Relädatorn Zusie - Känd från TV :)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Relädatorn Zusie - Nu med online-simulator!
Det finns ett förråd i Falkenberg där en visning kan ordnas. Det är bara lite svårt att komma in där...
Min kontakt på Tekniska i Stockholm fick sluta när de drog ner på personal för något år sedan. Så jag har inga kontakter kvar där längre. Tyvärr.
Min kontakt på Tekniska i Stockholm fick sluta när de drog ner på personal för något år sedan. Så jag har inga kontakter kvar där längre. Tyvärr.
- anders_bzn
- Kontakt:
Kul med lokalen förresten, vi ser i fram emot ett besök!
Ryktet om Zusie sprider sig: http://forum.6502.org/viewtopic.php?f=4&t=2308
Södra Sandby föresten, är ju på vägen hem från jobbet för mig
Södra Sandby föresten, är ju på vägen hem från jobbet för mig

Skojigt
Har inte fått lokalen ännu, borde få den om ca en månad, men sen är du välkommen
EDIT: kanske->ännu. Hur tänker jag när jag skriver egentligen?

Har inte fått lokalen ännu, borde få den om ca en månad, men sen är du välkommen

EDIT: kanske->ännu. Hur tänker jag när jag skriver egentligen?

Senast redigerad av nablaman 22 oktober 2012, 19:28:37, redigerad totalt 1 gång.
- anders_bzn
- Kontakt:
Någon vecka till, sen kan jag äntligen börja flytta in i min fina lokal!
Fick några ytterst intressanta dokument om BARK (Sveriges första relädator) skickade till mig.
Jag har laddat upp dem på http://nablaman.com/relay/downloads.php.

Fick några ytterst intressanta dokument om BARK (Sveriges första relädator) skickade till mig.
Jag har laddat upp dem på http://nablaman.com/relay/downloads.php.
Nu har jag fått lokalen ! 
Dags att börja skruva upp hyllor mm samt flytta in Zusie

Dags att börja skruva upp hyllor mm samt flytta in Zusie

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Stopp och belägg!! Jag trodde att elektronikfolk bara intresserade sig för modern råvara. Men här ser man stort intresse för kolossalbygge med äldre teknik. Nackdel med moderna komputtrar: Ingenting rörs och ingenting hörs.
Jag är uppväxt med äldre flipperspel där allt drevs med elektromagneter och relän. När kulan ibland stod och studsade mellan två torn och sifferhjulet frenetiskt matade fram poängen, då var det liv.
F.ö. Förb. roligt att se att det finns fler som lägger ner stor energi på något som inte är till någon större nytta annat än att det är roligt.
President FFOA
(föreningen för onyttiga aktiviteter)
Jag är uppväxt med äldre flipperspel där allt drevs med elektromagneter och relän. När kulan ibland stod och studsade mellan två torn och sifferhjulet frenetiskt matade fram poängen, då var det liv.
F.ö. Förb. roligt att se att det finns fler som lägger ner stor energi på något som inte är till någon större nytta annat än att det är roligt.
President FFOA
(föreningen för onyttiga aktiviteter)
Tillägg: Kommer och tittar när du känner att du kan släppa in populasen. Bor i Kristianstadstrakten så att möjligheten finns!
Jag gillar sånt här för det är lätt att se hur grejerna fungerar. Även på ABC80-tiden så kunde man ju förstå hur grejerna var uppbyggda och utan några problem bygga eller modifiera en dator.
Men idag, med BGA-kapslar och north/southbridge... Jag försöker ibland förklara enkelt för mina ungar hur saker och ting hänger ihop i datorn men förstår ju att det jag lite grundläggande förklarar är ljusår från hur det egentligen fungerar i datorn... Det är ju enkelt att förklara RAM med att man lägger ut en adress på adressbussen och läser/skriver ett "ord. Men att det pågår DRAM-refresh i bakgrunden och att adressen kanske är multiplexad med RAS/CAS och såna grejer skippar man för det är ju inte relevant för grundprincipen (men ska man förstå hur det egentligen fungerar så behöver man ju kunna sånt).
Men idag, med BGA-kapslar och north/southbridge... Jag försöker ibland förklara enkelt för mina ungar hur saker och ting hänger ihop i datorn men förstår ju att det jag lite grundläggande förklarar är ljusår från hur det egentligen fungerar i datorn... Det är ju enkelt att förklara RAM med att man lägger ut en adress på adressbussen och läser/skriver ett "ord. Men att det pågår DRAM-refresh i bakgrunden och att adressen kanske är multiplexad med RAS/CAS och såna grejer skippar man för det är ju inte relevant för grundprincipen (men ska man förstå hur det egentligen fungerar så behöver man ju kunna sånt).
kkj & Nerre: Tackar!
Det kommer en visning av Zusie, var så säkra
Siktar på efter nyår nån gång, då har jag hunnit fixa i lokalen, fått in Zusie och reparerat de skador som jag är säker på har uppstått efter alla flyttar...>

Det kommer en visning av Zusie, var så säkra

Siktar på efter nyår nån gång, då har jag hunnit fixa i lokalen, fått in Zusie och reparerat de skador som jag är säker på har uppstått efter alla flyttar...>
I väntan på att nåt mer ska hänta med Zusie så får ni här lite fler bilder på min nya lokal! 
Har ställt i ordning lite mer nu.

Har ställt i ordning lite mer nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Detta är ett s.k. Pysselrum. I mitt nya hus kommer en del av pysselaktiviteterna att försiggå i källaren. Och varför inte skivor på väggarna för lättare fastsättning av saker.