0-5V Ska styra 3 relän. Hur gör jag.?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectricNooB

Re: 0-5V Ska styra 3 relän. Hur gör jag.?

Inlägg av ElectricNooB »

Ett tips är att börja med assembly för att sedan gå över till tex C. Assembly ger en bra förståelse för hur µC´n fungerar då det är så "low level".
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: 0-5V Ska styra 3 relän. Hur gör jag.?

Inlägg av Walle »

Ja, det är lite kämpigt i början. Lite grundläggande förståelse om hur små mikroprocessorer fungerar tycker jag behövs, men det behöver inte vara på så superdetaljerad nivå och det gör inte så mycket om det inte är helt aktuellt. Sista boken (8) i Elektronik för Alla-serien har jag för mig var bra på att skapa en grundläggande förståelse för principerna för en mCU.

Lite kunskaper i C skadar heller inte, det är kämpigt att lära sig C-syntax och MCU samtidigt.

Jag är för övrigt i ungefär samma sits som du, jag håller också på att komma igång. Jag har hållt på lite med PIC, med det var länge sen och det mesta är bortglömt. Men jag kan C-syntax, och det hjälper naturligtvis mycket. Jag har också en ganska god förståelse för hur en MCU arbetar, det är också bra.

Glöm inte databladet för PICen ifråga! Läs det från pärm till pärm, fram och tillbaka flera gånger. I en vettig utvecklingsmiljö använder man samma symboler som i databladet. Exempel: Registret som Timer 0 räknar upp heter t.ex. TMR0 i databladet för PIC12F675, så för att nollställa det registret kan man tex skriva TMR0 = 0; i programmet. Det tog ett tag innan jag listade ut det där, och det blev mycket lättare när jag väl gjorde det.

Sist men inte minst: det finns inga frågor som är för dumma för att ställas! :)
Skriv svar