Blästring kräver inte så mycket tryck runt ~6bar, däremot kräver det luftflöde.
Och frånluft är nästan ett krav i ett blästerskåp för det dammar igen på några sekunder annars.
Många drar ett spirorör ut genom väggen med en sugande fläkt, och det är nog fint för att slippa dammet inne.
Jag kör med 7,5HK (5,5Kw) Ingersoll Rand kompressor och den är helt perfekt, den orkar hålla trycket trots att jag kör för fullt men det är sällan den slår ifrån så något mindre skulle jag inte vilja ha.
Den har automatisk Y-D start så den går på 16A, man kan se att lysrören flimrar till när den startar men jag har aldrig skjutit nån säkring
Sedan har jag ett sånt här skåp
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1775
Skåpet brukar kallas för sbc 420 och det är lagom stort och går att öppna på 3 sidor.
Jag har satt på hjul på mitt så det går enkelt att flytta och jag har även flyttat på frånluftsfläkten med filtret och satt det på sidan under en av luckorna så det går att ställa det emot en vägg, men fläkten låter illa som sjutton så det får nog snart bli ett hål i väggen med fläkt på utsidan.
Pistolen i skåpet funkar mycket bra och ger ett jämnt flöde med sand (eller vad man nu har i det) och munstycket håller förvånansvärt bra, de är även utbytbara i olika storlekar.
Och eftersom skåpet har en pedal för luften så slipper man de kassa blästerhandtagen med avtryckare som ger dåligt flöde på luft och sand. Jag har aldrig träffat på ett sådant handtag som funkar bra.
Skåpet har även en lucka i botten som gör att det går fort att byta sand eller skifa i mellan olika material.
Jag rullar ut skåpet och ställer under ett kar och sen öppnar jag bara luckan, när det mesta sanden är ur så passar jag på att blåsa rent det på damm. gör man det inne har man sand överallt ganska fort.
Sen för rejälare blästring så har jag en sån "tank" men den är använd 1ggn, min kompressor ger inte i närheten av den luft som behövs, och det är alldeles för billigt att lämna iväg det för att det ska vara värt slitet, sanden är minst sagt överallt!
Tänk även på att ha så kort och grov slang som möjligt, 3/8" är på gränsen 1/2" slang gjorde skillnad för mig.
Ett blästerskåp för mindre jobb är helt suveränt men de rejälare grejerna är det bäst att lämna iväg till de som har grejer.
"just my 2¢"