om en Ultimaker för 7000:-? en polare vill sälja sin.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Slå till!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Låter som ett fint pris för en ultimaker! Slå till!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

aaah, problemet är inte pengarna egentligen utan att jag inte kommer att ha tid att använda den!
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Köp säger jag!

Min 3d skrivare är den roligaste leksaken jag någonsin köpt till mig själv... :tumupp:
sneaky

Inlägg av sneaky »

Som ägare av en Ultimaker så skulle jag säga köp :) Visst har den en del problem (som alla skrivare av den här typen) men när den väl är intrimmad så är det en riktigt riktigt bra maskin. Jag betalade betydligt mer och jag ångrar det inte en sekund.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag blev lite sugen på att bygga en sådan hära.

Men undrar hur pass bra precision man kan få till?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

@ghost_rider: Den där varianten (deltarobot) bygger man pick and place med så helt illa kan det väl knappast vara.
kamikaze

Inlägg av kamikaze »

Tittat runt lite och är sugen på en printer, men som newbie, vilken väg ska man välja? HAr tittat lite på ecklers printer som verkar trevlig och skriver ut någulunda stort (200x200x?). Men har även ett antal servomotorer (400w) med drivrar liggandes, vad är anledningen till att de flesta väljer att bygga med stegmotorer? Kan jag använda mina servos eller är det bättre att sälja av dom och köpa ett färdigt kit alt. bygga själv med stegmotorer?
nibl

Inlägg av nibl »

Den ända "fördelen" med stegmotorer är väl att de är billigare. Så om du har drivare till servomotorerna som tar step/dir (så att du kan använda befintlig programvara) så är det antagligen bästa lösningen att använda dessa.
Skriv svar