styrd plasma

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
diman
EF Sponsor

Re: styrd plasma

Inlägg av diman »

klurar på lösningar..
in mean time...
2x SBR25 2000m inhandlade från CNC-plus, 4 vagnar från ebay. Jägar ram, men fyyy fan vad profiler av lite större storlek är dyra :shock:

Är det lönt att köpa ett färdigt kit som detta, eller tycker ni att det är bättre att köpa lösa komponenter och sätta ihop systemet själv?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Lösa komponenter absolut, det där drivarkortet är inte bra nog för att göra vad du vill göra.

Titta på geckodrive tillexempel.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Till en plasma behöver du iofs inte nema34 motorer heller.. e rätt duktig overkill.

Om man hänger på lite tyska motsvarigheter till denna site, så finner man att många plasma bords byggare i "ingenjörskapens" hemland, använder denna drivare: http://www.sorotec.de/shop/product_info ... beast.html
Och kör USB-CNC för styrning av ngn anledning. (fråga mig inte varför).

Men 35m/min som triple beasten klarar o leverera borde vara tillräckligt. =)
< för att illustrera.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Kollade lite på jobbets plasma idag. Snabbtransport ligger på 15000mm och snabbaste "bearbetnings" matning ligger på 3500mm vid 12mm svart plåt och 120A.

Vet inte vilken storlek du kommer ha strömmässigt men det kan ge en ide om vilka servon/motorer du ska satsa på.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Tack!

Tittade på en hel del youtube filmer på cnc plasma och jag börjar förstå varför det blir svårt att kombinera fräs med plasma. Det är helt andra hastigheter och hela gantryt måste vara väldigt lätt för att klara av snabba ändringar på riktning..
Sen tittade jag även på en del filmer där amerikanska Torchmate visades upp. Det såg ut som att de användes kulskruvar i sin design... verkar ändå funka hyfsat...

Jag kör på tandad rem som Wackt och släpper det där med att försöka kombinera.. Om inget annat har jag ett till bygge att se fram emot. Vill gärna kunna fräsa alu, men plasman är jag faktiskt i behov av.

1st g540 skall beställas så fort löningen anländer :)
Wackt

Inlägg av Wackt »

Blir nog kalas det där ! :tumupp:

Ett tips.... om du har bestämt dig för att använda g540 som drivare så kolla in CandCNC:s "Perfekt bundle 1" ett mycket bra pris (495 dollar) på en G540 och THC tillsammans.

Längst ner på sidan http://www.candcnc.com/LCTHC.html

http://www.candcnc.com/ finns info om hur du beställer. Tänk bara på att du ev behöver en CT-givare beroende på vad du har för plasma. Ev. har jag en över om du är behöver.

Ett annat tips för billiga aluprofiler:

http://www.blocket.se/uppsala/Aluminium ... ?ca=17&w=3
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det här var nåt nytt hyss från Tom C :(
NOTE to FOREIGN (NON-USA/Canada) BUYERS: Due to the cost of added handling expense on foreign orders we cannot sell ONE unit to non domestic (North American) buyers. The minumum order for all buyers outside the US and Canada is TWO (2) Units.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Gäller bara om man köper en LCTHC utan några tillbehör då måste man köpa två. Köper man en perfekt bundle eller lite mer grejer så brukar det inte vara några problem. Orsaken till detta är enligt Tom att han har så låga avanser på LCTHC så vid köp av en lönar det sig inte för honom att göra allt adminstrivt arbete runt en leverans utomlands. Lite tråkigt kan jag tycka då kunde han väl lägga på några dollar till på en enstycks levernas till Europa. Tror han missar en del kunder med den begränsingen. Kunder som kanske senare byter upp sig till något av hans dyrare system.

Går ju alltid att gå runt med en fiktiv brevlåda.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

hmm den där "prefect bundle" var inte dum... :humm: tack för tipset :)

Hade tittat på den härdär äver PSUn följer med.
Som THC hade jag tänkt den här polska hopsättningnen
...
ja det är bara att räkna vilket paket som blir förmånligare :)

Har lagt vantarna på lite profil, bör räcka till mitt bygge. höjden är ca 15-16 cm och känns väldigt stabila.
Ska bara hitta något vettigt sätt att sätta ihop de i hörnen... får inte vara nån flex alls ju.

Bild
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Nu har railsen anlänt. Med vagnar (samtidigt :) )
testade lite, och de flyttar sig väldigt lätt.
Ska man smörja de små kulorna inuti vagnarna eller är de permanentsmorda ?

Bild

Dax att börja bygga ramen och gantryt.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

var kan man köpa tjockare (8-10mm) alu plåtbitar ... typ de som används som vertikala stöd för gantryt.
På diverse forum/trådar så använder folk tjocka alu bitar för att sätta ihop konstruktionen med bultar.

Har letar som en tok men hittar inte någonstans förutom tibnor. De vill dock sälja i 1020*2000 för x antal tusenlappar + moms :(
Eller är det skroten som gäller ?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Hör med nån mellanstor smides firma i närheten

Alternativt om du kan ta svart material och måla, en 6a 355/2172 borde funka
Ducke

Inlägg av Ducke »

Kolla in http://www.maskindelen.se/
Under rubriken plattstång (!) /aluminium
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

aaahhh stort tack !!
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Ramen börjar bli färdig. Tog lite tid att klura ut hur profilerna skall sammanfogas för bästa stabilitet och hållbarhet. Tanken är att placera lyftöglor i hörnorna för att lyfta plasman upp till taket mellan användningarna. Har rätt högt i tak i garaget och tänkte montera ett vajerspel för simultan lyft av alla fyra hörn.

ungefär så är det tänkt...
Bild

Har ett par paket på väg från staterna, hade redan fått dem om det inte vore helger :twisted:
Senast redigerad av diman 29 september 2013, 18:56:13, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar