Jag studerar för tillfället min master på Chalmers Entreprenörskola i Göteborg. Examensarbetet innefattar framförallt att vi ska kommersialisera teknologi som kommer från forskning på universitet och/eller från industrin.
Hur som helst så sysslar jag just nu med ett projekt som inriktar sig på kvalitetskontroll inom tillverkningsindustrin.
För att verifiera vår hypotes och teoretiska applikationsområde ska vi nu på fredag utföra ett antal tester för att bestämma vilken precision vi kan uppnå med vår teknik. För att möjliggöra detta måste vi få tag på 2st föremål som är identiska förutom en väldigt liten skillnad i någon dimension. Det kan vara väldigt simpla geometriska föremål som till exempel en cylinder där diametern eller höjden skiljer mellan de två olika exemplaren.
Problemen är ju självklart tidsaspekten då det är lite brådis, samt att vi självklart vill ha en så bra precisionsnivå som möjligt för att testa hur känslig vår teknik kan tänkas vara. Vi pratar alltså minst precision på hundradels millimeter-nivå.
Vi tänkte därför kolla ifall det möjligen finns någon i Göteborgstrakten med tillgång till svarv/fräs, som har möjlighet att hjälpa oss med detta? Alternativt tips på verkstäder i området, som kan vara lämpliga?
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Olle