Låsa skjutdörrar elektroniskt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tomme

Låsa skjutdörrar elektroniskt

Inlägg av tomme »

Jag vill låsa ett rum med träskjutdörrar utan att man ser låset.
Jag fick en idé att det kanske gick att lösa med elektromagnet eller liknande. Jag är duktigare inom trä och metall än elektronik därför skickar jag frågan till er som har kunskap och idéer inom ämnet. Det kanske inte ens är möjligt men det hade varit roligt att bara ha en lite knapp att låsa och låsa upp med.

/Thomas, som vill ha lite privacy
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Låsa skjutdörrar elektroniskt

Inlägg av Icecap »

Såklart att det går. Nu vet jag inte vad du menar med "utan att man ser låset", ett låsbleck brukar ju vara ganska synligt men en skjutdörr kan ju ha det sittande i överkanten där det bör vara ganska dold.

Själva låsdelen kan göras på olika sätt:
* En motor som via en utväxling dra till eller ifrån en låskolv. Den ska såklart vara gjort så att om den är i "lås" ska det finnas någon fjäderbelastning så att den snäpper i lås när dörren stängs.
* Man kan även ha en dubbel elektromagnet, detta kan, med rätt konstruktion, ge en bistabil mekanism som gör samma jobb.

Det finns dock lite problem med detta: säkerhet! Om strömmen går och det brinner i huset kan det vara ganska trevligt att ha någon manuell frikoppling så att man kan komma ut vid kris. denna frikoppling ska dels vara synbar och tydlig, det är ju inte alltid säkert att ingen annan än du i hela världen som är i rummet.
tomme

Inlägg av tomme »

Vad kul att man kan lösa det.

Jag skall förklara mer hur jag skulle vilja ha det. Tanken är att:
Jag drar igen dörrarna från utsidan och låser sedan. Det skall inte gå att låsa då man är inne i rummet utan endast från utsidan alltså en knapp på utsidan.
Jag vill inte att man skall se låset från utsidan, på dörrarna, men på insidan dörrarna spelar det ingen roll.
Det finns inga handtag på utsidan dörrarna idag men kommer att en liten list för att kunna öppna dörrarna lätt.
En "vippknapp" eller knapp som jag sedan döljer på utsidan hade varit optimalt.

Vad kan jag tänkas behöva till detta?

/Thomas, julklapparna kanske kan vara okända ända till jul...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad du behöver beror på hur du vill lösa allt. Det mekaniska kan lösas på så många sätt att bara du kan avgöra vilken som är bäst. Är det för att säkra mot småfolk är den bästa lösningen kanske ett hål genom överdelen av dörren med ett litet handtag, när man dra i det öppnas låset samtidig som det fungerar som grepp.

Jag hjälper gärna till med lösningarna men att göra allt för dig ids jag inte. Det du inte gör kan jag inte hjälpa till med eller hur?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Börja med att ladda upp en bild på dörrskapet. Sedan så får du säga vad låset skall skydda mot.
Det är omöjligt att ge ett bra svar på din fråga just nu. :wink:
gusten

Inlägg av gusten »

Det finns elektromagneter man kan fälla in i karm och dörrblad. Fördelen med dessa (som oxå kan vara nackdel) är att om spänningen försvinner så låser låset upp. Men jag antar att det inte är en ytterdörr, så då kanske inte brytstyrka och inbrottssäkerhet är viktigast?

Sedan finns även ett elektromekansikt skåpslås som kanske skulle kunna fungera, detta går även att ställa i omvänd / rättvänd funktion (Om den skall öppna när den har spänning eller om den skall låsa om den har spänning) Men det beror på hur dörren ser ut.

Som sagt skicka upp en bild på dörren

MVH Martin
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Enkel dörrhållar magnet och ankare plus väl vald brytare

ursäkta den fula skissen

Edit:
http://www.elomek.se/
Dessa prylar använder jag titt som tätt på jobbet, inte snyggt men håller fast rätt bra. Billig fullösning med andra ord
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chaf

Inlägg av Chaf »

nibl

Inlägg av nibl »

Varför inte använda rfid-läsare för att styra låset, då behöver du inte ens ha någon knapp på utsidan utan det räcker att hålla låsbrickan vid rätt område.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kan passa på att tipsa om den här RFID-läsaren på ebay,
http://www.ebay.com/itm/Security-Home-R ... 4168ba97ae

Med det priset blir man ju sugen på en men vet inte vad jag ska ha den till än...
Skriv svar