Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
SM2XJP

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM2XJP »

Du får skriva Skellefteå i stället :) :) :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Imorse for jag till jobbet tidigt och jobbade ett par timmar på antennswitchen innan jag började göra det som jag har betalt för att pyssla med. Resultatet blev oväntat bra vilket ni kan se på mätningarna.

Bild
Monterade reläerna 2st ihopkopplade och lödde fast dom i kopparplåt som jag klippte till

Bild
Rejäl anslutning till IN/OUT porten, inte så mycket induktans i den där :)

Bild
Annan vy

Bild
Första testerna

Bild
Står fortfarande Karlstad, usch

Bild
Jadu, inte dumt :)

Bild
Provar mäta dämpningen mellan oanvänd port och använd bredvid varandra, se nedan

Bild

Bild
Igenom, 0.004dB dämpning på 14 MHz, högsta frekvensen den kommer användas på.

Bild
~90-100dB isolation mellan de två sidorna

Bild
Färdig

Bild
Ångrar möjligen att jag inte också gjorde en bypass-port inser jag nu i skrivandets stund. Går ju lägga till en om man vill i framtiden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske en extraskärm invändligt skulle kunna förbättra egenskaperna ytterligare en bit? framförallt mellan anslutningarna.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag hade tänkt det om prestandan var för dålig, men nu är den så bra att jag inte kan mäta det bättre med nätverkaren och huvudsaken kopplingen mellan inte är sämre än notcharna i filtren, vilket var fallet redan så jag tänkte inte överarbeta det.
tgr

Inlägg av tgr »

Vad är det för reläer du använt?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Finder, 40.61.9.012.0000

Köpte dom på Conrad i Tyskland för där är de billiga.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har vi lyckats få upp en 5el monobandare för 20m som kommer vara ett temporärt komplement till de andra antennerna för 20m tills vi får upp militärmasten. Tack till SM2XJP och SM2LIY för hjälpen!

Det blev ett par vändor upp med lyftlina mm igår och vi tunade in antennen och idag blev det 3st vändor upp. Först för att fästa antennen, sedan för att dra upp kabel och sedan en tredje gång i bäcksvart mörker eftersom SM2XJP frågat mig "Micke, satte du dit mittstiftet i kontakten?" Och givetvis blev mitt svar "Meeeen faaaaan". Ivrig för att testan den så blev det en tur upp med pannlampa och jag måste säga det var en trevlig erfarenhet att klättra i mörker. Mycket mysigare än när det är ljust och dessutom med några minusgrader så var det skön temperatur också.

De här masterna är inte alls vridstyva och antennen är nog i största laget, men en vinter ska den överleva kan jag tycka. Man fördelar ju vridet över 18m dessutom. Den här masten är dessutom lite för smal för när man har ett topprör så får man knappt plats att stå där uppe förutom på tå, vilket är väldigt jobbigt.

Bild
Redo att lyftas, som vanligt en lyftwire som håller upp den och ett rep som drar upp den. 2st block fästes i toppröret ovanför där den skulle placeras där wiren + repet gick igenom.

Bild
Jag redo för att skruva lite

Bild
Ja, första vändan upp för att kolla SWR var inte lyckad, här är anledningen till varför :)

Bild
Och lite tydligare :)

Bild
Jag skruvar fast skiten

Bild

Bild
Hade slut på öppningsbara block, så fick bli en sådan här lösning istället

Bild
Fint väder

Bild
Hade slut på stroppar också, eller iaf hittade jag inte några så det löste vi med ett rep

Bild
Upphissad, inga bilder under hissningen av förklarliga skäl

Bild
Jag har spänt löst spakblocket till wiren och förbereder mig för att klättra

Bild
På med klättergrejorna

Bild
And up I go

Bild
Liten mast, men ack så ranglig

Bild

Bild
Alfa spid rotor

Bild
Peters kommentar när han satte den här på bommen var "Vi kommer säkert glömma den här".

Bild

Bild
Skruvat fast några klammer

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har vi kopplat in rotorstyrningen till 5el yagin på 20m. Jag har gjort lite iakttagelser på prestandan och jämfört med stora stacken. Det skiljer runt 1-2 s-enheter normalt men när bandet var på väg att stänga så skiljde det hela 7st s-enheter mellan stacken och 5el. Dock när bandet är öppet så är 5el mycket användbar, helt klart!

Jag har nu på kvällen kopplat in filtren som kopplas in efter slutsteget. Jag saknar filter för 160m men för 80,40,20m är det på plats. Det för 40 ska dock byggas om lite med notchar för 15 och 10m också.

Bild
Filterswitchen och de tre filtren för 80,40,20m

Bild
Switchsystemet är komplett!

Bild
Kablarna från skåpet utanför som vi byggde sedan vi grävt ner koaxerna kommer nu in från golvet

Bild
Fortfarande lite kvar som kommer in via taket, ska dras om till våren

Bild

Jag visar inte någon bild på golvet, för det är rörigt som tusan där inne, behövs en storstädning :)
Användarvisningsbild
totteflash

Inlägg av totteflash »

Räcker det med 16A för att dra runt alla gadgets?
Eller kör du med kopparskpik? :D
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Hahaha, SLADDAR! Wohoo! Okej då, det heter väl kablar eller något annat fint numera när man är vuxen, men den fascinationen från när jag var liten sitter då fortfarande i. Alltid lika härligt att se dina uppdateringar!

Nästan så man skulle vilja planera in ett studiebesök någon gång, bara det nu inte var så ofantligt långt bort...
tgr

Inlägg av tgr »

Du har väldigt många olika steg med patchkablar osv från radio till antenn.
Hur är det med förluster/reflektioner i kontakter framförallt. Är de försummbara i sammanhanget om man har lågförlstcoax. Är det stor skillnad på förluster/reflektoner i kontakteringar på HF jämfört med VHF och kanske UHF? Fast du kanske inte kör så högra frekvenser ändå.

Tack för hjälpen med reläer. Har beställt och ska bygga mig en automatväxel.
Hur högt upp i frekvens har du testat dessa? Kan det fungera även på VHF/UHF?

73 de SA6BJE
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag skulle säga kontaktförlusterna är försummbara på kortvåg, kör aldrig högre än 30 MHz med det där systemet. Speciellt när kontakterna är gjorda för höga frekvenser och är därmed väldigt bra anpassade.

Reläerna där har jag inte testat högre än 50 MHz.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur är det med kabelgenomföring v.s. t.ex. råttor och annat "på landet"-elände?

Fast switchgrejerna är väl i uthuset, där är det kanske inte nåt större problem?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har väldigt lite sådana problem, har sett ett par (eller en? De är så jädra snabba) hermeliner som härjar på stället och de är rätt bra på att hålla borta sådant. Jag hade ett tag ett par möss inne i huset men efter jag tätat ett kabelhål med en handduk så har det inte varit ett problem heller. Till huset är det inte så mycket kabelgenomföringar och om det är möss/råttor i switchrummet eller ladugården gör inte så mycket. Jag har iaf än inte sett några skador på kablar och om de gnager på 7/8", 1/2" osv så får de nog mest bara ont, det skadar inte kabeln. Om de däremot gnager på RG-213 så finns ju risken att få in fukt och förstörka skärmen + dielektrikumet.

Körde tävling i helgen och det ser ut som att jag blev #1 i norra Europa. Är enormt nöjd med insatsen men det var lite spännande med hallunicationer osv efter bara 2x15 min sömn under de 48 timmarna tävlingen pågick.

http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 65306.html
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Hackar kod, har jobbat lite med rotorstyrningen för remotekörning. SM0SVX har hackat ihop en riktigt fin firmware till styrkorten för rototerna som jag fick anpassa till min hårdvara idag och det fungerar prima. Själva LCD-displayen streamas som den ser ut och visas upp på PC-sidan. Allt körs över ethernet så det behövs inte någon dator igång på remotesidan vilket är trevligt och programmet är skrivet i QT. Kartdelen av programmet är anpassat för att användas på en liten touchscreen med 800x600 upplösning.

Bild

PS. har inte uppdaterat konf-filen för kartan, så namnen på antennerna där matchar inte det som står på boxens display. Ser även nu att jag borde kasta om CW/CCW knapparna.

Bild
Windows 7
Skriv svar