Test av kretskortsframställning

Användarvisningsbild
nlinus

Test av kretskortsframställning

Inlägg av nlinus »

Hmm, vet inte hur jag ska få till en beskrivande titel.
Har tillverkat kretskort i flera år, och med jämna mellanrum gjort nya tester.

Det verkar som att jag har hittat receptet för att få fram riktigt bra kort så billigt och enkelt som möjligt.

Film: Denna
Bra pris (någon krona per ark) och den verkar fungera väldigt fint. Jag skriver ut med högsta kvalité i min gamla laserskrivare. Måste "fånga" arket när det kommer ut så att inte trycket skaver mot skrivaren. Det verkar som att det sitter bra först när arket svalnat.

Laminat: Swech Trading. Har haft lite problem med att framkalla dessa förut, men med ritfilmen funkar det bra.

Exponering: Hembyggd låda med 4 st UV-rör från Kjelle. 10-13 minuter gav finfint resultat.

Framkallning: Kaustiksoda och ljummet vatten sådär på en höft. Fotoresisten släpper väldigt fint. Lättkontrollerat. Framkalla, spola rent, kontrollera. Är det inte helt klart så verkar det synas som skuggor runt banorna. Framkalla några sekunder till, spola och så är resultatet jättebra.

Etsning: 1 del saltsyra (32%), 1 del väteperoxid (från Beijer bygg) och 2 delar vatten. Saltsyran är nog inte det lättaste att få tag på. Antar att de här orangea påsarna från Elfa också funkar bra, men jag gillar saltsyran och har god tillgång.
Blandar så lite som möjligt så det blir så lite spill som möjligt att ta hand om. Det smidigaste är om man har några kort att göra i samma sväng så blir liksom stöket med att neutralisera och filtrera etsvätskan mer värt sitt arbete.

Ventilation, ventilation, ventilation! Och andningsskydd. Och handskar. Och SIV (Syra I Vatten). Saltsyra vill man dessutom inte stänka omkring sig så se till att allt är förberett innan man börjar så man slipper härja omkring letandes efter prylar när man väl är igång. En balja med rent vatten är bra att ha tillhands. Där kan man skölja både kretskort och händer (med handskarna på förstås) så att man slipper få med sig någon droppe.
Neutraliserar (med kaustiksoda) gör jag alltid utomhus då det blir riktigt lömska ångor.

I alla fall så känns det som att man har hittat ett recept som ger riktigt fina kort med en rimligt låg arbetsinsats och till ett bra pris. Finns många här som har sina favoritmetoder eller "recept". Detta är garanterat bara ännu ett av dem.

Tillägg:
Skulle ha kompletterat med bilder om det inte vore för att den ende respektabla kameran jag har är på service.