Med vad ersätter jag en serie av dioder för spännigsfall?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Med vad ersätter jag en serie av dioder för spännigsfall?

Inlägg av zwitter »

Mellan punkt A och punkt B har jag idag 4 dioder för att skapa ett spänningsfall från A till B på ungefär 2.8V (4*0.7V).
Det jag vill göra är att skapa ett större spänningsfall på ~4V, men jag vill inte addera fler dioder. Det man kan göra är självklart att sätta dit en zenerdiod. Problemet med det är att jag inte hittar någon som klarar 3W(4V*0.75A vilket är min maxström) och som samtidigt har en så låg Vz som 4V.

Någon som kanske vet någon annan lösning?

:?:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Måste det vara ett fast spänningsfall?

Om de går lika bra med en fast spänning på sekundärsidan så är en spänningsstab given, t.ex 78xx-serien.

Om det måste vara fast spänningsfall så kan man koppla med en zenerdiod som referens och sedan transistor för strömmen. Fast det bli å andra sidan också flera komponenter.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Ja någorlunda fast spänningsfall.

Zener+transistor låter intressant. Dock måste transistorn klara 0.75A och då blir den lätt lite stor tror jag. Och så ska den vara ytad. Men jag kan tänka mej en hel rad lösningar. Tack för idéen.

Som det är nu har jag 4st likriktardioder, storlek SMA, så de tar ju stor plats de oxå. Men de är jävligt billiga=ett plus.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte själv testat detta så har ingen aning om det fungerar men du kan kanske använda ern mosfet istället för en vanlig transistor? Då får du ett lägre spänningfall över den vilket gör att den inte blir så varm vid den strömmen om ens någonting alls. Detta gör också att du kan använda en mosfet i smd kapsel = litet eftersom den inte utvecklar så mycket värme.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Henry: vad jag har fattat så vill han ha ett spänings fall...

3 watt är ganska mycket när det gäller Zener eller transistor utan kylfläns, tänk även på att komponeter även värmer varandra om de sitter nära varandra...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Har aldrig använt de själv, men en 79xx gör väl precis det här? Skapar en "negativ" spänning i förhållande till inspänningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

exile: Ja och spänningsfallet får han ju isåfall ut från mofeten fast med en betydligt högre ström, precis som med transistor varianten fast med lägre förlusteffekter. Vill man ha 4v med högre ström så kan man ta en röd + grön lysdiod och en vanlig diod på ca 0.6v = spänningsfall på 4v.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Effekten måste ju ut någon stans. Så det blir varmt.

Henry: nu ska du nog tänka igenom dina inlägg en gång till.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Härligt att folk är på hugget :)

Henry: Ska kolla på det där med MOSFET. Annars funderade jag på en lösning med en vanlig transistor som klarar typ 1A, kopplar en zener över kollektor (punkt A) och emitter (punkt B) så får jag ju en fast spänning via zenerdioden.
Tänkte såhär:
(varning! kan vara det snyggaste schemat i asciformat)

Kod: Markera allt

B                   A
OUT (20V?)--+--------[>\------+
            |                 |
GND |--[R1]-+------e(--)k-----+--------------- IN (+24V)
                     |b       |
                     |        |
                     +--[R2]--+

Kan inte använda lysdioder. Komponenterna får inte "synas" :). Jag tror att transistor på något sätt är en bra lösning. En transistor som klarar 1A behöver inte vara stor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu undrar jag om du inte har tänkt fel. Jag förstår iafa inte hur det ska funka. Men det kan bero på att det är dags att sova. Glöm inte att transistorn ska tåla effekten utan att brinna upp. Det är inte strömen det hänger på.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

danei: vad var det nu som du hakade upp dig på? Dioderna kunde ju inte klara av att man drog 1Amp genom dom. För att då klara det så måste man antingen byta dioderna till större dioder eller till en kraftig zener. Annars så kan man ju istället använda sig av en liten zener på runt 4v eller tex lägga till en zener med lämpligt spänningsfall som skulle kunna passa till existerande dioder och då använda en transistor som förstärker strömmen från dom istället så man får ut 1amp. Så jag förstår inte vad du pratar om? Förlusteffekten som kommer att bli i en vanlig transistor är högre än vad det i normala fall blir i en mosfet. Effektförlusten i en mosfet blir ju inte lika stor som hos en bipolär transistor pga att spänningsfallet som blir över dom vid denna 1A ju är olika.

zwitter: jodå det fungerar bra med en vanlig transistor också. Tänkte bara på spänningsfallet över en mosfet oftast är lägre än hos en vanlig transistor.

Du kan sätta strömmen genom lysdioderna så låg så att du knappt kan se att dom lyser, men visst en zener är ju det enklaste om du får tag på en.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag vet inte heller om jag har tänkt rätt, det var ju rätt sent igår. Men att använda en transistor som strömförstärkare är nog det rätta. Ingen verkar ju komma på något annan bra idé.

Tack.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Henry: om man gör som du säger så blir ju spänningfallet över transisotrn 4V. Då blir det samma förlust oavset om det är en bipolär eller en FET.

Visst koppla en zener på 3,3V till basen på en bipolär trensistor. Varför kan du inte använda en spänningsregulator?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Precis som Danei säger, effektförlusten _skall_ ju bli densamma hela tiden. Konstant spänningsfall på 4V * 0,75A ger alltid 3W totalt i värme. Transistorn körs inte bottnad.

zvitter> Tag ditt schema och sätt zenerdioden på ca 3,3V där du har motståndet istället så blir det bra. Transitorn kommer då att reglera så att spänningsfallet kollektor/emitter blir 3,3+0,7V. En transistor typ BDxxx eller motsvarande ytmonterad borde fungera bra! Se till att du har tillräcklig kylning bara. Fortfarande 3W som skall bort.

Edit: oops. Det var visst precis det som Danei föreslog. :-)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Danei: Blir lite knivigt att använda en sp reg då en positiv måste kunna sänka och en negativ måste kunna sourca vilket de ofta inte kan.

Bild till danei/vfrs förslag, så som jag tolkade det.

Bild
Skriv svar