Nu har vi lyckats få upp en 5el monobandare för 20m som kommer vara ett temporärt komplement till de andra antennerna för 20m tills vi får upp militärmasten. Tack till SM2XJP och SM2LIY för hjälpen!
Det blev ett par vändor upp med lyftlina mm igår och vi tunade in antennen och idag blev det 3st vändor upp. Först för att fästa antennen, sedan för att dra upp kabel och sedan en tredje gång i bäcksvart mörker eftersom SM2XJP frågat mig "Micke, satte du dit mittstiftet i kontakten?" Och givetvis blev mitt svar "Meeeen faaaaan". Ivrig för att testan den så blev det en tur upp med pannlampa och jag måste säga det var en trevlig erfarenhet att klättra i mörker. Mycket mysigare än när det är ljust och dessutom med några minusgrader så var det skön temperatur också.
De här masterna är inte alls vridstyva och antennen är nog i största laget, men en vinter ska den överleva kan jag tycka. Man fördelar ju vridet över 18m dessutom. Den här masten är dessutom lite för smal för när man har ett topprör så får man knappt plats att stå där uppe förutom på tå, vilket är väldigt jobbigt.

Redo att lyftas, som vanligt en lyftwire som håller upp den och ett rep som drar upp den. 2st block fästes i toppröret ovanför där den skulle placeras där wiren + repet gick igenom.

Jag redo för att skruva lite

Ja, första vändan upp för att kolla SWR var inte lyckad, här är anledningen till varför

Och lite tydligare

Jag skruvar fast skiten

Hade slut på öppningsbara block, så fick bli en sådan här lösning istället

Fint väder

Hade slut på stroppar också, eller iaf hittade jag inte några så det löste vi med ett rep

Upphissad, inga bilder under hissningen av förklarliga skäl

Jag har spänt löst spakblocket till wiren och förbereder mig för att klättra

På med klättergrejorna

And up I go

Liten mast, men ack så ranglig

Alfa spid rotor

Peters kommentar när han satte den här på bommen var "Vi kommer säkert glömma den här".

Skruvat fast några klammer