Svarv eller fräshjälp för projekt på Chalmers

Ollesv

Svarv eller fräshjälp för projekt på Chalmers

Inlägg av Ollesv »

Hej allihopa!

Jag studerar för tillfället min master på Chalmers Entreprenörskola i Göteborg. Examensarbetet innefattar framförallt att vi ska kommersialisera teknologi som kommer från forskning på universitet och/eller från industrin.

Hur som helst så sysslar jag just nu med ett projekt som inriktar sig på kvalitetskontroll inom tillverkningsindustrin.

För att verifiera vår hypotes och teoretiska applikationsområde ska vi nu på fredag utföra ett antal tester för att bestämma vilken precision vi kan uppnå med vår teknik. För att möjliggöra detta måste vi få tag på 2st föremål som är identiska förutom en väldigt liten skillnad i någon dimension. Det kan vara väldigt simpla geometriska föremål som till exempel en cylinder där diametern eller höjden skiljer mellan de två olika exemplaren.

Problemen är ju självklart tidsaspekten då det är lite brådis, samt att vi självklart vill ha en så bra precisionsnivå som möjligt för att testa hur känslig vår teknik kan tänkas vara. Vi pratar alltså minst precision på hundradels millimeter-nivå.

Vi tänkte därför kolla ifall det möjligen finns någon i Göteborgstrakten med tillgång till svarv/fräs, som har möjlighet att hjälpa oss med detta? Alternativt tips på verkstäder i området, som kan vara lämpliga?

Tack på förhand! :)

Med vänlig hälsning,
Olle
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Svarv eller fräshjälp för projekt på Chalmers

Inlägg av tecno »

Passbitar vore väl så lämpligt för detta och det lär du väl hitta i grannskapet?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hej.

ETA uppe i EDIT-huset har en CNC-fräs. Hur det fungerar har jag inte riktigt koll på. Självfallet måste man såklart vara påläst och specifikt läst dokumentationen för fräsen. Fräsning genom arbetsbord och andra mardrömmar från stressade personer accepteras inte.

Ytterliggare finns föreningen XP inom Chalmers. Dessa kräver uppkörning (kunskapsprov) för att man i huvudtaget ska få vara i verkstaden. Tyvärr hörde jag senast att lokalen var avstängd men det kanske har ändrats.

Kan ni inget själva om verkstadteknik kan man alltid leta reda på en annan duktig student och muta på ett lämpligt sätt. :)

EDIT:

ETA vid lunchtid kan vara ett lämpligt ställe att börja ragga studenter på.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Som sagt, passbitar är det man oftast använder för att kontrollera noggranna mätsystem, viktigt inte minst sedan om ni ska presentera arbetet för mättekniskt kunniga personer...

http://www.smaskin.se/web/Produkter/Mat ... -0467.aspx
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Som sagts innan passbitar, satserna som det länkas till är nog det bästa.
Vet inte hur nära dom ligger i måttskillnad.
Om det behövs bitar med 1 till 10 tusendels skillnad på så kanske kalibrerings bitar för 25mm mikrometer kan vara nåt?
Borde finnas såna som är uppmätta "exakt"
Skriv svar